خبرگزاری کار ایران

نوبخت در گفتگوی ویژه خبری:

اصرار بر کم کردن یارانه یعنی ایجاد نارضایتی در میان مردم

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۸۱۷

لایحه بودجه ۱۳۹۴ طبق ماده یک قانون محاسبات عمومی بودجه یک برنامه یک ساله که حاوی پیش بینی منابع و مصارف برای نیل به سیاست ها و اهداف کشور است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی لایحه کلی بودجه سال ۱۳۹۴ پرداخت.

به گزارش ایلنا، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری ۲۸ دی ماه درخصوص بررسی لایحه کلی بودجه سال ۱۳۹۴ اظهار داشت: لایحه بودجه ۱۳۹۴ طبق ماده یک قانون محاسبات عمومی بودجه یک برنامه یک ساله که حاوی پیش بینی منابع و مصارف برای نیل به سیاست ها و اهداف کشور است.

وی افزود: خوشبختانه بودجه سال آینده در راستای اهداف برنامه پنجم توسعه اقتصادی فراهم شده و سیاست های کلی اقتصادی هم به عنوان یک سند فرا دست محسوب شده است منابع ما در سال ۹۴ باید از محل درآمدهای مالیاتی، نفت و واگذاری های دارایی ها مالی بهص ورت اوراق مشارکت تامین شود که عمدتا مربوط به مالیات است ۱۹ درصد از منابع از محل مالیات است که در مقایسه با سال گذشته از صد هزار میلیارد تومان به ۱۱۹ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و این به دلیل بالا بردن نرخ های مالیاتی نیست بلکه به خاطر ساز و کارهای طراحی شده است که کسانی که مشمول مالیات می شوند راشناسایی کرده و در ماه های گذشته ۹۸ درصد با این ساز و کار جواب گرفته ایم.

سهم نفت در بودجه ۸ درصد نسبت به سال گذشته تقلیل پیدا کرده است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد: این امر به خاطر شناخت از پایه های مالیاتی کشور بوده است و سهم نفت در بودجه ۸ درصد نسبت به سال گذشته تقلیل پیدا کرده است، الان بودجه نفتی ۷۱ هزار میلیارد تومان است و آن چه که مربوط به اوراق مشارکت است هفت دهم درصد یعنی به همان میزان سال ۹۳ است یعنی منابع نفتی کمترین میزان را در بودجه مربوط به سال ۹۴ دارا می باشند که در راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است.

نوبخت مطرح کرد: مصارف جاری ۱۱ درصد رشد داشته، در حالی اعتبارات عمرانی ۱۶ درصد رشد پیدا کرده است و منابع به سمت غیر نفت سوق داده شده در حالی که مصارف به سمت طرح های عمرانی رفته است که این امر نسبت به سال های گذشته متفاوت است.

وی در ادامه بیان کرد: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی چه می گوید که با لایحه بودجه سال ۹۴ در تعارض است در نخستین بند این سیاست ها بر رشد اقتصادی تاکید شده که از اهداف مهم لایحه بودجه ۹۴ است.

نوبخت ادامه داد: پیش بینی ها این است که با سرمایه گذاری های سال آینده ۳ درصد رشد داشته باشیم، بودجه مربوط به سرمایه گذاری حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان افزایش پیدار کرده است که اگر ۷ هزار میلیارد مربوط به اعتبارات آب های مرزی به آن اضافه شود و همچنین ۱۰۳ هزار تومان شرکت های دولتی به رقم ۱۵۸ هزار میلیارد تومان می رسیم که این رویکرد ناشی از سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ادامه بیان کرد: بیش از ۸۵۰ هزار میلیارد تومان به سرمایه دولت در صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه شده است و معطوف شدن از سمت هزینه های جاری به هزینه های عمرانی در همین سو است همچنین کاهش وابستگی به نفت از نکاتی است که در این لایحه پیش بینی شده است.

نوبخت تاکید کرد: ما پیش از تدوین بودجه یک مساعی متمرکزی را در دولت و سازمان ها انجام دادیم، از همه دستگاه ها خواستیم که بر اساس بندهای متناسب با کار خود برنامه های اجرایی سیاست های اقتصادی را بررسی کنند که همه آن ها در شورای اقتصاد به تصویب رسید در بودجه سال گذشته برای نفت ۱۰۰ دلار پیش بینی شده بود و این در حالی بود که نفت در آن زمان ۱۰۸ دلار بود؛ امسال هم ۱۵ آذر زمان قطعی بود که با توجه به افت قیمت نفت بودجه ۷۲ دلار به مجلس داده شد، احساس می شد که این رقم در آینده کمتر شود و به همین خاطر بودجه به صورت منعطف تنظیم شد هیچ کس نمی تواند با قطعیت بگوید که قیمت نفت در سال آینده از بشکه ای ۷۲ دلار کمتر است و بسیاری از مراکز بشکه ای بالای ۸۰ دلار پیش بینی می کنند بر طبق جدول طرح های عمرانی ما اگر نفت بالای بشکه ای ۷۲ دلار باشد از آن استفاده می کنیم و اگر کمتر از این میزان باشد از مکانیسم تخصیصی و به اندازه وصولی استفاده می کنیم و کسری نخواهیم داشت و به گونه ای نخواهد شد که منابع کم شود اما هزینه ها به همان صورت قبل ادامه داشته باشد، در بودجه سال جاری بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی خواهیم داشت.

تقلیل قیمت نفت اقدامی کاملاً سیاسی است

نوبخت اظهار داشت: این تقلیل قیمت نفت اقدامی کاملاً سیاسی است و همه بر آن اذعان دارند زیرا آن ها در تلاش اند تا فشارهایی به ما وارد کنند و به اقتصاد ما شوکی را اعمال کنند که با توجه به این اقدامات مقداری از منابع ما تحقق پیدا نکند.

نوبخت ادامه داد: در این شرایط و در این قیمت نفت اوضاع کشور سخت خواهد بود اما با این حال قابل اداره است؛ زیرا دولت خود را موظف می داند و در این راستا تمام تلاش خود را می کند و همان طور که می دانید با استفاده از افراد کاردان در قسمت های اجرایی و برنامه ریزی کشور می توانند از این شرایط دشوار عبور کنند و باید بدانیم مردم از دولت تدبیر و امید انتظار دارند و ما نیز رعایت حال آن ها را می کنیم.

وی افزود: دولت توانایی آن را دارد که کشور را با توجه به شرایط سخت پیش آمده اداره کند و همان طور که بودجه امسال نیز ۳۱ هزار میلیارد تومان کاهش دریافتی داشت و توانست آن را مدیریت کند اگر در سال آینده هم اتفاقی بیفتد می تواند مدیریت کند همان طور که در سال جاری بدون کسری بودجه توانست کشور را اداره کند.

سخنگوی دولت با بیان این که عدم تحقق منابع به معنای کسری بودجه نیست تاکید کرد: اگر عدم تحقق منابع در بودجه داشته باشیم باید صرفه جویی کنیم اما اگر به مصارف و هزینه های خود ادامه دهیم با کسری بودجه مواجه می شویم از همین رو می توانیم با صرفه جویی و متعادل کردن هزینه ها در صورت عدم تحقق منابع از کسری بودجه جلوگیری کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان این که کشور ما دارای ظرفیت های زیاد در عرصه اقتصادی است بیان داشت: ما در لایحه بودجه ارائه شده به مجلس حدود ۲۲۴ هزار میلیارد تومان درآمد در کشور را برنامه ریزی کردیم که همان طور که می دانید اگر ۲۴ هزار میلیارد تومان آن تحقق پیدا نکند می توانیم با تعدیل بودجه آن را جبران کنیم و کارشناسان مجرب ما که این بودجه را برنامه ریزی کرده اند با نفت با قیمت ۷ دلار هم توانستند بودجه را ببندد.

کاهش قیمت نفت بر روی بودجه های عمرانی اثرگذار نخواهد بود

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا کاهش قیمت نفت بر روی بودجه های عمرانی و اشتغال زایی تاثیرگذار خواهد بود گفت: مسائل اعتبارات عمرانی بیش از همه برای دولت اهمیت دارد و با توجه به این که اکنون ما سیاست های خروج از رکود و به تبع رشد اقتصادی را دنبال می کنیم و اکنون در ۶ ماهه اول سال به طور متوسط ۴ درصد رشد اقتصادی داشته ایم با اجرایی کردن طرح های عمرانی و سرمایه گذاری ها بر روی این طرح ها به دنبال رشد اقتصادی هستیم و می دانیم اگر کارخانه ای راه اندازی شود به تبع آن اشتغال زایی می شود و واحدهای دیگری به راه می افتد.

وی افزود: دولت همواره تمرکز خود را بر روی آن قرار داده است که اگر قرار باشد کاهش بودجه ای صورت گیرد بودجه های عمرانی کمترین تاثیر را از این کاهش بگیرند و تنها بر روی کاهش بودجه های جاری تمرکز شود و قطعاً این را می گویم که روی بودجه عمرانی تاثیرگذار نخواهد بود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نرخ جدید پیشنهادی دولت در رابطه با نفت به چه میزان است، اظهار داشت: بنده معتقدم که قیمت نفت را نباید کمتر از ۷۲ دلار در نظر گرفت، زیرا ما همه تلاش خود را خواهیم کرد و با استفاده از مکانیزم های خاصی می توانیم بودجه کشور را تامین ومدیریت کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ضمن تقدیر از نمایندگان مردم تصریح کرد: ما همه تلاش خود را به کار گرفته ایم که یک بودجه شفافی را به مجلس شورای اسلامی ارائه کنیم و بنده به عنوان سخنگوی دولت اعلام می کنیم که با بودجه نفت بشکه ای ۷۲ دلار کشور را اداره کنیم و اگر قیمت نفت کمتر از ۷۲ دلار باشد می توانیم با استفاده از مکانیزم تخصیص این کاهش را جبران کنیم و اگر قیمت نفت از آن بالاتر شود برایش طرح هایی داریم.

نوبخت ادامه داد: دولت یک بودجه کاملاً منعطفی را در نظر گرفته است و باید بدانیم اگر قیمت هر بشکه نفت یک دلار کاهش یابد، هزار میلیارد تومان از درآمدهای ما کاسته می شود از همین رو اگر مجلس یا دولت شروع به کسر کردن بودجه های دستگاه های کشور کند آن ها معترض می شوند و استرس بی جهتی به کشور منتقل می شود و از همین رو ما باید این موضوع را با استفاده از مکانیزم تخصیص به تدریج انجام دهیم.

قیمت نفت را نباید کمتر از ۷۲ دلار در نظر گرفت / بودجه، با نفت بشکه ای ۷۲ دلار نیز اداره می شود

وی ادامه داد: دولت با یک مشارکت عملی با دستگاه ها می تواند بودجه هایشان را کاهش و یا توزیع و تقسیم کند که این به مراتب بهتر از برخورد های قهر آمیز و یک طرفه با دستگاه ها است اما تمامی اقدامات خود را با تعامل بین دستگاه ها انجام می دهیم به همین جهت ما از مکانیزم قانونی تبصره یک قانون بودجه ۹۳ و لایحه بودجه ۹۴ استفاده می کنیم تا بتوانیم بر این مسائل مدیریت جامعی داشته باشیم.

در ادامه، جواد جهانگیرزاده قائم مقام مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی در رابطه با این که درآمدهای مالیاتی به صورت واقعی نیست گفت: آن چیز که ما در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اعتقاد داریم آن است که باید در تمامی بودجه استحکام و تطابق جدی بین منابع و مصارف وجود داشته باشد و بودجه نیز باید مطابق شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور تنظیم شود.

وی افزود: اکنون موضوع سیاسی شدن نفت نگرانی هایی ایجاد کرده که باید تلاش هایی صورت گیرد تا این نگرانی ها برطرف شود.

مالیات تابعی از شرایط اقتصادی کشور است

قائم مقام مرکز پژوهش های شورای اسلامی اظهار داشت: تمامی درآمدهای دولت یک سری قوانین و شرایط اقتصادی را دارد تا درآمدهایش جذب شود از همین رو به نظر می رسد که این موضوع بیشتر مورد نظر قرار گیرد که مالیات تابعی از شرایط اقتصادی کشور است و باید این امید بیشتر مورد نظر قرار گیرد

تمام دنیا اقتصاد خود را بامالیات اداره می کنند

نوبخت در این باره بیان داشت: تمام دنیا اقتصاد خود را بامالیات اداره می کنند و کشورهای صنعتی یک شاخصی دارند که مالیات با تولید ناخالص داخلی اندازه گیری می شود که بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است و در کشورهای در حال توسعه این مقدار بین ۲۰ تا ۳۰ درصد و در ایران حدود ۶ درصد است و ما باید این مورد را قبول کنیم که به نظام مالیاتی خود بیشتر بها دهیم.

وی با بیان این که باید قبول کنیم که نباید بار مالیاتی را افزایش دهیم و باید راهکاری در این باره اندیشیده شود، تصریح کرد: ۸۶ هزار میلیارد تومان در بودجه سهم مالیات است و اکنون عملکرد مالیاتی ما تا اکنون بین ۹۵ تا ۹۸ درصد بوده است و در امور گمرکی نیز حدود ۴ یا ۵ هزار میلیارد تومان توانسته ایم درآمد مازاد در این بخش کسب کنیم که به خزانه خواهد آمد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: کل رشد درآمدهای ما از جمله مالیات و درآمدهای گمرکی در سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است اما برای امسال ما آن را به ۱۱۹ هزار میلیارد تومان افزایش داده ایم که در این شرایط ۱۹ درصد رشد بی نظیر است.

در مقطعی که از نفت جدا شدیم مناسب ترین درآمد راه کسب درآمدهای مالیاتی است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تاکید کرد: در مقطعی که ما از نفت می خواهیم جدا شویم مناسب ترین درآمد راه کسب درآمدهای مالیاتی است، از همین رو باید معافیت بی جهت مالیاتی حذف شود و به نوعی با کسانی که مالیات پرداخت نمی کنند برخورد شود.

نوبخت با اشاره به این که نباید خودمان را تحریم مضاعف کنیم، خاطرنشان کرد: کشور را باید بتوانیم به خوبی اداره کنیم.

وی با اشاره به این که همه دستگاه ها باید به ما کمک کنند، گفت: از مجلس به دلیل گوش دادن منطقی به سخنانمان قدردانی می کنم.

سخنگوی دولت با اشاره به این که باید به خودمان فشار بیاوریم تا بتوانیم کشور را اداره کنیم، افزود: نظرات ما با مجلس در بسیاری از موارد به هم نزدیک است.

اغراض سیاسی سبب تحریم مضاعف در جهت کاهش قیمت نفت شده است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اظهار داشت: در این شرایط که دشمن ما را تهدید می کند باید بتوانیم راهمان را به خوبی پیدا کنیم زیرا اغراض سیاسی سبب تحریم مضاعف در جهت کاهش قیمت نفت شده است.

نوبخت با اشاره به این که نباید به هر چیزی که دست می زنیم از آن ایراد گرفته شود، ادامه داد: در این صورت کشور قادر به اداره شدن نیست.

وی با بیان این که ما به کمک دوستانمان در مجلس، همه فعالان اقتصادی و صاحب نظران کشور را اداره خواهیم کرد افزود: باید به سمت درآمدهای سالم پیش برویم.

سخنگوی دولت با اشاره به این که در طول یک سال و ۵ ماهی که از عمر دولت یازدهم گذشته است در هیچ جلسه ای شرکت نکردیم مگر این که از ما مطالبه شده باشد گفت: در قانون هدفمندی یارانه ها به صراحت بیان شده است که باید قیمت حامل های انرژی را افزایش دهیم

وی ادامه داد: باید پولی را به دست می آوریم نصفش را به مردم دهیم و ۳۰ درصد را به کارهای تولیدی و ۲۰ درصد دیگر را به دولت اختصاص دهیم تا دولت بتواند از این ۲۰ درصد در طرح های عمرانی استفاده کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به این که درصدهای تعیین شده نه برای بخش تولید نه بهداشت ودرمان و نه برای دولت اختصاص نیافت ادامه داد: هزار و ۳۰۰ میلیارد باید از خزانه برداریم و به پولی که ناشی از افزایش قیمت ها بود اختصاص دهیم و آن را میان افراد تقسیم کنیم بنابراین این شرایطی بودکه وارد کار شدیم.

نوبخت با بیان این که با مردم صمیمانه مسائل را در میان گذاشتیم افزود: این پول فقط برای این مسئله نیست که آن را تنها در میان مردم توزیع کنیم بلکه بخشی برای درمان، بخشی دیگر برای تولید و بخشی دیگر برای دولت بود.

وی با اشاره به این که مردم باید زندگی را طوری تنظیم کنند که بتوانند امورشان را بگذرانند، اظهار داشت: دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را از مردم تایید کردیم به طوری که در جهت کمک به دولت انصراف دادند.

سخنگوی دولت با اشاره به این که ۷۶ میلیون نفر از مردم باید مورد شناسایی قرار بگیرند، افزود: تعدادی را شناسایی کردیم و می دانیم که وضعیتشان خوب نیست، بنابراین آن ها از سوی سازمان بهزیستی و امداد امام خمینی(ره) کمک دریافت می کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به این که بخشی دیگر مربوط به کارمندان دولت است که می دانیم درآمد ماهانه آن ها تا آخر ماه کفاف زندگی شان را ندهد افزود: گروهی دیگر ثروتمندان هستند.

پایگاه اطلاعاتی کاملی برای پرداخت یارانه در کشور نداریم

نوبخت با تاکید بر این که متاسفانه در کشور پایگاه اطلاعاتی کاملی نداریم ادامه داد: به صراحت می گویم که در تلاش هستیم تا پایگاه اطلاعاتی مان را به گونه ای تنظیم کنیم که به شناسایی افراد جامعه بپردازیم.

وی تصریح کرد: سال گذشته هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دولت در جهت کمک به اقشار کم درآمد سبد کالایی توزیع کرد به طوری که این موضوع به دلیل این که به خوبی مورد شناسایی کامل قرار نگرفته بود سبب نارضایتی عده ای شد.

سخنگوی دولت با بیان این که تعدادی را شناسایی کرده ایم، گفت: یارانه خارج نشینان را قطع کردیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به اینکه اصرار بر کم کردن یارانه یعنی ایجاد نارضایتی در میان مردم گفت: نباید مردم از ما ناراضی باشند.

در جهت تقویت پایگاه های اطلاعاتی مان اقدام کرده ایم

نوبخت با اشاره به این که باید پایگاه هایمان را قوی کنیم ادامه داد: باید شناسایی بیشتری داشته باشد و با اطلاعات درستی اقدام کنیم بنابراین هیچ روزی نیست که در جهت تقویت پایگاه های اطلاعاتی مان اقدام نکنیم.

وی با اشاره به این که هر چه پول از بابت افزایش قیمت است را میان مردم تقسیم کرده ایم اظهار داشت: ما گام هایمان را به جلو بر می داریم تا مردم راحت تر باشند.

سخنگوی دولت با اشاره به این که ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای ارزان کردن بهداشت و درمان اختصاص داده ایم افزود: برای سال آینده دو گام در نظر گرفته ایم.

اصلاح مشکلات مسکن مهر با هدفمندی یارانه ها

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به این که هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان فقط از بابت پرداخت مابه التفاوت سود برای تسهیلات ارزان قیمت به مسکن استفاده خواهیم کرد گفت: مشکلات مسکن مهر را با هدفمندی اصلاح خواهیم کرد.

هدفمندی یارانه را در بودجه نمی آوریم

نوبخت با تاکید بر این که در جهت مسکن حمایتی سال آینده اقدام خواهیم کرد افزود: هدفمندی یارانه ها را در بودجه نمی آوریم بلکه هزار و ۳۰۰ میلیارد از بودجه به آن اختصاص می دهیم.

وی با بیان این که ۵هزار و دویست میلیارد به تولید خواهیم داد گفت: قرارمان این نیست که مبالغی که از هدفمندی به دست می آوریم بین واحدهای تولید تقسیم کنیم.

سخنگوی دولت با بیان این که باید به صورت تسهیلات ارزان قیمت ما به التفاوت سود را پرداخت کنیم ادامه داد: به همه بانک ها و همه وزرا تولید گفته ایم که اگر طرحی دارند وام می دهیم و ما به التفاوتش را پرداخت می کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به این که ۵ هزار و دویست میلیارد تومان برای سال آینده رقم مناسبی است ادامه داد: هزار میلیارد تومان برای اشتغال فارغ التحصیلان و جوانان اختصاص داده ایم.

نوبخت با بیان این که ۵ هزار میلیارد از خزانه را تقلیل داده ایم، اظهارداشت: ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان را نیز برای سال آینده برای حوزه بهداشت و درمان اختصاص داده ایم.

وی با اشاره به این که رئیس جمهور اجازه نمی دهد به دلیل محدود بودن اطلاعاتمان مردم را آزار دهیم گفت: شرایط اقتصادی مردم را می دانیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: علاوه بر این که به همه مردم یارانه یکسان می دهیم به اقشار کم درآمد نیز به صورت ویژه یارانه امنیت غذایی پرداخت می کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به این که ما به دنبال رفاه بیشتر مردم هستیم گفت: انتظار داریم تا مجلس و سایر نهادها به دولت کمک کند تا بتوانیم بهتر اقدام کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز