خبرگزاری کار ایران

رییس دفتر رییس جمهور:

اصلی‌ترین سرمایه دولت، سرمایه اجتماعی است

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۴۲۶

در شرایطی که در مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ دنیا هستیم، باید نشان دهیم که مردم کماکان در صحنه حضور داشته و حامی نظام هستند.

رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: آقای رییس‌ جمهوری اشاره درستی داشتند، اصلی‌ترین سرمایه این دولت و این کشور سرمایه اجتماعی است. اگر ما بتوانیم اعتماد متقابل را بین دولت و ملت بالا ببریم، هر ناشدنی شدنی خواهد شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمد نهاوندیان در گفت‌گو با شبکه استانی اصفهان با پرشکوه و پرشعور توصیف کردن استقبال مردم این استان از رییس جمهوری گفت: مردم اصفهان همواره در مواقع لزوم امتحان خود را به خوبی پس داده‌اند و چنین حضور و استقبالی در چنین لحظات حساسی از تاریخ سیاسی کشور نشان می‌دهد که آنان به خوبی توجه دارند که می‌بایست همبستگی ملی نمایش داده شود.

وی افزود: در شرایطی که در مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ دنیا هستیم، باید نشان دهیم که مردم کماکان در صحنه حضور داشته و حامی نظام هستند و بعد از این همه سال دهه فجر را اینطور گرامی داشته و به رغم چالش‌ها و تهدیدها، کماکان آنچه را که می‌خواهند می‌جویند و می‌یابند.

وی با اشاره به اینکه ازدحام استقبال‌کنندگان از رییس‌ جمهوری و هیأت همراه به قدری بود که باعثشد طی مسیر فرودگاه تا میدان امام خمینی(ره) بیشتر از یکساعت طول بکشد و این عامل تأخیر در برنامه‌ها شد، اظهار داشت: انصافاً استقبال مردم اصفهان بیش از حد انتظار مسئولان استانی در مقایسه با دیگر استان‌ها بود و اگر چه در دیگر استان‌ها هم نمایش این شور و اشتیاق را داشتیم، اما شاید مردم تشخیص داده بودند که در دهه فجر می‌باید جلوه ویژه‌ای را بیافرینند و آفریدند.

نهاوندیان با اشاره به دیدار عمومی رییس جمهوری با مردم به عنوان اولین برنامه سفر به اصفهان، تصریح کرد: در این دیدار دکتر روحانی به برخی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم اصفهان پرداختند و علاوه بر این دیدارهایی با ایثارگران و برگزیدگان استان داشتند و نشستی نیز تحت عنوان توسعه و سرمایه‌گذاران با فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران داشتند که این نشست ابتکار خوبی است که در این سفرهای داخلی رییس‌ جمهوری داشته‌ایم.

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه این نشست در واقع تجلی اعتقاد جدی دولت در این‌باره است که در امور اقتصادی جز با مشارکت مردم نمی‌توانیم به اهدافمان دست پیدا کنیم، خاطرنشان ساخت: اگر می‌خواهیم بر مشکل بیکاری فائق بیاییم و رونق ایجاد کنیم، این مردم هستند که باید به صحنه بیایند و کارآفرینان و سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری احساس امنیت کنند.

نهاوندیان ادامه داد: ‌ جالب است که در هر سفر می‌بینیم حضور ایرانیان خارج از کشور در این سمینارها که مایلند امکانات خودشان را بیاورند در داخل کشور و فرصت‌های شغلی ایجاد کنند، بیشتر می‌شود. در این همایش هم همین‌طور بود و از چندین کشور ایرانیان آمده بودند و در همان فرصت نمایندگانی از بخش‌های مختلف ابراز نظر کردند و البته بعضی از مسئولان نیز فرصتی داشتند که به بعضی از آن سوالات پاسخ دهند و بعضی از سیاست‌های دولت را بازگو کنند و بعد هم رییس‌ جمهوری سخنان خود را داشتند.

وی با بیان اینکه دکتر روحانی بعد از این نشست دیداری نیز با علما و روحانیون اصفهان داشتند، در توضیح برنامه‌های روز دوم سفر رییس جمهوری گفت: دکتر روحانی در روز دوم سفر از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و یک واحد تولیدی کشاورزی بازدید خواهند کرد و سپس جلسه شورای اداری استان برگزار خواهد شد که امیدواریم مجموع این گفتگوها و حضورها یک برکت و یک شتاب بیشتری در توسعه استان اصفهان به همراه داشته باشد.

نهاوندیان در واکنش به سخنان مجری شبکه استانی اصفهان مبنی بر اینکه مردم امیدوارند شاهد تحقق مطالبات‌شان در عرصه عمل باشند، اظهار داشت: یک اصل در همه ۱۳ سفر دولت تدبیر و امید به استان‌ها رعایت شده و آن این است که هیچ وعده‌ای اعلام نمی‌شود، مگر اینکه قبل از آن جلسات کارشناسی گذاشته شده باشد. هیچ بداهه سرایی قرار نیست در سفرها صورت گیرد.

رییس دفتر رییس جمهوری اضافه کرد: باید مطالعات و محاسبات انجام شده باشد، امکان تحقق عملی هر وعده‌ای سنجیده شده باشد و اگر برای همان سال است، ردیف اعتباری‌اش در نظر گرفته شده باشد و بعد اعلام شود. به این جهت هم هست که خوشبختانه در همین ۱۲ سفری که در گذشته بوده، اولین سفری که در خوزستان بود در همین پروازی که می‌آمدیم یکی از همراهان از سفر ایلام آمده بود و می‌گفت واقعاً در خوزستان و ایلام الان یک کارگاه بزرگی در رابطه با بحثاستحصال زمین‌ها و آماده‌سازی برای کشاورزی و آب‌رسانی به راه افتاده که فرصت‌های شغلی بسیار زیادی ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: تلاش کرده‌ایم آنچه که قول داده شده بلافاصله عملیاتی شود و البته در معاونت اجرایی ریاست جمهوری تحقق وعده‌ها پیگیری جدی می‌شود و یکی از مشاوران ریاست جمهوری نیز پروژه‌های ملی را به طور جدی دنبال می‌کند. امیدمان این است که قولی که دولت داده تا با مردم صادقانه برخورد کند و راست بگوید و به مردم اعتماد کند، عملی شود تا مردم هم به دولت اعتماد کنند.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به بخشی از سخنان دکتر روحانی در دیدار عمومی با مردم اصفهان خاطرنشان ساخت: آقای رییس‌ جمهوری اشاره درستی داشتند، اصلی‌ترین سرمایه این دولت و این کشور سرمایه اجتماعی است. اگر ما بتوانیم اعتماد متقابل را بین دولت و ملت بالا ببریم، هر ناشدنی شدنی خواهد شد.

نهاوندیان در پاسخ به سوال دیگر مجری درباره دغدغه مردم اصفهان برای بی‌آبی زاینده‌رود گفت: دولت تدبیر و امید از همان اولین جلسه‌ای که تشکیل داد و در آن منشور اخلاقی دولت، قرائت شد یکی از موضوعات در دستور کارش مسأله آب بود و در تمام مدت سپری شده از استقرار دولت نیز مسأله آب و محیط زیست و هوا در کنار اولویت‌های دیگری مثل سیاست خارجی و خروج از رکود و تورم در رأس توجهات دولت بوده است.

وی با اشاره به این بخش از سخنان صریح دکتر روحانی که «زاینده‌رود هرگز نباید خشک باشد، چرا که زاینده‌رود رمز زندگی و سرزندگی و زایندگی استان اصفهان و نه فقط اصفهان که برای ایران است»، افزود: به نظرم دیگر تعبیری از این قوی‌تر نمی‌توان بکار برد. این فقط یک تعبیر زیبای ادبی نبود، بلکه متکی بر بررسی‌ها و تصمیماتی بود که گرفته شده بود. اقدام قبل از اعلام شروع شده است.

رییس دفتر رییس جمهوری اظهار داشت: خطایی که در سال‌های گذشته اتفاق افتاد، این بود که ما با منابع آبی کشور که منابع ملی هستند، برخورد محلی کردیم. این خطا باید تصحیح می‌شد که خوشبختانه این کار در شورای عالی آب انجام شد و مدیریت یکپارچه منابع آب مورد تأکید و تصویب قرار گرفت. با یک نگاه هوشمندانه و البته بلندمدت می‌شود با همین منابع موجود آب، نیازهای همه استان‌ها را تأمین کرد.

نهاوندیان ادامه داد: این رویاپردازی نیست و محاسبات ما این را نشان می‌دهد. البته با توجه به این واقعیت که ما در یک منطقه و کشور نیمه خشک زیست می‌کنیم، باید صرفه‌جویی‌های لازم و راهکارهای مصرف بهینه را هم مدنظر قرار دهیم. نمی‌شود در سطح ملی، حدود ۹۰ درصد آب مصرفی ما به بخش کشاورزی برود و ببینیم که در تامین آب شرب بسیای از شهرها متأسفانه مشکل داریم.

وی تاکید کرد: عقل حکم می‌کند که در عین حال که تأمین منابع می‌کنیم از طرف دیگر در بحثمصرف و تقاضا هم از آنچه که علم و تکنولوژی روز به ما می‌آموزد، استفاده کنیم و این کاملاً شدنی است. به همین جهت هم هست که از اولویت‌های اعلام شده دولت در سفرهای قبلی به استان‌های دیگر، بحثآب‌رسانی به شهرها همیشه در سرلوحه اقدام بوده و البته ارتقاء بهره‌وری در بخش کشاورزی نیز مدنظر هست.

رییس دفتر رییس جمهوری درباره اقدامات دولت برای احیای زاینده‌رود نیز گفت: در بحثزاینده‌رود اجرای کانال سوم، مورد تأکید و تصویب و اجرا قرار گرفته است. قبل از سفر با وزیر نیرو صحبت کردم و همین امروز هم با ایشان گفتگو داشتم و پیشرفت کار هم کاملاً رضایت بخش است و نکته بسیار مهم این است که سیاسیون، رسانه‌ها و نهادهای مدنی ما در اینگونه مسایل که مسایل ملی است، روحیه و نگاه ملی و غیرت ملی را تقویت کنند. این موضوعات از موضوعاتی نیست که ما آن را در معرض تعصبات محلی و شهری قرار دهیم. همچنان که ما وقتی فوتبال را تماشا می‌کنیم، کاملاً تشخیص می‌دهیم که اینجا بازی ملی است و سرخ و آبی ندارد و همه بچه‌های تیم ملی‌مان را حمایت و تشویق می‌کنیم.

نهاوندیان اضافه کرد: مسایل مربوط به آب و محیط زیست از جنس مسائل ملی است و باید با روحیه ملی با آن برخورد کرد. خوشبختانه دولت این توجه را دارد و امیدوار هستیم که در این حوزه هم با یک حمایت و البته آن نکته بسیار مهمی که اشاره کردید با بردباری که مردم اصفهان در بردباری ستودنی هستند کار را به سرانجام برسانیم.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به اینکه در عرصه دفاع مقدس نیز همه از مردم اصفهان بردباری، صبر، شجاعت و فداکاری آموختند، اظهار داشت: وقتی مردم اصفهان در آن عرصه سرفراز میدان بودند در این عرصه هم حتماً با بردباری آنان، به آن هدف درست و به حق خواهیم رسید.

وی در واکنش به این سخنان مجری که آلودگی هوا نفس اصفهان و شهرستان‌های اطراف آن را به شماره انداخته است، تصریح کرد: خوب است که از خطاهای گذشته عبرت بگیریم. گاهی تصمیماتی در کشور گرفته شده است در رابطه با توسعه صنعتی، اما وجه زیست‌محیطی آن مورد توجه قرار نگرفته است. ما نیاز به نگاه جامع‌نگر داریم و از تصمیمات لحظه‌ای در گذشته خیری ندیدیم.

نهاوندیان اضافه کرد: هیچ عیبی ندارد که ما یکسال یا دو سال وقت بگذاریم و مطالعه کنیم و به همه جوانب رسیدگی کنیم، بعد که تصمیم گرفتیم آن وقت سریع عمل کنیم. نه مثل این پروژه‌های نیمه کاره که کشور پر است از این طرح‌های نیمه کاره، چون دنبال هیجان لحظه تصمیم بودند. تصمیم را گرفتند و کلنگی هم زده شده اما اصلاً بودجه آن دیده نشده، امکاناتش ملاحظه نشده و شما می‌بینید که ساخت یک بیمارستان ۱۰ الی ۱۵ سال طول کشیده و این منابع همین‌طور زخمی شده و به بهره‌برداری نرسیده است و هزینه گاهی دو الی سه برابر آنچه که باید بشود، شده است.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با پروژه‌های صنعتی که در اصفهان اجرا شده، ملاحظه نشده که این مقدار آلودگی صنعتی بیش از حد ظرفیت و تحمل این منطقه است، خاطرنشان ساخت: البته می‌شود و اقدام هم شده است که از تکنولوژی در کاهش آلودگی استفاده شود، اما در توسعه شهر و توسعه منطقه و استان باید حوزه‌های جدید و نوآورانه‌ای را دنبال کرد که هم اشتغال ایجاد کند و هم توجه کند به سرمایه انسانی که در این استان است.

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه اصفهان یکی از فرهیخته‌ترین استان‌های ماست و یکی از بالاترین آمار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را در این استان داریم. گفت: وقت آن است که در حوزه‌های نوآورانه سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت شغلی کنیم. این تصمیم درستی بود که شهرک تحقیقاتی و فناوری در اصفهان مورد حمایت قرار گیرد. ما در صنعت آی‌تی‌سی، پتانسیل بسیار بالایی داریم و در بحثبیوتکنولوژی شرکت‌هایی را می‌شناسم که در این رابطه کارهای بسیار موفقی کرده‌اند.

نهاوندیان ادامه داد: در حوزه‌های فضا و نانو پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و دستاورد شایسته غروری نیز دو روز قبل با پرتاب ماهواره فجر با ماهواره‌بر سفیر فجر به دست آمد. این برای کسانی که آشنا به این حوزه هستند، نشان دستیابی به یک مرحله جدید از توانایی علمی بود. ما در این حوزه‌ها باید پیش برویم. خدمات فنی - مهندسی ارزآوری بسیار بالاتری در مقایسه با صادرات کالا دارد. اینها حوزه‌هایی است که باید در برنامه توسعه‌ آینده اصفهان بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: دولت در حد امکانات خودش حمایت لازم را از سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها در دستور کار قرار می‌دهد، اما آن نکته را یک بار دیگر مورد تأکید قرار می‌دهم. از این به بعد پیشرفت اقتصادی کشور، همچنان که پیشرفت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور باید با محوریت خود مردم انجام بگیرد و دولت باید زمینه‌ساز و حمایتگر باشد، باید با محوریت مردم انجام شود. توقع اینکه ما برویم بودجه نفتی داشته باشیم و پول نفت را در حوزه‌های توسعه‌ای بیاوریم، غیرواقعی است. ما می‌باید اتکامان را به نفت کم کنیم. این پدیده کاهش قیمت نفت یکبار دیگر به ما نشان داد که اتکاء توسعه‌ای کشور به درآمد نفت و اتکاء بودجه جاری کشور به آن رویکرد نادرستی بوده است.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به اینکه از اول انقلاب این شعار عدم اتکاء به نفت را دنبال کردیم، تصریح کرد: این بحثاقتصاد مقاومتی که الان مطرح است جهتگیری‌اش از اول انقلاب توسط بزرگان نظام ارایه شده بود، اما هر موقع که درآمد نفت زیاد شده ما شروع کردیم این پول را خرج کردن. الان وقت آن است که ما هم در ساختار بودجه و هم در ساختار اداری کشور اصلاحات لازم را انجام دهیم.

نهاوندیان در پاسخ به این سوال که دولت برای پیشرفت کشاورزی، صنعت و معدن اصفهان چه برنامه‌هایی دارد؟ خاطرنشان ساخت: در بحثکشاورزی، با توجه به مشکل آب، حتماً می‌باید، ارتقاء بهره‌وری آب در سرلوحه کار قرار گیرد. کشاورزی در اصفهان حتماً ادامه پیدا خواهد کرد، اما این کشاورزی باید کشاورزی هوشمندانه و با فناوری بالا باشد. یعنی مرتباً عزیزان ما که فعال در این عرصه هستند، سطح فناوری مورد استفاده در کشاورزی را می‌باید ارتقاء دهند.

وی ادامه داد: در عرصه صنعت هم، صنعت مهربان با محیط زیست می‌باید مورد تشویق قرار بگیرد. در اولویت‌های دولت این دو نکته حتماً هم در تخصیص اعتبارات و هم در تسهیلات بانکی چه تسهیلات سرمایه‌گذاری و چه تسهیلات سرمایه در گردش مورد توجه خواهد بود.

رییس دفتر رییس جمهوری اظهار داشت: این خبر خوب را هم آقای رییس‌ جمهوری دادند که با توجه به این واقعیت که ما در واحدهای صنعتی‌مان متأسفانه در سال‌های اخیر در اثر نوسان یکباره و خارج از کنترل قیمت ارز دچار یک کاهش تولید بسیار پایین‌تر از ظرفیت تولید بودیم و حتی در بعضی از موارد شاهد تعطیلی واحدها بودیم، تصمیم خوبی گرفته شد برای اختصاص حدود هزار میلیارد تومان، تسهیلات سرمایه در گردش که بتواند واحدهای کوچک و متوسط را به چرخش در بیاورد و هم تصمیم گرفته شد برای تعیین تکلیف بدهی‌های معوقه‌شان که این تمییز صورت بگیرد که آیا آنها مقصر بودند یا آنکه تقصیری نداشتند و شرایط اقتصادی یا تحریم یا افزایش نرخ ارز آنها را زمین‌گیر کرده است.

نهاوندیان تصریح کرد: قرار بر این شد که کمیته‌های استانی تشکیل شود و به این موارد رسیدگی کند و خبری که می‌توانم عرض کنم این است که در هفته گذشته یک هیأتی از بانک مرکزی آمد در اصفهان و با خانه صنعت و معدن و با اتاق و با فعالان اقتصادی و با استانداری و مقامات استان گفت‌وگو کردند و به راه‌حل خوبی رسیدند. یکی از مشکلاتی که در استان بود این بود که شرکتی سرمایه‌هایی را از مردم گرفته بود و چند سالی بود که این مشکل عده‌ای را گرفتار کرده بود. خوشبختانه در آن رابطه هم به یک راه‌حلی با حمایت بانک مرکزی رسیدند و امیدواریم رضایت مردم جلب شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز