خبرگزاری کار ایران

رییس‌جمهور در مراسم بزرگداشت روز مهندسی:

نباید در فناوری و افتخارات ملی٬ سیاسی‌کاری کرد

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۷۴۲

دیپلمات‌های ما در مسیر راه هستند چه موفق به دستیابی به توافق بشویم و چه نشویم، دیپلمات‌های ما افتخار کشور، نظام و تاریخ ما هستند و آنها امروز جهادگران خط مقدم امروز کشور هستند.

رئیس دولت تدبیر و امید بیان کرد: اگر در تاریخ کهن ایران نگاه کنیم٬ آثار فراوانی از آن دوران بجای مانده است که از لحاظ مهندسی بسیار چشمگیر هستند که به راحتی می‌توانیم این مسائل را در تخت جمشید مشاهده کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم بزرگداشت روز مهندسی در برج میلاد با تبریک این روز٬ گفت: بسیار خوشحالم که امروز در جمع شما عزیزان حضور دارم. اینکه روز تولد خواجه نصیر به عنوان روز مهندس نامگذاری شده٬ حرکت بجایی است.

رئیس دولت تدبیر و امید بیان کرد: اگر در تاریخ کهن ایران نگاه کنیم آثار فراوانی از آن دوران بجای مانده که از لحاظ مهندسی بسیار چشمگیر هستند که به راحتی می‌توانیم این مسائل را در تخت جمشید مشاهده کنیم.

روحانی گفت: همین اصفهان بعد از قرن‌ها می‌تواند به عنوان یک الگوی شهرسازی و معماری درجهان مورد توجه باشد. همچنان که یکی از کشورهای آسیایی یعنی مالزی برای طراحی یک میدان به سبک میدان امام اصفهان الگو برداری کرده است.

رئیس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: باید توجه کنیم همه تاریخ مهندسی ایران به معماری ختم نمی‌شود٬ ما مسئله‌ای به عنوان قنات‌ها در گذشته تاریخی ایران داریم که در برخی از شهرهای کویری همچنان به کار گرفته می‌شود٬ یا بادگیرهایی که امروز که با طرح بحثانرژی٬ به خوبی می‌تواند در تابستان سرما٬ و در زمستان گرما داشته باشد.

وی افزود: کار مهندسان در طول تاریخ در ایران نقش برجسته‌ای بوده و افتخارات بزرگی را رقم زده و اگر در دروان جدید بخواهیم به نقش اشاره کنیم این مهندسان در پیروزی انقلاب اسلامی نقش ارزشمندی داشته‌اند.

رئیس جمهور با اشاره به ۱۶ آذر و روز دانشجو خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانیم ۱۶ آذر که سرآغاز جنبش دانشجویی است از دانشکده فنی دانشگاه تهران شروع شد. من خودم زمانی که دانشجو بودم به یاد دارم همیشه تظاهرات و تجمعات از این دانشکده شروع می‌شد٬ به دانشکده حقوق می‌رسید و از آنجا کل دانشگاه را تحت تاثیر قرار می‌داد.

روحانی گفت: کار بسیار مهم مهندسان این بوده است که هم در فرهنگ و هم در علم و دانش و حتی در فعالیت‌های سیاسی قدم‌های بسیار ارزشمندی را بعد از انقلاب برداشته‌اند که به نقش برجسته آنها می‌توانیم در دفاع مقدس اشاره کنیم.

وی با اشاره به نقش مهندسان و مهندسی در ارتش و دفاع مقدس٬ بیان کرد: اوایل انقلاب٬ ما نسبت به این مسائل بسیار تردید داشتیم٬ چون در نیروی هوایی و دریایی بسیاری از کار‌ها توسط مستشاران نظامی صورت می‌گرفت من خودنم در سال ۵۸ هنگامی که برای بازدید از یک پایگاه رفته بودم دیدم یک مرکز وجود داردو حتی فرمانده آن پایگاه به علت عدم شناخت می‌ترسد به آن مرکز پا بگذارد.

رئیس جمهور اضافه کرد: بنابراین در آن روز‌ها تردیدهایی نسبت به نگهداری و اداره تجهیزات نظامی وجود داشت که حتی کسانی در آن سال‌ها حرف‌هایی از فروش هواپیماهای اف ۱۴ به این دلایل می‌زدند که ما نمی‌توانیم آن‌ها را اداره کنیم پس بفروشیم و پولش را بگیریم.

رئیس دولت تدبیر و امید گفت: از‌‌ همان روز‌ها همافران مهندسان نیروی هوایی درجه‌داران و افسران تشکیلاتی را به عنوان جهاد خودکفایی نیروی هوایی تشکیل دادند.

روحانی بیان کرد: مشاهده می‌کنیم در روز ۳۱ شهریور سال ۵۹ ساعت ۲ بعد از ظهر که عراق به ما حمله می‌کند٬ فردای‌‌ همان روز ۵ صبح ۱۴۰ فروند هواپیمای ایرانی وارد آسمان عراق می‌شود که این عملیات باعثشد عراق بشکند.

وی اضافه کرد: این عملیات برای بسیاری از کشورهای منطقه و حتی آمریکا شوروی سابق و فرانسه که در آن دوران همراه و حمایتگر عراق بودند٬ قابل تصور نبود که ۱۴۰ فروند در یک عملیات وارد خاک عراق شدند و همه سالم به ایران برگشتند.

وی اضافه کرد: چه کسی توانست این هواپیما‌ها را سرپا و آماده نگه دارد و از آنها محافظت کند؟

رئیس جمهور با اشاره به عملیات‌های نیروهای ایرانی در زمان دفاع مقدس٬ ابراز داشت: در زمان جنگ و در عملیات‌های مختلف مهندسان ما و جهاد اقدامات بسیاری کردند. در عملیات خیبر٬ پل شناوری را ساختند که اتصال ما به جزایر مجنون بود و به پل خیبر معروف شد و در عملیات والفجر ۸ نیز پل جدیدی ابداع و ساخته شد که هیچ بمبارانی در این پل اثر نداشت.

روحانی با یادآوری اقدامات سپاه در ساخت موشک‌های مختلف بیان کرد: آنها ابتدا موشک ضد زره٬ و زمین به زمین ساختند که برخی در‌‌ همان زمان جنگ به ثمر نشست ما در پدافند نیز مشکلاتی داشتیم که مهندسان ما که عمدتا از دانشگاه صنعتی شریف بودند٬ به کمک ما شتافتند و بعد از جنگ نیز مهندسان در سازندگی کشور نقش مهمی را در سازندگی کشور ایفا کردند. قصد نام بردن از پروژه‌ها را ندارم٬ ولی بخش بزرگی از فناوری و علم ما مربوط به خدمات این قشر است.

رئیس شورایعالی امنیت ملی در ادامه به پیشرفت فناوری هسته‌ای در کشور اشاره کرد و ادامه داد: ما ابتدا برای غنی‌سازی به سراغ اروپایی‌ها رفتیم اینکه آن‌ها می‌گویند ایران در فناوری هسته‌ای پنهان کاره‌ای کرده٬ دروغ بزرگ است ما ابتدا سراغ آنها رفتیم تا تکنولوژی غنی سازی را بدهند. اگر مخفی کاری بود٬ به سراغ آنها نمی‌رفتیم و در پستو‌ها مشغول به کار می‌شدیم. هدف ما غنی‌سازی صلح‌آمیز است٬ سپس به سراغ روس‌ها رفتیم البته برخی تکنولوژی‌ها را از آنها گرفتیم و سپس به سراغ چینی‌ها رفتیم٬ هر کدام بهانه‌ای آوردند٬ سپس خودمان تلاش کردیم.

وی افزود: اولین باری که با مهندسی صحبت کردم که آیا می‌توان سانتریفیوژی را راه‌اندازی کرد٬ آن مهندس که جوان بود گفت می‌توانیم. کنارش مهندسی با سن بالا‌تر بود که من را کنار کشید و گفت نمی‌توانیم٬ و ایراداتی بیان کرد مجددا‌‌ همان مهندس جوان را کنار کشیدم و گفتم این ایرادات وجود دارد٬ گفت ما می‌توانیم و ما سه ماه بعد از آن مکان بازدید کردیم و مشاهده کردیم غنی‌سازی در اولین سانتریفیوژهای ما صورت گرفته است.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه بخش بزرگی از افتخارات ما در فناوری‌های نوین مرهون مهندسان است٬ عنوان کرد: در علوم فضایی و هواوفضا هم همین طور است٬ ماهواره جدیدی که اخیرا به فضا پرتاب شد٬ گام جدیدی بود. این کار بسیار پرافتخاری است٬ ما باید مسائل سیاسی را کنار بگذاریم و در علم فناوری و افتخارات ملی نباید سیاسی‌کاری کرد.

روحانی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۵ + ۱ یادآور شد: دیپلمات‌های ما وارد میدان‌ بزرگی شدند که کشورهای بزرگ دنیا در آنجا حضور دارند و هم در مسائل فنی و هم مسائل حقوقی و سیاسی صحبت می‌کنیم٬ تاریخ شهادت می‌دهد که دست‌کمی از دنیا نداریم و در میدان رقابت موفق هستیم و الان نیز با همه توان و تلاش دیپلمات‌های ما در مسیر راه هستند چه موفق به دستیابی به توافق بشویم و چه نشویم، دیپلمات‌های ما افتخار کشور، نظام و تاریخ ما هستند و آنها امروز جهادگران خط مقدم امروز کشور هستند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری اینکه رتبه ایران در بسیاری از زمینه‌های علمی قابل قبول است خاطرنشان کرد: این مسیر باید ادامه یابد و ما با دنیا رقابت کنیم ما باید در صحنه رقابت پیروز باشیم و بنابراین در این راه باید قدم‌های جدی را برداریم.

وی با تاکید بر اینکه دولت یازدهم تا به امروز هر کجا موفق بوده٬ به دلیل حضور مردم و حمایت‌های مقام معظم رهبری است٬ یادآور شد: همیشه بهمن و اسفند ماه، ماه‌هایی هستند که بیشترین تورم را در سال دارند. در بهمن ۹۱ تورم ۵.۵ درصد بود و در جلساتی که من حداقل دو بار در هفته با اقتصاددانان دارم٬ کسی فکر نمی‌کرد که این درصد به صفر برسد٬ ولی برای اولین بار دیروز مرکز آمار اعلام کرد که تورم ما در بهمن ماه اخیر صفر بود و این کار بزرگی است.

رئیس شورای عالی اقتصاد افزود: به مهندسان کشور اعلام می‌کنم دولت به فکر کار و تلاش‌ شما هم نیازمند و هم متقاضی است و می‌خواهد هر کاری که می‌توان به مردم واگذار کرد، واگذار کند چرا که مردم بهتر از دولت می‌توانند کار کنند.

رئیس جمهور گفت: این دولت برنامه‌های بسیار بزرگی دارد، اما در مسیر اجرای این برنامه‌ها نیز مشکلاتی سد راه این دولت است؛ شما مهندسان باید وارد کار شوید تا مشکلات را حل کنید.

وی افزود: ما در زمینه آب و استفاده از آب مشکل داریم و باید بتوانیم از متدها و روش‌های جدید استفاده و این موضوع را به زودی حل کنیم. هر چند که امروز برنامه‌هایی در این جهت شروع شده٬ اما دولت از شما درخواست دارد، جلو بیایید و طرح‌های خودتان را ارائه کنید.

روحانی گفت: قرار است در این طرح‌ها هزاران هکتار از زمین‌های کشاورزی با متدهای مدرن آبیاری شوند. شما ظرف یکی، دو سال آینده خواهید دید این اقدامات چگونه شروع خواهد شد.

روحانی گفت: امروز بسیاری از مهندسان و هزاران دستگاه در خوزستان، در سیستان‌وبلوچستان و تمام استان‌های غربی در این مسیر به مبارزه با کمبود آب و خشکسالی در تکاپو هستند که پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشند، گام برداشته‌اند.

رئیس جمهور گفت: باید بتوانیم از آب موجود استفاده کنیم. آبیاری غرقابی در شرایط فعلی دیگر ضروری نیست و اگر یکی از مراجع عظام نیز در این چارچوب فتوا بدهند، جایز است همه آبیاری‌ها تبدیل به آبیاری مدرن شوند.

رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: ما در این مسیر به شما و طرح‌های شما و راهکارهای بهتر شما نیاز داریم. در زمینه محیط‌ زیست امروز در کشور مشکل داریم. از هوای اهواز گرفته تا هوای تهران آلوده است. در روزهای گذشته هوای اهواز بسیار ناسالم بود و مردم آن به سختی‌هایی افتادند. حتما باید در این مسیر و برای حل این مشکل فکر شود. محیط‌زیست آلوده که هیچ، اگر مشکل ابولا هم در کشور باشد، ما باید با آن مبارزه و آن را حل کنیم و در حل مشکل ریزگردها کار عملی را انجام دهیم و نباید دست روی دست بگذاریم. البته وجهی از این کار بر عهده شما مهندسین است.

وی درباره ریزدگردها و منشا آنها نیز گفت: ‌ هر چند این ریزگردها ریشه در برخی کشورها داشته باشد، اما ما باید بتوانیم در کشور خودمان با طرح‌هایی مشکلات آن را کاهش دهیم و شما مهندسان باید بتوانید به طور مثال ماسک‌هایی تولید کنید که مردم بتوانند از آنها در روزهای آلوده استفاده کنند.

رئیس دولت یازدهم افزود: هر چند منشا آلودگی ریزگردها یکی از مسائلی است که ما با عراق در مورد آن گفت‌وگو کرده‌ایم و در مورد آن مذاکراتی صورت گرفته است.

روحانی تصریح کرد: ما معتقد به مهندسی و کار فنی هستیم که با آن بتوانیم منافع و مصالح ملی را ترمیم کنیم و به نوعی به فرهنگ ملی در آن توجه شود و در همه این ابعاد باید اخلاق را مورد توجه قرار دهیم.

رئیس شورایعالی اقتصاد با اشاره به موضوعات و مشکلات ساخت‌وساز در کشور گفت: ما برخی مسائلی را می‌شنویم که این خانه شخصی‌ساز است یا بساز و بفروشی است٬ که اگر بسازوبفروشی باشد٬ یعنی بعضی مسائل مهم در آن رعایت نشده است. بنابراین لازم است در این مسیر اصلاحات فرهنگی صورت بگیرد.

وی گفت: پس ما امروز مسائل و مشکلاتی در زمینه محیط زیست و آب در کشور داریم و اهداف این دولت این است که بتواند با کمک و همیاری مهندسان این مشکلات را در راستای توسعه حل کند.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به قطار سریع‌السیر گفت: برای اولین بار است که در کشور قطار سریع‌السیر داریم که انشاالله این قطار اصفهان به تهران به زودی اجرا و به بهره‌برداری می‌رسد. این دولت از همه شما تقاضا می‌کند وارد کار و همکاری با آن شوید.

روحانی تصریح کرد: در مسیر کار باید از منافع زودگذر به خاطر منافع ملی بگذریم. به طور مثال اگر در زمانی که حمام شیخ‌لطف‌الله در اصفهان ساخته می‌شد٬ کسانی می‌گفتند که به جای آن ساختمان تجاری بسازیم؛ امروز ما این اثر تاریخی را نداشتیم. بنابراین باید در کار و فکر خودمان بیشتر به دنبال منافع ملی باشیم که در این مسیر لازم است ملاحظات اخلاقی را وارد کنیم.

وی افزود: بنابراین کار شماست که در این مسیر قدم بردارید و حرف های خودتان را مطرح کنید در زمینه فناوری اطلاعات که دولت آن را بسیار مهم می داند و توجه ویژه‌ای دارد که کار شما مهندسان است که به آن سامان بدهید.

روحانی اظهار کرد: در زمینه فضا نیز ما برنامه‌هایی داریم، ماهواره ایران باید به ۳۶ هزار کیلومتر برسد و ما این هدف را دنبال می‌کنیم. در زمینه سلامت که کارهای مهمی صورت گرفته است همین مهندسان توانسته‌اند در تجهیزات، ساختمان‌ها و… بسیار خوب عمل کنند.

رئیس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: ما باید در زمینه صادرات و صادرات غیرنفتی وارد شویم و یکی از افتخارات این دولت این است که توجه ویژه ای به این حوزه دارد در شب گذشته گزارشی از عملکرد دولت در راستای اقتصاد مقاومتی ارائه شد که باید به اطلاع عامه برسد اولین بخش این بود مهندسان در اقتصاد مقاومتی و صادرات غیرنفتی چه نقشی داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در طی ده ماه گذشته صادرات غیرنفتی ما نسبت به سال پیش ۲۰ درصد افزایش یافته است که مهندسان می‌توانند در این صادرات غیرنفتی بسیار موثر باشند.

رئیس جمهور بیان کرد: من با دو رهبر و سران کشورها که صحبت می‌کردم گفتند در کشور ما از کشورهای گوناگون برای ساخت و ساز آمده اند اما کارهایی که ایرانیان انجام داده‌اند بسیار خوب بوده و درخشیده که بسیار به این موضوع افتخار کردم.

رئیس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: ما در چند سال پیش قصد داشتیم به کشورهای اروپایی میوه صادر کنیم که ماه اول صورت گرفت ماه دوم نیز انجام شد٬ اما از ماه سوم به دلیل اینکه زیر جعبه و روی جعبه و وسط جعبه با هم متفاوت بود این صادرات متوقف شد ما باید توامان اخلاق را نیز در کارهایمان در نظر بگیریم.

وی گفت: زمانی ما می توانیم در کارمان پیشرفت داشته باشیم که از لحاظ اخلاقی نیز به کارمان توجه کنیم. این خیلی خوب است که مهندسان ایرانی بتوانند در کشورهای دیگر در حوزه برق، ساختمان، راه و راه آهن کارهایی را انجام دهند.

روحانی اضافه کرد: امروز در کشور ما در زمینه داروسازی و راه آهن که یکی از هدف های این دولت است کارهای خوبی صورت گرفته که ما در تمامی این پروژه ها به کمک و همیاری شما مهندسان احتیاج داریم.

رئیس دولت یازدهم در پایان گفت: امیدوارم آینده بسیار خوبی در انتظار کشور ما باشد و از شما عزیزان و مهندسان که بسیاری‌ از شما در گذشته و در دفاع مقدس حضور داشتید و امروز و در زمینه سازندگی فعالیت می‌کنید٬ تشکر کنم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز