خبرگزاری کار ایران

رحمانی فضلی در نشست مقابله با ریزگردها:

اقدامات دولت گذشته باعثشرایط فعلی شده است

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۱۹۳

باید تلاش کنیم در آرامش کامل کارهای دولت پیش برود چرا که ما از سوی کشورهای خارجی به اندازه کافی به دلیل تحریم‌ها تحت فشار هستیم / در دنیای امروز دیگر هیچ اقدام و عملی پنهان نمی‌ماند.

وزیر کشور گفت: مجموعه اقدامات دولت گذشته و پژوهش‌های مربوط به این موضوع در نهایت منجر به شرایط فعلی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه ستاد هماهنگی مقابله با ریزگردها با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت کشور گفت: ‌ مسوولیت رسیدگی به وضعیت ریزگردها از باب این که متولی ستاد بحران در وزارت کشور است به این وزارتخانه محول شود. در دولت نیز این موضوع مطرح شد و در نهایت متولی امور مربوط به ریزگردها وزارت کشور شد.

وی با اشاره به اینکه مجموعه اقدامات دولت گذشته و پژوهش‌های مربوط به این موضوع در نهایت منجر به شرایط فعلی شده است، اظهار کرد: شاید اگر این مطالعات صورت نمی‌گرفت شاهد وضعیت بدتری بودیم اما در حقیقت مسوولیت ما از امروز به بعد آغاز می‌شود.

وزیر کشور ادامه داد: لازم است مصوباتی که در گذشته داشته‌ایم مجددا به دستگاه‌های مربوطه آن را برای اجرا ابلاغ کنیم تا اگر قرار باشد تصمیمات جدیدی اتخاذ شود، آن موارد را نیز لحاظ کنیم.

رحمانی فضلی گفت: همچنین لازم است ستاد هماهنگی مقابله با ریزگردها، سیاست‌های هماهنگی در وزارت کشور و مدیریت بحران تشکیل شود و آقای خندان دل و آقای ذوالفقاری معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور در این ستاد عضو باشند تا از امنیتی شدن مساله جلوگیری شود. همچنین لازم است در استان‌ها همین ستاد با مسوولیت استانداران تشکیل شود.

وی با اشاره به اینکه ما در مسایل اجتماعی مشکلاتی زیادی داریم و باید به آن‌ها پرداخته شود، ابراز کرد: بخش اشتغال، رشد پایین اقتصاد و تولید، تغییر قیمت نفت، خشکسالی، حاشیه نشینی و اعتیاد از معضلات اجتماعی است که باید به آنها نیز رسیدگی شود.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه مساله آب و خشکسالی مهم است، گفت: مساله ریزگردها و آثار اجتماعی، اقتصادی و روحیه آن دارای اهمیت است که اگر در این باره مراقبت و تدابیر لازم صورت نگیرد با توجه به اینکه در سال آینده انتخابات برگزار خواهد شد و شاهد هیجان انتخاباتی خواهیم بود، هر کدام از این شرایط می‌تواند برای ما بحران ایجاد کند.

وزیر کشور تاکید کرد: باید تلاش کنیم در آرامش کامل کارهای دولت پیش برود چرا که ما از سوی کشورهای خارجی به اندازه کافی به دلیل تحریم‌ها تحت فشار هستیم.

رحمانی فضلی افزود: مردم نجیب زاده هستند و با دولت و نظام همیاری می کنند پس باید تلاش کنیم در این رابطه اعتماد آنها بیشتر شود.

وی با تاکید بر اینکه باید به موضوع ریزگردها از جنبه‌های مختلف نگاه شود در تشریح اقداماتی که لازم است در این باره انجام شود، اظهار کرد: دستگاه‌ها از تجربیات و سوابق اقدامات انجام شده برای جلوگیری از موازی کاری استفاده کنند.

وزیر کشور همچنین افزود: تشکیل ستاد منطقی و استانی متناسب با برنامه ملی و استانی کوتاه مدت و میان مدت، برنامه‌های اجتماعی رسانه‌ای و هماهنگی با دستگاه و توجه به ابعاد بین‌المللی موضوع برای بهبود ریزگردها نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: مکاتبات و پیگری موضوع از وزارت خارجه در بحثمدیریت آب و ریزگردها نیز اهمیت زیادی دارد.

رحمانی فضلی افزود: استفاده از امکانات و اقداماتی که در دسترس است واستفاده از تجربه مطالعاتی وعملی کشورهای دیگر نیز می‌تواند در رفع این موضوع کمک کند.

وی با اشاره به اینکه ما برنامه مکتوب و برنامه مدونی درباره آثار و پیامد ریزگردها نداریم، ابراز کرد: لازم است این برنامه مدون تشکیل شود و بین کارشناسان دستگاه‌های مختلف هماهنگی مناسبی در این زمینه صورت گیرد.

وزیر کشور به لزوم اطلاع رسانی صحیح به مردم اشاره کرد و گفت: وقتی اطلاعات چندگانه به مردم داده می‌شود، مردم فکر می‌کنند که مسئولین صادق نیستند حال آنکه در دنیای امروز دیگر هیچ اقدام و عملی پنهان نمی‌ماند.

وی با اشاره به صحبت‌های سردار نقدی در خصوص آمادگی نیروهای بسیج برای مقابله با ریزگردها گفت: ما آماده همکاری با بسیج هستیم تا از ظرفیت این نهاد در اقدامات عملیاتی درباره ریزگردها اعم از نهال کاری و مالش پاشی استفاده کنیم.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور تاکید کرد: لازم است مناطق منشا ریزگردها با سیاست‌های پیشگیرانه اولویت بندی شوند و هر منطقه‌ای که در معرض خطر بیشتر است در اولویت قرار بگیرد. بودجه مصوب برای این طرح نیز لازم است خارج از مکانیسم تخصیص بودجه از هیات دولت دریافت شود.

وزیر کشور در پایان با اشاره به این که برخی از نمایندگان مجلس تلاش می‌کنند تا در منطقه خود پالایشگاه نفتی احداثکنند، گفت: این اقدام آنها شاید برای بهبود وضعیت اشتغال در منطقه‌شان باشد اما نه تنها در جذب کارگر موفق نیستند بلکه در مسایل زیست محیطی نیز آلودگی‌های زیادی ایجاد می‌شود که لازم است مسوولین محیط زیست مطالعات زیست محیطی را در این مناطق انجام دهند تا عوارض اقدامات انجام شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز