خبرگزاری کار ایران

نوبخت در همایش‌ حزب اعتدال و توسعه:

مذاکرات هسته‌ای برای این است که حقوق‌مان را از طریق منطق پیگیری کنیم / فرصت پرداختن به حواشی را نداریم

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۶۴۰

مردم دولت‌های مختلف را آزمون کردند و ناظر کار آنها بودند و به آنها فرصت دادند که ببینند چه کار می‌کنند. الان با صراحت و صمیمت بگویم همه دولت‌هایی که تاکنون آمده‌اند، فرزندان این ملت بوده‌اند اما نوع نگرش‌ها و مدیریت‌ها و رویکردهایشان متفاوت بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه موانع سترگ در فراروی ملت ایران قرار گرفته است، گفت: با توجه به اینکه دولت اعتدالی این موانع بزرگ را از گذشته به ارثبرده است، باید به نوعی با برنامه‌ریزی نسبت به راهگشایی این مشکلات اقدام کند. همان چیزی که شما به مردم وعده دادید و مردم نیز امروز منتظر عمل به این وعده‌ها هستند. بنابراین ما موظف هستیم این گره‌ها را بگشاییم.


به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت در همایش حزب اعتدال و توسعه که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، افزود: این پیروزی شما و این تفکر اعتدالی که تعین آن در شخصیت ممتاز آقای روحانی در عرصه انتخابات معرفی شد و موفقیت ایشان و اعتماد مردم به این گفتمان اعتدال کار ما را بسیار سنگین می‌کند.


نوبخت اظهار کرد: از باب فضیلت ریا هم که شده باید بگویم که روز گذشته بعد از نماز که به سر کار می‌رفتم تا پای سخن وزرای محترم بنشینم و به جمع‌بندی وزارتخانه‌ها به دلیل پایان سال برسیم، از آنجایی که منابع نفتی به شدت تقلیل پیدا کرده است، به این فکر می‌کردم چگونه می‌توانیم توازن منابع و مصارف را برقرار کنم تا کارکنان شریف دولت به وقت، حقوق‌شان را دریافت کنند. همان گونه که تا امروز پیش رفته ایم؛ یارانه‌هایی که باید راس بیست و یکم به حساب‌ها واریز کنیم و طرح‌های عمرانی که برای توسعه کشور تخصیص‌هایش داده شود، احساس می‌کردم همه سلول‌های وجودم خواب هستند.


وی ادامه داد: شب هم دیر به منزل رفته بودم فکر می‌کنم سه ساعت به استراحت پرداختم و دوباره صبح زود از خانه برای جلسه تیم اقتصادی دولت نزد رئیس جمهور رفتم؛ نه من بلکه همه اعضای دولت هر هفته روزهای یکشنبه و پنجشنبه مثل امروز از ساعت ۸ صبح با تیم اقتصادی یک به یک مسائل اقتصادی مردم را مرور می‌کنیم تا معضلات حل شود. ممکن است مردم با تعجیل انتظار داشته باشند که آثار این برنامه‌ها را ببینند که حق آنها نیز هست اما آنقدر مسائل و مشکلات زیادی پیش پای ما وجود دارد است که شاید هیچ فردی نمی‌تواند آن را محصول تصمیمات این دولت قرار دهد. ما باید این مشکلات را از پیش پای مردم برداریم به هر تقدیر این یک آزمایش است که گروه به گروه می‌آیند و عملکرد خود را عرضه می‌کنند تا مردم داوری کنند.


وی با اشاره به اینکه در ۳۶ سالی که از انقلاب گذشته است تفکرات مختلفی روی کار آمده‌اند، گفت: مردم دولت‌های مختلف را آزمون کردند و ناظر کار آنها بودند و به آنها فرصت دادند که ببینند چه کار می‌کنند. الان با صراحت و صمیمت بگویم همه دولت‌هایی که تاکنون آمده‌اند، فرزندان این ملت بوده‌اند اما نوع نگرش‌ها و مدیریت‌ها و رویکردهایشان متفاوت بود. اما به رغم این تنوع و تفاوت همه‌مان در یک اصل مشترک بودیم؛ اینکه نظام را تقویت کنیم و رفاه را برای مردم ایجاد کنیم.


نوبخت اظهار کرد: هر یک از دولت‌ها در یک مرحله‌ای با معضلاتی مواجه بودند، حالا شاید سهم دولت اعتدال این بود که وقتی وارد کار شد که دوران طلایی درآمدهای سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به پایان رسیده است و امروز در بودجه ۹۴ باید با عدد ۷۲ دلار برای هر بشکه نفت که ما قبل از ارائه بودجه به مجلس در نظر گرفتیم، کشور را اداره کنیم.


وی افزود: این در حالی است که در حال حاضر قیمت نفت در بازارهای جهانی نزدیک به ۵۲ دلار است. ۲۴ میلیارد دلار کل منابعی است که اگر ۷۲ دلار پیش‌بینی ما تحقق پیدا کند در اختیار داریم. بنابراین ما باید با حدود ۱۷ یا ۱۶ میلیارد دلار کشور را اداره کنیم. به جای آن درآمدهای هنگفت، امروز حلقه تنگ محاصره دور ملت ایران کشیده شده است.


رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تصریح کرد: اقدام روحانی در این شرایط این بود که توقفی بدهد تا مصوبه‌ای که سنای امریکا برای اجماع در خصوص تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها داشت، محدود شود. پروژه‌ای که آنها آماده کرده‌اند و به زعم‌شان در حال حاضر نیز روی میز آنها قرار دارد پروزه نفت در برابر غذاست که آقای روحانی این پروژه را متوقف کرد تا از حقوق ملت ایران با زبان دیپلماسی، حقوق و قانون صحبت کند و این مذاکرات هسته‌ای که در حال حاضر در حال انجام است برای این است که بتوانیم حقوق‌مان را از طریق منطق پیگیری کنیم.


محمدباقر نوبخت اظهار کرد: دولت اعتدال به دنبال آن است تا حقوق ملت را بر اساس منطق استیفا کند. هر چند این حلقه تنگ و تنگ‌تر و درآمدها محدود‌تر شود، دولت به کار خود ادامه می‌دهد. مردم ما منتظرند زیرا در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که تاکنون نبوده زیرا هیچ‌گاه کشور تورم ۴۰ و خرده ای درصد را نداشته است اما این دولت تورم ۴۰ و چند درصدی را تحویل گرفت.


وی افزود: چشمان مردم به توسعه و رشد است. رشد توسعه سالانه به ویژه طی دو سال گذشته منفی بوده است اما مردم حالا از این دولت انتظار دارند که رشد و توسعه اقتصادی را به وجود بیاورند. البته ملت ما صبور و فهیم است و نظاره‌گر فعالیت‌های دولت است؛ زیرا از همان روز نخست برنامه‌های خود را آغاز کردیم. همه دوستان و همکاران من در هیات وزیران افراد تازه‌کار نیستند، همه در کارشان باتجربه و باهنر هستند و با برنامه و با علم به کار می‌پردازند.

نوبخت تاکید کرد: زمانی که در مجلس بودم برای توسعه کشور برنامه داشتیم، هشت سالی که آقای روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک بود، کتاب‌های متعددی منتشر شد؛ از جمله کتاب " امنیت ملی و نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران " که این کتاب مشتمل بر هزار صفحه است و بارها تجدید چاپ شد. تردید ندارم عده‌ای که نوع روحیات‌شان را می‌دانیم، فقط می‌گردند تا یک اشکالی بگیرند و آن را بزرگ‌نمایی کنند و برای این کتاب‌ها نیز مطمئنم همین کار را کردند. کما اینکه در طول این دوران به رغم مناعت، درایت و صبوری دولت عده‌ای دست به کمر زدند و می‌گویند چرا تورم کمتر نشده است. همان‌هایی که خودشان در فراهم آوردن این شرایط نقش داشتند و یا لااقل تمجید می‌کردند و اواخر سکوت کردند، امروز دست به کمر می‌گویند ملت ایران خسته است، باید به آنها بگویم شما از زبان خودتان صحبت کنید، مردم هم از زبان خودشان صحبت می‌کنند.

وی با انتقاد از اینکه تعمدا تلاش می‌شود ما را در یک دعوا وارد کنند، اظهار کرد: ما وقت دعوا نداریم و اصلا فرصت برای جبران عقب‌ماندگی‌های که بنا به هر جهت در گذشته ایجاد شده است، نداریم و تلاش می‌کنیم فاصله‌ای که با اهداف برشماری شده سند چشم‌اندازی که از سوی مقام معظم رهبری برای افق ۱۴۰۴ مطرح شد تا ایران به کشوری توسعه یافته در جایگاه نخست اقتصادی و علم و فناوری برسد کم‌تر کنیم. یکی از اقدامات رسیدن به این جایگاه رشد ۸ درصدی است که در هیچ کدام از سال‌های گذشته‌ای که برنامه چهارم و پنجم توسعه دنبال شد به این اهداف نرسیدیم ما الان به دنبال جبران این کاستی‌ها هستیم و زمانی برای دعوا و حواشی نداریم.

نوبخت افزود: ما در دولت فرصت پرداختن به حواشی را نداریم، بلکه به فکر این هستیم که بتوانیم درصدی از تورم را تقلیل دهیم و درصدی به رشد اقتصادی کشور بیفزاییم و برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم، هدفمندی یارانه‌ها در سال ۸۹ تصویب شد، اما آنچه اتفاق افتاد این بود که هرآنچه که محصول افزایش قیمت‌ها بود، به عنوان منابع در اختیار دولت قرار گرفت زیرا نتوانستند این عدد را بین خانوارها تقسیم کنند در حالی که همه این پول را گذاشتند ۱۱ هزار و ۲۰ میلیارد تومان از خزانه دولت نیز آوردند روی این پول گذاشتند و بین خانوارها تقسیم کردند و نه به بهداشت و درمان پولی داده شد و نه به تولید؛ مردم هم همه در سبد نیاز ماهانه‌شان عدد ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان نشسته و حالا دولت اعتدال آمده و می‌خواهد با ۲ هزار و ۹۰۰ طرح ناتمامی که روی دستش مانده است، این کارها را انجام دهد.

وی ادامه داد: ما بیش از ۵۰۰ هزار افزایش استخدام در دستگاه‌های دولتی داریم که دولت برای دادن پول به آنها مشکل دارد، این‌ها میراثی است که به دولت وارد شده و دولت باید این‌ها را انجام دهد. اما یک عده دست به کمر - همان‌هایی که خودشان این وضعیت را پیش آوردند – هر دقیقه عجله دارند و ما باید با صبوری و متانت و منطق حرف‌های آنها را بشنویم و شروع به حل این معضلات کنیم.

دبیر کل حزب اعتدال و توسعه گفت: سال گذشته به جای آنکه به اجرای طرح‌های عمرانی بپرازیم، در یک سال ۴۲ هزار میلیارد بین مردم به عنوان یارانه توزیع کردیم، در حالیکه کل پولی که امسال می‌توانیم از بابت طرح‌های عمرانی بدهیم، ۳۰ هزار میلیارد تومان است، یعنی ما به جای اینکه کار عمرانی انجام بدهیم، پول توزیع می‌کنیم.

محمدباقر نوبخت با انتقاد از اینکه در هیچ مصاحبه‌ای نیست که من شرکت کنم الا اینکه این تریبون را در دهان‌مان بیاورند و بگویند کی می‌خواهید یارانه ثروتمندان را قطع کنید، گفت: چه چیزی را قطع کنیم؟ خب یک گروهی پول دریافت می‌کنند، اما باز هم پرسش می‌شود که چرا یارانه ثرو‌مندان را قطع نمی‌کنید. بعد پورشه یا ماشین‌های خارجی را نشان می‌دهند و می‌گویند این دولت حاضر نیست که یارانه ثروتمندان را قطع کند و بعد آن عددها بیان می‌شود. خب همه این مسائل برای آن است که شما را وارد یک چالش کنند. ما به حد کافی چالش داریم؛ با دنیا چالش داریم، با باقی مانده‌های تصمیمات گذشته چالش داریم، اما ما در حال حاضر نیازمند آرامش هستیم تا یک به یک گره‌ها را بگشاییم.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان پول یارانه را به مردم پرداخت کردیم، افزود: دولت تلاش کرد در این راستا به افراد کم‌درآمد به صورت مضاعف کمک کند و در قالب سبد غذایی به مردم مستعضف کمک کرد و ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پول کشور را مدیریت کرد. بیمارستان‌ها را نوسازی و شرایطی را فراهم کرد تا بیمارانی که رنج بیماری دارند، رنج ناداری‌شان بر رنج بیماری‌شان افزون نشود و مسائل مالی بیمارستان بر آنها سنگینی نکند. دولت اگر هیچ کاری نکرده باشد، اما در سال اول فعالیت خود بهترین و اولویت‌دارترین خدمتی که باید به جامعه ارائه بشود، را انجام داد و به گواهی دوست و دشمن شرایط بهداشت و درمان را ارزان کرد.

وی ادامه داد: اما در کاهش نرخ تورم تشکیک می‌کنند و می‌گویند که اگر تورم کاهش پیدا کرده است چرا اجناس گران شده است. انگار که ما گفته‌ایم که ارزان کرده‌ایم. وقتی نرخ تورم از ۴۰ درصد به ۱۶ می‌رسد، یعنی قبلا ۴۰ درصد سالانه اجناس گران می‌شد و امروز ۱۶ درصد گران می‌شود. هنر ما در کاهش این شتاب است، اما کلی فضاسازی صورت می‌گیرد. در زمینه کاهش هزینه بهداشت و درمان کسی نمی‌تواند تشکیک کند.

وی تاکید کرد: تردید نکنید سال دیگر برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا مسکن حمایتی و ارزان با وام‌های ۵۰ میلیونی به مردم ارائه دهیم تا مشکل مردم در این زمینه حل شود. بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه سال آینده برای همین کار در نظر گرفته شده است تا سال آینده علاوه بر بهداشت و درمان مشکل مردم را در زمینه مسکن حل کنیم. هزار میلیارد تومان فقط برای اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان در نظر گرفته شده است. تمام وظیفه ما این است که هر سال که می‌شود مردم احساس کنند که این دولت اعتدالی یک گام به جلو برداشته است. اما این معضلات و مشکلات در یک سو ریشه در تحریم‌ها دارد و یک سوی دیگر در انباشته‌ شدن مشکلاتی در گذشته است و همه این‌ها با هم جمع می‌شود و در این دولت باید حل شود. اما همه یاران آقای روحانی در تلاشند تا این مشکل‌ها حل شود.

وی افزود: اما من نمی‌دانم دولت پرکاری که در دولت گذشته گفته می‌شد چه کار کرده است؟ این در حالی است که تمام وقت ما برای پیشبرد امور دولت و کشور است و دائم در حال برنامه‌ریزی و فکر برای حل مشکلات مردم هستیم. دولت در حال حاضر برای اینکه همین وضع موجود تا پایان سال ادامه داشته باشد دائم در حال برنامه‌ریزی است. سال آینده اگر نفت ۷۲ دلار بشود و اگر ۶۰ دلار شود و اگر ۵۰ دلار شود برنامه داریم. حتی اگر نفت زیر ۴۰ دلار نیز برود در حال برنامه‌ریزی هستیم. اگر تحریم‌ها شکسته شود یا نشود نیز برنامه داریم. زیرا همه دولت به دنبال حل مشکل مردم است و در سویی دیگر مردان اعتدالی در مذاکرات به دنبال حل مسائل نه با زبان درشت است؛ زیرا با زبان درشت مشکلی حل نمی‌شود بلکه با منطق قوی‌تر حل می‌شود.

محمدباقر نوبخت اظهار کرد: ما از این منطق بهره می‌بریم و انشاالله که موفق می‌شویم. انشالله با کمک خدا و روح بلند شهدا و همه رنجی که خانواده شهدا و ایثارگران کشیدند، موفق شویم این بار سنگین و این حلقه غیرانسانی تحریم‌ را از دور ملت ایران بشکنیم.

وی افزود: ۷۰۰ میلیارد دلار طی پنج، شش سال در این کشور قورت داده شد. اما نمی‌گویم که خدای ناکرده این پول‌ها اختلاس شد. اما می‌توانم بپرسم که این پول‌ها چه شد؟ این پول محصولش نباید رشد منفی اقتصادی در کشور باشد. ۷۰۰ میلیارد دلار هزینه شد، این رشد منفی اقتصادی است. ما باید از این پول‌ها به نفع شایسته استفاده کنیم. اگر خدای ناکرده مذاکرات شکست خورد، باید مشخص کنیم که برنامه‌مان چیست و چطور می‌خواهیم کشور را اداره کنیم و دولت اعتدالی شما برای همه این‌ها در یک سال گذشته برنامه‌ریزی کرده و آمادگی دارد. هرچند که همه این شرایط دشواری دارد. ما هم به قول این دشواری و با آگاهی از این وضعیت به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم با این مشی و روش به مردم خدمت کنیم.

وی درباره تشکیل حزب اعتدال و توسعه گفت: این حزب ۱۵ سال پیش یعنی در سال ۷۸ با توجه به دعواهای بزرگ که در میان جریان‌های سیاسی وجود داشت، با نظر جمعی از دوستانمان که برخی سابقه نمایندگی مجلس، برخی سابقه وزارت و برخی سابقه سفارت در کشورهای دیگر را داشتند به این نتیجه رسید باید فعال شود تا مشخص شود که تمام ظرفیت‌های این کشور برای اداره تحت عنوان جریانی به نام چپ یا اصلاحات یا تمام ظرفیت توسط اصولگرایی معنی نمی‌شود. با توجه به این جریانات، ما به این نتیجه رسیدیم که نه چپ نه راست بلکه بخشی از نیروهایی که دوستدار نظامند و در هیچ‌کدام از دسته‌بندی‌های رایج قرار نمی‌گرفتند باید به تشکیل حزب اعتدال و توسعه اقدام کنند تا براساس منطق به پیشرفت کشور بپردازند.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه تاکید کرد: براساس همین تفکر قول دادیم که اگر این حزب توانست پیروز شود از همه جریان‌ها برای اداره کشور بهره ببرند و معتقدیم که جوانان باید این بار را بر دوش بگیرند به همین جهت در شورای مرکزی تصمیم گرفتیم که تجارب خود را به جوانان ارائه دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز