خبرگزاری کار ایران

رییس انجمن پایانه داران ایران:

انگیزه فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری در بنادر افزایش یافته است

کد خبر : ۲۳۴۰۲۲

سهم حمل ونقل از تولید ناخالص کشورمان با کل صادرات پتروشیمی برابری می کند و حمل و نقل دریایی در دولت جدید توانست ۲/۱ میلیارددلار از هزینه های خود صرفه جویی کند.

رییس انجمن پایانه داران ایران گفت: در حال حاضر تولید ناخالص کشورمان به رقمی نزدیک به ۸۰۰ میلیارد دلار می رسد که سهم ۶ درصدی حمل ونقل در این عدد به اندازه تمام صادرات پتروشیمی کشورمان ارزش دارد.

قائم مقامی در مراسم عقد قرارداد ۲۱ هزار میلیاردی سازمان بنادر با بخش خصوصی با اشاره به تحول صنعت حمل و نقل دریایی در دولت جدید گفت: خوشبختانه با بازشدن انسدادهای سیاسی و کنار رفتن ابرهای توهم زا با کشورهای خارجه توانستیم ۲/۱ میلیارد دلار از هزینه های دریایی را صرفه جویی کنیم.

وی ادامه داد: ۲/۱ میلیارد دلار برابر است با تامین ۱۲ هزار کشنده، ساخت ۴۰۰ کیلومتر راه آهن و ۲۴ میلیون بشکه نفت بنابراین این عدد برای سازمان بنادر و دریانوردی و دولت باید قابل توجه باشد.

رییس انجمن پایانه داران ایران با تشکر از دولت جدید و هیات وزیران دولت یازدهم گفت: بخش خصوصی فعال در حوزه دریایی در سالهای گذشته تحت فشار تحریم رو به نابودی بوده که خوشبختانه با تدابیری که وزیر راه و شهرسازی و هیات وزیران دولت جدید اتخاذ کردند امروز شاهد روزنه امیدی در این حوزه هستیم.

وی با اشاره به وقفه ای که در زمان جنگ بر سرمایه گذاری بر روی بنادر ایجاد شد گفت: در سال ۱۹۷۲ یعنی ۷ سال قبل پیروزی انقلاب سرمایه گذاری بر روی بخش بنادر شروع شد اما متاسفانه با شروع جنگ تحمیلی سرمایه گذاری دراین بندر متوقف شد اما امروز با حضور دولت جدید با هدف توسعه اقتصادی غیر متمرکز انگیزه فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری در بنادر افزایش یافت.

قائم مقامی اظهار کرد: رقم ۲۰ هزار میلیارد ریالی برای سرمایه گذاری در این بخش رقم بزرگی محسوب نمی شود و چیزی برابر ۸۰۰ میلیون دلار است و معتقدم منابع سازمان بنادر دریانوردی برای سرمایه گذاری در این بخش کافی نیست و به تنهایی نمی توانداز پس هزینه های سرمایه گذاری دراین بخش برآید.

وی با تاکید بر اهمیت حمل ونقل در توسعه کشور گفت: قطعا توسعه یافتگی کشورها با توسعه سیستم حمل ونقل ترابری رابطه مستقیم دارد و بخش حمل ونقل در تمام بخش های اقتصادی باید فعال باشد.

رییس انجمن پایانه داران ایران ادامه داد: اگر رشد اقتصادی کشور به ۵ درصد رسیده است باید توجه داشته باشیم در ازای هر درصد رشد اقتصادی تقاضای حمل ونقل ۲ درصد اضافه می شود.

قائم مقامی افزود: درحال حاضر سهم حمل ونقل در اقتصاد جهانی چیزی حدود ۸/۱۳ درصد است این در حالی است که در ایران با این عدد فاصله داریم و این رقم چیزی حدود ۵/۵ تا ۶ درصد است.

وی با بیان اینکه سهم حمل ونقل در تولید ناخالص کشورمان به چیز حدود ۵/۵ تا ۶ درصد رسیده است گفت: فاصله بین ۵/۵ درصد تا ۱۳ درصد مسافتی است که ظرفیت فعالیت های بندری و دریایی نشان می دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تولید ناخالص کشورمان به رقمی نزدیک به ۸۰۰ میلیارد دلار می رسد که سهم ۶ درصدی حمل ونقل در این عدد به اندازه تمام صادرات پتروشیمی کشورمان ارزش دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز