خبرگزاری کار ایران

سلطانی‌فر در پاسخ به ایلنا:

۲۰ پرونده تقاضای ثبت جهانی در یونسکو داریم

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۷۹۸

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه کاندیدای ما برای ثبت جهانی در سال ۲۰۱۵ منطقه شوش است، یادآور شد: در ۲۰۱۶ یازده قنات تاریخی خود را در نقاط مختلف کشور کاندیدا کرده‌ایم تا بتوانیم در یک حرکت یازده اثر خود را ثبت جهانی کنیم.

رئیس سازمان میراثفرهنگی و گردشگری از حدود ۲۰ پرونده تقاضای ثبت جهانی در یونسکو خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود سلطانی‌فر در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص اظهارات ریاست پژوهشکده باستان‌شناسی مبنی بر اینکه ۱۴ طرح باستان‌شناسی به علت نبود اعتبار معلق مانده گفت: حجم کارهایی که برای کاوش، حفاری، احیا و مرمت اماکن و سایت‌های فرهنگی و تاریخی داریم اعتباراتی نیاز دارد که تقریبا بیست برابر چیزی است که امسال توانسته‌ایم در بودجه از دولت بگیریم.

وی ادامه داد: البته پشت تقاضای ما استدلال وجود دارد و مشکلات کشور نیز باعثشده همین میزان بودجه در اختیار ما قرار گیرد. ما در کل کشور حدود یک میلیون مکان و بنا و سایت و محوطه تاریخی داریم از این میزان شاید تنها حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار بنا شناسایی شده و قابل رویت است یعنی تنها ۱۵ درصد ‌آنها شناسایی شده و بیش از ۸۵ درصد در زیر خاک و دل کوه‌هاست که شاید قرن‌ها لازم باشد که ما آنها را بیرون بکشیم.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: از سال ۱۳۰۹ تا الان که اولین قانون حفاظت از اماکن تاریخی به تصویب رسید کل بضاعت کشور ما توانسته نزدیک به ۳۲ هزار بنا را ثبت ملی کند. از بین بناهایی که بسیاری از آنها دارای ارزش تاریخی بالایی هستند ۱۷ اثر در یونسکو به عنوان میراثجهانی ثبت شده است.

سلطانی فر افزود: تا مقطعی ما با پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی مواجه بودیم و ثبت بناهای تاریخی خیلی جدی پیگیری نشد از ۱۰ یا ۱۲ سال گذشته بحثثبت اماکن ما در یونسکو آغاز شد ما اقدامات لازم را انجام دادیم. ما تعداد بناهای دارای شرایط ویژه زیاد داریم اما یونسکو بر اساس تقاضای کشورهای مختلف ضابطه‌ای گذاشته که بر اساس آن هر کشور برای هر سال تنها یک سهمیه برای ثبت اماکن تاریخی خواهد داشت. در حالی که ما چند صد اثر واجد ثبت جهانی داریم.

رئیس سازمان میراثفرهنگی و گردشگری با بیان اینکه ما حدود ۲۰ پرونده تقاضای ثبت جهانی در یونسکو داریم، گفت: علاوه بر این ۱۰۰ پروژه در حال مطالعات اولیه هم داریم، یعنی برای حداقل ۱۰۰ سال آینده پروژه‌هایی را در نوبت داریم. البته در حال استفاده از روش‌هایی هستیم که بتوانیم در قالب پروژه‌های زنجیره‌ای سالانه چند اثر خود را ثبت جهانی کنیم.

وی افزود: برای مثال در سال ۲۰۱۴ شهر سوخته زابل را به عنوان هفدهمین بنا به ثبت جهانی رساندیم ارزش تاریخی این بنا به وسعت ۱۵۱ هکتار است و در طول حدود ۹۰ سال گذشته از این میزان حدود ۵ درصد مورد حفاری قرار گرفته از همین ۵ درصد به قدری ارزش‌های قابل توجه به دست آمده که همین ۵ درصد باعثشده در میراثجهانی ثبت شود. کارشناسان پیش‌بینی کردند برای ادامه کاوش این بنا حدود ۹۰ تا ۱۴۰ سال دیگر زمان نیاز داریم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه کاندیدای ما برای ثبت جهانی در سال ۲۰۱۵ منطقه شوش است، یادآور شد: در ۲۰۱۶ یازده قنات تاریخی خود را در نقاط مختلف کشور کاندیدا کرده‌ایم تا بتوانیم در یک حرکت یازده اثر خود را ثبت جهانی کنیم.

سلطانی فر خاطرنشان کرد: در ۳۲ هزار بنایی که ثبت ملی شده اگر میانگین اعتبار مرمت را حدود ۱۰ میلیارد تومان در نظر بگیریم نیازمند ۳۲۰ هزار میلیارد تومان خواهیم بود. بنابراین کمبود اعتبار دولت کاملا درست است با این حال همواره عنایت دولت به بحثتخصیص اعتبار به سازمان میراثفرهنگی قابل توجه بوده امیدواریم بتوانیم با این میزان بخشی از عقب ماندگی های خود را جبران کنیم.

رئیس سازمان میراثفرهنگی و گردشگری با بیان اینکه بودجه پژوهشگاه باستان‌شناسی نیز برای سال آینده نزدیک ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است، ابراز داشت: امیدوارم همه پژوهشکده‌هایی که کارشان در طول چند سال گذشته خوابیده بود بتوانند هر چه زودتر فعال‌های خود را احیا کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز