خبرگزاری کار ایران

دانش آشتیانی در مجلس:

همه تهمت‌ها را در راه انقلاب به جان می‌خرم / مخالف بسیج نیستم

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۷۴۵

اگر بخواهیم برای یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی برای بخش صنعت کار ایجاد کنیم باید حدود ۴۰۰ میلیون توامن هزینه کنیم وبرای بخش ICT حدود ۱۵۰ میلیون خرج کنیم ولی با یک دهم این هزینه می‌توان فارغ‌التحصیلان را بکار گیریم اگر آنها در پارک‌های علم و فناوری وارد شوند تولید ثروت به مراتب بیشتر خواهد شد و برای همین رهبری در سند توسعه علمی عنوان می‌کنند باید دانشگاه‌ها تولید ثروت‌شان ۵۰ درصد تشکیل‌ دهند.

گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارت علوم تاکید کرد: حفظ فضای سالم فرهنگی دانشگاه‌ها، مشارکت در توسعه اقتصادی و اقتصاد دانش‌بنیان و مقاوم‌سازی اقتصاد ملی، توسعه ارتباط بین‌المللی دانشگاه‌ها و توجه به علوم انسانی و نقش آنها در توسعه از جمله برنامه‌های من هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی با تشکر از رئیس جمهور بابت حسن اعتمادش به وی گفت: فکر می‌کنم مسئله همه ما ضرورت اهتمام به توسعه علمی کشور است و چون توسعه علمی شرط لازم برای توسعه همه جانبه کشور است، من به این مسئله می‌پردازم.

وی ارتقای کیفیت و نظام تضمین کیفیت و کارامدی نظام آموزشی را از چالش‌های نظام آموزش عالی دانست و ادامه داد: در رابطه با کاربست علم در جامعه باید کارهای زیادی انجام دهیم و در نظام آموزش عالی نگاه منطقه ای حاکم باشد و به فکر منابع منابع مالی دانشگاه‌ها باشیم.

گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارت علوم با بیان اینکه کیفی سازی فعالیت‌های آموزش عالی از برنامه‌های من است، اظهار داشت: حفظ فضای سالم فرهنگی دانشگاه‌ها، مشارکت در توسعه اقتصادی و اقتصاد دانش‌بنیان و مقاوم‌سازی اقتصاد ملی، توسعه ارتباط بین‌المللی دانشگاه‌ها و توجه به علوم انسانی و نقش آنها در توسعه از جمله برنامه‌های من هستند.

دانش آشتیانی با یادآوری اینکه دانشگاه از سه حوزه علم، دانش و جامعه برخوردار است، تصریح کرد: روزهای کنونی این سه حوزه از یکدیگر گسست داشته‌اند. فعالیت‌های علمی باید با رفتارهای دینی پیوند داشته باشند و برنامه‌های دانشگاه‌ها جهت‌گیری‌هایی داشته باشند که در جامعه کاربرد داشته باشند و لذا بر اساس مدلی که من بر آن کار کرده‌ایم و در اموزش و پرورش کار کردیم با همکاری شما نمایندگان می‌توانیم دانشگاه‌ها را نقطه‌ای برسانیم که که اقتدار علمی موجب اقتدار نظام گردد و تولید ثروت کنند.

گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارت علوم اضافه کرد: اگر بخواهیم برای یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی برای بخش صنعت کار ایجاد کنیم باید حدود ۴۰۰ میلیون توامن هزینه کنیم وبرای بخش ICT حدود ۱۵۰ میلیون خرج کنیم ولی با یک دهم این هزینه می‌توان فارغ‌التحصیلان را بکار گیریم اگر آنها در پارک‌های علم و فناوری وارد شوند تولید ثروت به مراتب بیشتر خواهد شد و برای همین رهبری در سند توسعه علمی عنوان می‌کنند باید دانشگاه‌ها تولید ثروت‌شان ۵۰ درصد تشکیل‌ دهند.

دانش آشتیانی افزود: من عزم راسخی دارم همه شما نسبت به سابقه مدیریتی بنده اطلاع دارید من امری را که بخواهم و بر آن تمرکز کنم می‌توانم انجام دهم.

وی با اشاره به سوابقش در وزارت علوم یادآور شد: زمانی که من در وزارت علوم بودم دانشگاه‌ها با مشکل خوابگاه دانشجویی مواجه بود و من با ساخت بیش از یک میلیون متر مربع ساختمان خوابگاه این مشکل را برطرف کردم همچنین پس از جنگ به دلیل فرسوده بودن آزمایشگاه‌های دانشجویی و نیاز کشور برای توسعه رشته‌های ارشد و دکترا نیاز به تجهیز این آزمایشگاه‌ها بود اما ما از طریق سهمیه ارزی توان این تجهیز را نداشتیم.

وزیر پیشنهادی علوم ادامه داد: من با تعامل با مجلس در آن زمان ۴۰۰ میلیون دلار برای تجهیز دانشگاه‌ها گرفتم هنوز هم وقتی همکاران دانشگاهی بنده را می‌بینند می‌گویند آثار آن حرکت هنوز در دانشگاه‌ها باقی است و اگر این بودجه به دانشگاه‌ها تزریق نمی‌شد توسعه رشته‌های ارشد و دکترا عملی نبود.

دانش آشتیانی با بیان اینکه برنامه من با همکاری شما نمایندگان مجلس و دستگاه‌های اجرایی قابل پیاده شدن است، ابراز داشت: اما باید برای آن بستری آماده باشد اگر دانشگاه دارای محیط آرام و با نشاط نباشد و اگر در دانشگاه‌ها حاشیه‌های سیاسی و جناح‌بندی ایجاد شود یا به عبارتی دانشگاه تبدیل به باشگاه سیاسی شود این برنامه اجرایی نخواهد بود. من دغدغه شما را می‌فهمم جدای از دغدغه شما اجرای این برنامه می‌طلبد که دانشگاه عاری از حاشیه باشد.

وی تاکید کرد: زمان آن رسیده است که دانشگاه و دانشجو بسیج علمی شوند و از ظرفیت دانشگاهیان استفاده شده و دانشگاه و وزارت علوم تبدیل به جایی برای تولید ثروت شوند.

وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به سابقه خود خاطرنشان کرد: من در تمام دوران کاری ۴۰ ساله‌ام همیشه سرباز این نظام بوده‌ام. من فرزند انقلاب هستم و از زمان پیروزی انقلاب کارم را در سپاه شروع کردم و در دانشگاه‌ها بودم ضمن اینکه توجه خاصی به مسائل جنگ داشتم و همانطور که رئیس جمهور گفت بنده کسی بودم که دانشگاه را از دانشجو و اساتید به جنگ بردم.

دانش آشتیانی با یادآوری اینکه من کسی بودم که نه تنها دانشجو را به جبهه بردم بلکه در جنگ برای دانشجویان کلاس گذاشتم و آیین‌نامه‌های آموزشی را به دلیل حضور آنها در جبهه تغییر دادم، عنوان کرد: پس از جنگ نیز رزمندگانی را که به دلیل حضور در جبهه از عدالت آموزشی برخوردار نبودند از طریق سهمیه وارد دانشگاه کردم و برای افزایش کیفیت علمی‌شان ردیف بودجه تقویت بنیه علمی رزمندگان را گذاشتم. نمی‌دانم با چه زبانی بگویم کسی که چنین خدمات را کرده نمی‌تواند مخالف بسیج باشد.

وی با تاکید بر اینکه من یک بسیجی هستم، بیان کرد: دست همه بسیجی‌ها را می‌بوسم اما باید ببینیم چه کسی خدمتگزار بسیج است و چه کسی با چه روشی به بسیج خدمت می‌کند. منظور امام در بیانیه فرمان بسیج این بود که آقایان جنگ تمام شده برای خودکفایی کشور باید بسیج شوید و به خوداتکایی در علم برسید و توان تربیت متخصصین را داشته باشید. در آن زمان دفتر بسیج در دانشگاه‌ها نبود که من آن را منحل کرده باشم پس از جنگ نیز ما پایگاه‌های بسیج داشتیم تصوری که از این پایگاه‌ها وجود داشت حفظ شهر و منطقه بود من گفتم اگر این پایگاه‌ها به دانشگاه بیاید اعتبار بسیج لطمه می‌بیند نه اینکه مخالف بسیج باشم. چون معتقد بودم که ممکن است با این اقدام تقابلی رخ بدهد.

وزیر پیشنهادی افزود: در این مورد، دو نگاه وجود داشت که به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفت و تصویب شد که هم‌اکنون صلاح نیست پایگاه بسیج در دانشگاه‌ها باشد و ما هم آن را اجرا کردیم اما الان من نه تنها با بسیج دانشجویی مخالف نیستم بلکه معتقدم باید حتما با بسیج به عنوان یک نهاد دانشگاهی همکاری کنیم من که این خدمات را برای رزمندگان داشتم چه باشم که بخواهم با بسیج مخالفت کنم.

دانش آشتیانی اضافه کرد: پس از جنگ در دانشگاه‌ها گفتند ایلام جنگ‌زده است شما با توان اجرایی به دانشگاه ایلام بروید و زیرساخت آن را درست کنید. من ضمن اینکه در وزارتخانه بودم شبانه با اتومبیل به ایلام می‌رفتم و یک‌روزه همه کارها را انجام داده و به وزارتخانه برمی‌گشتم مسائلی مطرح می‌شود که من مجبور پاسخ بدهم و گرنه خدا شاهد است که منتی برای این کارها ندارم.
وی در پاسخ به شبهات مطرح شده توسط نمایندگان مخالف تاکید کرد: می‌گویند من در حلقه‌ای هستم در حالی که من دانش آشتیانی شخصیت مستقلی دارم. این را من نمی‌گویم بلکه عملکردم می‌گوید. در زمان دکتر فرهادی وارد وزارتخانه شدم و هیچ‌گاه در حلقه دیگران نبوده‌ام و به دلیل عملکرد دوره اول وزیر بعدی من را انتخاب کرد.

دانش آشتیانی با اشاره به مصاحبه‌هایش گفت: من در مصاحبه‌ها گفته‌ام که اگر وارد وزارت علوم بشوم نیروهای جدیدی را به کار می‌گیرم و چنین وصله‌هایی هیچ گاه به من نمی‌چسبد.

وی با بیان اینکه می‌خواهم دانشگاه کارآفرین باشد، خاطرنشان کرد: در انتهای برنامه ششم توسعه، حدود پنج میلیون و نیم دانش‌آموخته دانشگاهی داریم که وارد بازار کار می‌شوند. با برنامه‌ریزی می‌‌توان از طریق‌ پارک‌های علم و فناوری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را بکار گیریم.

دانش آشتیانی در ارتباط با حزب مشارکت اظهار داشت: گفته می‌شود که من از موسسان این حزب بوده‌ام در حالی که اینگونه نیست و می‌توانید با مراجعه به وزارت کشور صحت این مسئله را دریابید. من زمانی در جبهه مشارکت حضور داشتم و بعد از مدتی نیز حضور من در این حزب فعالانه نبود اگر روزنامه‌های آن ایام را نگاه کنید خواهید دید که هرگز مصاحبه‌ای انجام نداده‌ام که ضربه‌ای به نظام بزند؛ این وصله‌ها به من نمی‌چسبد.

وی ادامه داد: در رابطه با تحصن نمایندگان نیز باید بگویم من در آن زمان معاون نبوده‌ام و به هیچ عنوان نامه‌ای را در این رابطه امضا نکرده‌ام چرا افرادی می‌خواهند فردی را که قرار است مسئولیت دانشگاه را برعهده بگیرد و فراجناحی عمل کند خراب کند تا بعدا نتواند چتر فراجناحی خود را در دانشگاه برپا کند.

وزیر پیشنهادی دولت یازدهم با بیان اینکه من چهره‌ای علمی و فرهنگی هستم، اذعان داشت: همه می‌دانند که هیچ نامه‌ای را به جز نامه‌ای در رابطه با آقای فرجی دانا امضا نکرده‌ام که در آن نامه هم از مطالبی که عنوان کردند چیزی ندیدم در آن نامه آمده بود که از نمایندگان فهیم و منصف تقاضا داریم که با تعامل این طرح(استیضاح وزیر علوم) را ناکام بگذارند و اجازه استیضاح ندهند.

دانش آشتیانی در ارتباط با مسائل مطرح شده پیرامون مدرسه مفید بیان کرد: چرا یک مجموعه آموزشی را خراب می‌کنید هیچ کدام از مدیران این مدرسه دستگیر نشده‌اند و می‌توانید این مسئله را از مقامات امنیتی سوال کنید. فرزند دکتر زاهدی آقای شریعتمدار و آقای نقدی نیز در این مدرسه تحصیل کرده‌اند ما در این مدرسه هرگز جناحی عمل نکردیم حداقل فقط مرا خراب کنید و به این مجموعه آموزشی کاری نداشته باشید.

وی افزود: من فرزند انقلابم و همه تهمت‌ها را در راه انقلاب به جان می‌خرم مگر نمی‌دانستم که به من تهمت می‌زنند اما از آنجا که احساس کردم نظام در خطر است و کشمکش میان دولت و مجلس دارد به مشکلی ملی تبدیل می‌شود وارد این مسئله شدم.
وزیر پیشنهادی علوم تصریح کرد: از شما درخواست دارم که اگر می‌خواهید دانشگاهی آرام داشته باشید، اگر طرفدار داشتن دانشگاهی با تولید ثروت در کشور هستید به من رای دهید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز