خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور در جلسه توسعه استان خراسان جنوبی:

سیاست خارجی ما گسترش روابط با کشورهای دنیاست

asdasd
کد خبر : ۲۳۵۷۹۵

خوداتکایی و خودکفایی موضوعات مهم و خوبی هستند اما رسیدن به برخی از امور زمان‌بر و البته برخی از امور هم شدنی نیست چرا که هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد در همه نیازهای خود خودکفا باشد.

رییس‌جمهوری با تأکید بر اینکه مردم صاحبان اصلی کشور هستند و دولت و تمام ارکان حکومت باید خادم مردم باشند و اگر نباشند خائن به مردم هستند، تصریح کرد: دستگاه‌های حکومتی نه در زبان بلکه در عمل باید بدانند که صاحب اصلی و واقعی این کشور مردم هستند و دولت و دستگاه‌های اجرایی برای این است که شرایط را برای فعالیت مردم مهیا کنند.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت٬ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه و در جریان سفر به استان خراسان جنوبی در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران استان، با بیان اینکه تولیدگران و کارآفرینان بار سنگین حرکت اقتصادی کشور را بر دوش دارند، اظهارداشت: امروز بخش تولید با موانع و مشکلاتی مواجه است وسرمایه گذار اگر نتواند در بازار مصرف جای پای محکمی پیدا کند و سرمایه‌ای که برای تولید هزینه کرده با سود قابل قبول برنگردد، بی‌تردید تولید دچار مشکل خواهد بود.

رییس‌جمهوری گفت: باید چرخه تولید به گونه‌ای به حرکت درآید که مردم هم به تولید تشویق شوند و هم تولید بتواند مشوق آن‌ها برای گسترش فعالیت و سرمایه‌گذاریشان باشد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه مسیری که طی سال‌های گذشته در کشور در بخش تولید طی شده با اشکالاتی همراه بوده است، گفت: باید گام به گام موانع و اشکالات موجود را برطرف کنیم.

رییس جمهوری اضافه کرد: زمانی با توجه به قیمت نفت، به طور طبیعی دنبال واردات رفته و بازار با اجناس وارداتی اداره می‌شد و دراین دوره اگر چه مردم ممکن بود در کوتاه‌مدت با قیمت پایینی اجناس مورد نیاز خود را تهیه کنند اما شرایط برای تولیدگر داخلی مشکل و سخت بود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه اساس ادارات دولتی حتی در بخش وزارتخانه‌های اقتصادی بیشتر بر مبنای واردات بنیان‌گذاری شده است، گفت: کار‌شناسان موجود در دستگاه‌های اداری با عرصه واردات به خوبی آشنایی داشته و طرف مقابل خود را نیز کاملاً می‌شناسند، اما با عرصه صادرات نه آشنایی دارند و نه طرف مقابل خود را می‌شناسند.

رییس جمهوری با بیان اینکه صادرات تنها فعالیت تولیدی و صنعتی نیست، بلکه باید بتوان بازار مصرف را فتح کرد، اظهار داشت: در شرایط کنونی جهان، فتح بازارهای اقتصادی برای ما بسیار مهم است که البته بخشی از آن داخلی و بخشی نیز باید بازار خارجی باشد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه اگر تولید کشورمان تنها به بازار داخلی اختصاص پیدا کند، راه درست خود را پیدا نخواهد کرد، گفت: دنیای اقتصاد، دنیای رقابت است و اقتصاد زمانی استحکام پیدا می‌کند که به دور از انحصار و رانت، رقابتی و آزاد باشد.

رییس جمهوری تصریح کرد: اگر مزایده‌ها و مناقصه‌ها به صورت واقعی برگزار شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. مشکل ما در بسیاری از موارد وجود رانت، عدم شفافیت و منافع زودگذر است.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه مردم صاحبان اصلی کشور هستند، ‌گفت: شاید تصور اشتباهی در اذهان برخی وجود داشته باشد که دولت صاحب کشور بوده و مردم رعیت هستند. چنین تصوری کاملاً‌ اشتباه است چرا که صاحبان اصلی کشور مردم هستند.

رییس جمهوری با بیان اینکه امروز در دوران گذار قرار داریم و هنوز به جایگاه مطلوب نرسیده‌ایم، اظهار داشت: جایگاه مطلوب جایی است که حداقل فعالیت اقتصادی از طرف دولت و حداکثر آن توسط مردم انجام شود و امروز هنوز به این شرایط و جایگاه نرسیده‌ایم و در بسیاری از امور به جای رقابت، انحصار و در برخی موارد رانت و عدم شفافیت وجود دارد.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه مردم باید همواره در صحنه حضور مستمری داشته باشند، گفت: دولت‌ها گذرا هستند و این مردم هستند که همواره حضور داشته و باید تا آخر بر کار دولت نظارت کنند، کار مردم تنها در روز رأی‌گیری نیست، بلکه باید، دولت را هدایت و نقد کنند و راه‌حل ارایه دهند و در مقابل وظیفه شرعی و قانونی دولت این است که انتقاد‌ها را بپذیرد.

رییس جمهوری افزود: یکی از فلسفه‌‌های سفرهای استانی این است که صداهای متنوع مردم شنیده شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه انجام برخی از امور زیربنایی اقتصادی و حاکمیتی برای بخش خصوصی ممکن است دشوار باشد، اظهار داشت: برقراری امنیت و ثبات برعهده دولت است وظیفه اصلی دولت این است که ثبات اقتصادی ایجاد کرده، زیرساخت‌های اقتصادی را مهیا کند و شرایط مناسب را برای فعالیت اقتصادی مردم فراهم سازد و دولت هم مصمم است در اینگونه امور سرمایه‌گذاری کند.

رییس جمهوری با بیان اینکه مردم در امور روزانه و فعالیت‌های خود نیازمند ثبات هستند، با طرح این سوال که مگر می‌شود دولت نسبت به این امور بی‌توجه باشد، اظهار داشت: متأسفانه روزهایی بر مردم گذشته است که نسبت به این مسایل توجهی نشده است.

دکتر روحانی اضافه کرد: اگر بنا باشد تورم به طور مداوم و روزانه در حال تغییر باشد، مردم نمی‌توانند در زمینه اقتصادی برنامه‌ریزی کنند.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه توکل دولت در ۱۶ ماه گذشته به خداوند و امیدواری و اعتماد مردم به دولت بوده است، اظهار داشت: مردم به دولت اعتماد کردند که این دولت دولتی نیست که شب بخوابد و تصمیمی اتخاذ کند بلکه تصمیمات خود را در پی جلسات متعدد با کار‌شناسان، صاحبنظران و متخصصین اتخاذ می‌کند.

دکتر روحانی با بیان اینکه بنای دولت این است که تورم را به صورت مستمر کاهش دهد، گفت: البته پایین آوردن تورم کاری سخت و استمرار آن سخت‌تر است، اما این دولت به وعده‌هایی که در این زمینه داده با قوت عمل خواهد کرد.

رییس جمهوری گفت: البته در دنیای اقتصاد یکسری مسایل خارج از اختیار دولت است، چرا که ما فروشنده نفت هستیم و در بازار نفت همه‌کاره نیستیم و امروز متأسفانه نفت سیاسی‌تر از کالاهای دیگر قیمت‌گذاری می‌شود.

دکتر روحانی افزود: باید یک تقسیم‌کار علمی داشته باشیم که در آن دولت مسئولیت‌ها و وظایف خود را به درستی انجام دهد و در مقابل مردم و کارآفرینان هم وظایف خود را به خوبی به انجام برسانند.

رییس جمهوری با اشاره به اقدامات دولت برای مهار تورم و رونق اقتصادی اظهار داشت: براساس جلسات متعدد با صاحبنظران و اقتصاددانان به این نتیجه رسیده‌ایم که می‌توان تورم را مهار کرده و در مسیر رونق اقتصادی گام برداشت و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده می‌توانیم سال ۹۳، تورم را مهار کرده و به سوی رونق اقتصادی حرکت کنیم و بر این اساس اوایل مردادماه لایحه‌ای را تنظیم و به مجلس ارایه کردیم و انتظار داشتیم که این لایحه بررسی و در زمان کوتاهی در اختیار دولت قرار بگیرد که متأسفانه هنوز به دست ما نرسیده است.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: قبل از اینکه مجلس لایحه رکود را مورد بررسی قرار دهد، دولت توانست با برخی دستورالعمل‌ها بر رکود فائق بیاید که باور این موضوع برای خیلی‌ها دشوار بود، اما براساس گزارش بانک مرکزی در سه ماهه اول امسال براساس محاسبات اقتصادی نسبت به سه ماهه اول ۹۲ رشد اقتصادی بالای ۴ درصد داشته‌ایم و در سه ماهه دوم نیز همین رشد ادامه پیدا کرده است و این وعده‌ای بود که دولت از ۱۶ ماه پیش نسبت به کنترل تورم و رکود به مردم وعده داده بود و امروز به این وعده خود در حد توان، عمل کرده و آن را با جدیت ادامه خواهد داد.

رییس جمهوری گفت: دولت در عرصه سیاست خارجی نیز به دنبال گسترش روابط با کشورهای دنیاست و معتقدم که هیچ کشوری در دنیا با انزوا نتوانسته به توسعه برسد. امکان‌پذیر نیست که کشوری دروازه‌های خود را با هدف رسیدن به خودکفایی قفل کند.

دکتر روحانی اظهار داشت: خوداتکایی و خودکفایی موضوعات مهم و خوبی هستند اما رسیدن به برخی از امور زمان‌بر و البته برخی از امور هم شدنی نیست چرا که هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد در همه نیازهای خود خودکفا باشد، اصولاً تولید برخی کالا‌ها برای برخی از کشور‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

رییس جمهوری با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی صحیح و درست و پرهیز از شعارزدگی اظهار داشت: شعاری که متکی بر عقلانیت، برنامه‌ریزی و آینده‌نگری باشد، پسندیده و قابل قبول است، اما شعاری که هدف آن گرم کردن مجالس و محافل باشد، نمی‌تواند مشکلی را حل کند.

دکتر روحانی با تأکید بر اهمیت وجود فضای آرامش و ثبات در کشور تصریح کرد: در فضای درگیری و تنش اقتصاد رشد پیدا نمی‌کند و در این راستا آنچه به دولت مربوط می‌شود نمی‌گذاریم فضای کشور ناآرام باشد، البته سخنان زیادی علیه دولت زده می‌شود که ما آن‌ها را به منظور حفظ آرامش، تحمل می‌کنیم.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه همه باید همدیگر را به خیر و معروف دعوت کرده و از منکر نهی کنند، تصریح کرد: یک عده در کشور از موضع و جایگاهی سخن می‌گویند که دولت آن را نمی‌پسندد و اجازه هم نخواهد داد.

دکتر روحانی اضافه کرد: همه باید تلاش کنیم تا فضای سالم فرهنگی در کشور ایجاد کنیم و هیچ کس نباید تصور کند که از دیگری بالا‌تر و بهتر است، همه مردم مسلمان و علاقمند به ائمه عصمت و طهارت و دوستدار کشور خود هستند و یک عده خیال نکنند که آن‌ها همه کاره بوده و بقیه مردم تحت سلطه آن‌ها قرار دارند و این عده نباید نگاه غضب‌آلود به بقیه داشته باشند بلکه همه باید در کنار هم و دست در دست یکدیگر برای پیشرفت و آبادانی کشور، تلاش کنیم.

رییس جمهوری تأکید کرد: اگر فضای کشور، آرام، انسانی و برادرانه باشد، در چنین فضایی بی‌تردید اقتصاد هم رشد خواهد کرد.

دکتر روحانی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه استان خراسان جنوبی از ظرفیت‌ها و استعدادهای فراوانی برخوردار است، اظهار داشت: این استان از سرمایه انسانی مستعد برخوردار بوده و به رغم خشکسالی در بسیاری از محصولات کشاورزی نام‌آور است و باید سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در سطح استان دعوت کرد و این خود نوعی امر به معروف محسوب می‌شود و دولت همه امکانات و توان خود را برای ارتقاء‌ سطح استان به کار خواهد گرفت.

رییس جمهوری در ادامه لزوم حمایت بانک‌ها از کارآفرینان را مورد تأکید قرار داد و گفت: امروز یکی از منکرات آن است که بانک‌ها بنگاه‌دار شده‌اند، لذا باید آن‌ها را از این موضوع نهی کرد، بانک‌ها باید تسهیلات لازم را در اختیار کارآفرینان واقعی قرار دهند.

دکتر روحانی تصریح کرد: امروز شرایطی فراهم آمده که رونق در کشور آغاز شده و این رونق را باید به رونق مستمر و توسعه پایدار تبدیل کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز