خبرگزاری کار ایران

کدرهگیری امنیت معاملات مسکن را تضمین می‌کند

کد خبر : ۲۳۳۰۰۶

خواسته ما از مسئولان قضایی و قوه قضاییه کشور این است که با اعمال توجه بیشتر به این حوزه، در جهت کمک به هر چه شفاف تر شدن معاملات مسکن در کشور گام بردارند و اگر قانونی به لحاظ شکلی با قانون دیگر هماهنگی نداشته باشد به جای لغو قانون زمینه را برای اجرای هر چه بهتر آن فراهم کنند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران از برگزاری جلسه مشترک با روسای اتحادیه های املاک استانی برای پیگیری وضعیت صدور کد رهگیری در کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اتحادیه املاک استان تهران، حسام عقبایی با تاکید بر اینکه صدور کدرهگیری همچنان به قوت خود باقی و برای بنگاه های مسکن الزامی است، گفت: تاکنون جلسات مشترکی با روسای اتحادیه های سایر استان های کشور در خصوص پیگیری وضعیت صدور کد رهگیری در استان های مختلف برگزار کرده ایم تا از شائبه اختیاری شدن صدور کدرهگیری در بنگاه‌ها جلوگیری کرده و از احتمال مخدوش‌شدن مسیر امن موجود برای متعاملین مسکن ممانعت کنیم.

وی ادامه داد: با وجود اینکه مطابق با مصوبه هیئت دولت وقت در سال ۸۸ صدور کد رهگیری و ثبت تمام معاملات املاک در سامانه مدیریت املاک الزامی است اما حواشی ایجاد شده در خصوص اختیاری شدن کد رهگیری در صورتی که به خوبی مدیریت نشود می تواند خدشه هایی به این بانک اطلاعاتی قابل استناد وارد کند.

عقبایی با بیان اینکه هم اکنون صدور کد رهگیری در تمام بنگاه های مسکن کشور مانند قبل ادامه دارد و این فرایند از سوی اتحادیه های املاک تحت کنترل است، افزود: ایجاد سامانه مدیریت املاک و الزامی شدن صدور کد رهگیری به منظور ایجاد شفافیت در همه معاملات مسکن، از جمله درخواست ها و تاکیدات مراجع قضایی و انتظامی بوده و به مصلحت کل جامعه است. ضمن اینکه، در سال‌های اخیر، صدور کدرهگیری برای معاملات مسکن به مطالبه عمومی تبدیل شده و مردم با گرفتن این کد هنگام عقد قرارداد در بنگاه‌ها، به نوعی آرامش خاطر از بابت صحت انجام معامله می‌رسند و با داشتن کد رهگیری، احتمال کلاهبرداری‌هایی مانند فروش یک ملک به چند نفر، از بین می‌رود.

وی در ادامه افزود: خواسته ما از مسئولان قضایی و قوه قضاییه کشور این است که با اعمال توجه بیشتر به این حوزه، در جهت کمک به هر چه شفاف تر شدن معاملات مسکن در کشور گام بردارند و اگر قانونی به لحاظ شکلی با قانون دیگر هماهنگی نداشته باشد به جای لغو قانون با برطرف کردن مشکلات احتمالی، زمینه را برای اجرای هر چه بهتر آن فراهم کنند.

عقبایی با اشاره به مصوبه اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر رفع الزام ارائه کدرهگیری در هنگام دریافت مفاصا حساب مالیاتی تصریح کرد: از نظر قانونی دامنه این رای به سازمان امور مالیاتی باز می گردد ولی در حوزه مشاوران املاک به هیچ وجه الزام به صدور کد رهگیری برای بنگاه های مسکن از بین نرفته و مشاوران املاک مانند قبل مکلفند ضمن ثبت کلیه معاملات در سامانه مدیریت املاک، نسبت به صدور کد رهگیری برای متعاملین اقدام کنند.

وی ادامه داد: توصیه ما به مردم این است که حتما صدور کد رهگیری را از بنگاه های مسکن مطالبه کنند و توجه داشته باشند که با دریافت این کد می توان ضریب خطا، تخلف و کلاهبرداری و تضییع حقوق قانونی آن ها در انجام معاملات را کاهش داده و از بین برد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید کرد: در حال حاضر جلساتی نیز با معاونت پیشیگری از جرم قوه قضاییه برگزار کرده ایم و با توجه به رویکردهای خوبی که در این جلسات پیگیری می شود تلاش می کنیم مصالح عمومی را بر منافع صنفی ارجحیت دهیم.

وی خاطرنشان کرد: از مسئولان قضایی تقاضا داریم با در نظر گرفتن مصالح عمومی، نسبت به از بین بردن رویکردهای بخشی نگری که هم اکنون در این زمینه وجود دارد مساعدت های لازم را با ما داشته باشد.

عقبایی ادامه داد: هم اکنون در راستای ارتقای سامانه مدیریت املاک و شفافیت بیشتر در این حوزه، پیگیر هستیم تا سازمان ثبت اسناد، شهرداری، وزارت نیرو و بانک ها با این سامانه لینک شوند تا از این طریق سطح دسترسی اطلاعات مشاوران املاک در بنگاه ها در زمان انعقاد قرارداد بیشتر شود و عملا آرامش مردم نیز در حین انجام معامله افزایش یابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز