خبرگزاری کار ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به ایلنا:

به خاطر ندارم به کسی قول سه ماهه داده باشم / مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی راه‌حل مناسبی نیست

asdasd
کد خبر : ۲۱۰۱۷۶

ما بارها از مردم درخواست کرده‌ایم که به گونه‌ای از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند که دیگران کمتر بتوانند از آن بهره‌برداری و سوءاستفاده نمایند. / روزی که we chat بسته شد برای اولین بار ظرف ۴۸ ساعت دو میلیون کاربر فیلترشکن را روی موبایل خود نصب کردند که این پسندیده نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: از نظر فنی و تکنولوژیکی بررسی کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که با توجه به اینکه تعداد شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد است مسدود کردن آنها راه‌حل مناسبی نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود واعظی در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص فعالیت در فضاهای مجازی گفت: برای ارتباط پیوست فرهنگی مورد نیاز است برای همین ما از سال قبل به همراه گروهی کارهای مشاوره‌ای را شروع کردیم و اوایل امسال این کارها نهایی شد و آن را به دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی فرستادیم. در کمیته ذی‌ربط بخش قابل توجهی از این مطالب نهایی شد و چند بند باقی ماند که بیشتر اقتصادی و امنیتی بود و ارتباطی به مسئله پیوست فرهنگی نداشت.

وی با بیان اینکه نهایی شدن این بخش به دلیل اختلاف نظرات باعثشد که جلسات مربوط فعالیت در فضاهای مجازی قدری طول بکشد، اظهار داشت: هم‌اکنون جمع‌بندی نهایی با همان اختلاف نظر برای تصویب در شورای عالی فضای مجازی آماده شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص بحثفیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: اعتقاد ما بر این است که تا جایی که ابزارهای مورد استفاده مفید باشد و استفاده‌کنندگان آن به محتوای مجرمانه توجه کنند استفاده از این شبکه‌ها مورد حمایت ما خواهد بود.

واعظی افزود: شبکه‌های اجتماعی ابزارهای جدیدی است که به شکل ارزان قیمت در اختیار مردم قرار می‌گیرد و در بسیاری از کشورها به دلیل اینکه این شبکه‌ها درآمد وزارت ارتباطات را به شدت کاهش می‌دهد این وزارتخانه مانع اصلی استفاده از این ابزارهاست اما این دولت از ابتدا بر این اعتقاد بود که این ابزارها بدون توجه به مصارف اقتصادی باید مورد استفاده مردم قرار گیرد.

وی با بیان اینکه آنچه مدنظر دولت است این است که ما بارها از مردم خواهش کردیم که تلاش کنند تا فرهنگ استفاده از این شبکه‌های اجتماعی را رعایت کنند و در این شبکه‌ها از مواردی که موجب مخدوش شدن عفت عمومی و اخلاق اجتماعی می‌شود استفاده نگردد، تصریح کرد: مردم باید در این زمینه خودشان به یکدیگر تذکر بدهند تا شبکه اجتماعی سالم در اختیار همگان قرار گیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ما از نظر فنی و تکنولوژیکی بررسی کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که با توجه به اینکه تعداد شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد است مسدود کردن آنها راه‌حل مناسبی نیست، بنابراین همواره از دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیلان خواسته‌ایم که با حمایت ما شبکه‌های اجتماعی در داخل کشور به وجود بیاورند و فکر می‌کنیم اگر این کار صورت گیرد دو مزیت مهم خواهد داشت. در درجه اول، سرعت ارتباطات بسیار بالا می‌رود و قطعی ارتباطات به مراتب کمتر می‌شود و از سوی دیگر مردم باید توجه کنند که در بسیاری از دانشگاه‌ها رفتار اجتماعی مردم مورد رصد قرار می‌گیرد بنابراین باید توجه کرد که وقتی از شبکه اجتماعی استفاده می‌شود که میزبان آن کشور خارجی است همه این اطلاعات در سرور آنها ذخیره می‌شود و آنها می‌توانند انواع استفاده‌ها را از این اطلاعات داشته باشند.

واعظی تاکید کرد: ما بارها از مردم درخواست کرده‌ایم که به گونه‌ای از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند که دیگران کمتر بتوانند از آن بهره‌برداری و سوءاستفاده نمایند. متاسفانه در برخی از شبکه‌های اجتماعی مردم ایران هر مطلبی که از دستشان می‌آید در صفحه‌های خود می‌گذارند در حالی که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گیرد. در خصوص شبکه‌های اجتماعی داخلی کارهای زیادی انجام شده که در ۱۴ مهرماه در نمایشگاه تلکام از برخی از آنها بهره‌برداری خواهد شد و ما امیدواریم که با سرعت وکارآیی بیشتری بتوانند کار خود را انجام دهند.

وی در پاسخ به خبرنگار ایلنا در خصوص نامه محسنی‌اژه‌ای پیرامون فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی گفت: بین ما و قوای دیگر همواره تعامل نزدیکی وجود دارد. برخی مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز هست که تنها دغدغه یک قوه نیست بلکه در هر سه قوه وجود دارد. در گذشته نیز تعامل با سایر قوا نیز وجود داشته و نیز خواهد بود تا از کمک یکدیگر برای پیشبرد کارها استفاده کنیم.

وزیر ارتباطات در خصوص اظهارات اژه‌ای پیرامون قول سه ماهه او در خصوص پاک کردن شبکه های اجتماعی از محتوای مجرمانه گفت: من به خاطر ندارم به شکل مشخص به کسی قول سه ماهه داده باشم البته ما همواره به دنبال این هستیم که محتوای مجرمانه از فضای مجازی پاک شود و در کشور هیچ کس با فیلتر شدن آنچه که به عفت عمومی خدشه وارد می کند و اخلاق عمومی را به چالش می‌کشد، مخالف نیست.

واعظی با اشاره به اینکه در مورد محتوای مجرمانه شبکه‌های اجتماعی بین اعضای دولت، قوه قضاییه و مجلس اختلاف نظر نیست گفت: من معتقدم همه خانواده‌ها و مردم ایران نیز علاقه دارند از اینترنت بدون آلوده شدن استفاده کنند. ما هیچ اختلاف نظری با سایر قوا نداریم اما آنچه وجود دارد اختلاف سلیقه است.

وی گفت: ما می‌گوییم با بستن چند شبکه اجتماعی که در آنها فعالیت‌های مثبتی هم می‌شود و کاربران میلیونی دارد اگرچه آلودگی‌هایی هم وجود داشته باشد مشکلی حل نمی‌شود. روزی که we chat بسته شد برای اولین بار ظرف ۴۸ ساعت دو میلیون کاربر فیلترشکن را روی موبایل خود نصب کردند که این پسندیده نیست. مسدود شدن این شبکه اجتماعی علاوه بر این باعثشد که عده‌ای از این طریق در شبکه‌های جدیدی عضو شوند که کمتر مورد استفاده قرار می‌گرفت.

واعظی تاکید کرد: من فکر می‌کنم راه حل اصلی این است که شبکه‌های اجتماعی را ایجاد کنیم که مردم بتوانند با آرامش از آنها استفاده کنند و این شبکه‌ها مزایا و کیفیت شبکه‌های اجتماعی خارجی را نیز داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که سرانجام شبکه ملی اطلاعات چه شد گفت: این بحثحدود ۱۰ سال که در کشور مطرح است. این دولت از ابتدا تصمیم گرفت که آنچه را که از سال‌های قبل اجرا نشده بود در اولویت قرار دهد. اما این کار نیاز به بودجه و طرح و برنامه مجلس داشت. هم اکنون بحثشبکه ملی اطلاعات جزو برنامه‌های اولویت‌دار ماست و امیدواریم تا پایان سال ۹۴ شبکه ملی اطلاعات را اجرا کنیم.

واعظی گفت: البته این مساله به این معنی نیست که تا سال ۹۴ همه کارها مختل می‌شود. طرح شبکه ملی اطلاعات به شکل آزمایشی در قم انجام می‌شود. کارهایی که ما انجام می‌دهیم در مورد زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات است و این شبکه زمانی فعال می‌شود که تمام وزارتخانه‌ها به یکدیگر بپیوندند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: شبکه ملی اطلاعات باید شبکه‌ای باشد که مردم نیازمندی خود را به راحتی در آن پیدا کنند. هم اکنون ما در خصوص تولید محتوای شبکه ملی اطلاعات با دانشگاه‌ها صحبت کرده‌ایم. آنچه جایش در فضای مجازی خالی است تولید محتوای بومی است و معتقدیم در داخل دانشجویان خوبی داریم که می‌توانند این کار را انجام دهند.

وی در مورد افزایش سرعت اینترنت در کشور گفت: پهنای باند داخلی به سرعت در حال افزایش است. در یک سال گذشته این سرعت دو برابر شده اما افزایش پهنای باند خارجی باید هم زمان با فیلترینگ هوشمند باشد تا نظارت بر محتوای مجرمانه وجود داشته باشد. این کار نیاز به اقدامات فنی دارد که زمان‌بر است اما ما به دنبال آ‌ن هستیم. امیدواریم تا چند ماه آینده قدم‌های خوبی در این زمینه برداریم.

وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که آیا آنچه در مورد فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مطرح شده به فیلترینگ هوشمند مربوط می‌شود گفت: ما تنها به دنبال حذف محتوای نامناسب هستیم. دولت به دنبال فیلترکردن آنچه مورد استفاده مناسب قرار می‌گیرد نیست.

در ادامه خبرنگاری با بیان اینکه وقتی امکان استفاده از اینترنت پرسرعت برای همه وجود ندارد چه لزومی برای استفاده از نسل‌های بالاتر آن است گفت: ما نیاز به توسعه شبکه‌های ارتباطی خود داریم. معتقدیم در ۶ یا ۷ سال گذشته ICT کشور مورد بی‌مهری قرار گرفته در حالی که دنیا به سرعت رشد کرده است اما در ایران به دلایل مختلف زیرساخت‌های این شبکه سال‌ها توسعه پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه امروز ICT پیشران توسعه است گفت: نمی‌توان نگاه توسعه‌ای به کشور داشت اما به بخش ICT بی‌توجه بود. چرا که این بخش می‌تواند توانمندساز بخش‌های مختلف با یکدیگر باشد.

واعظی گفت: راه‌اندازی اینترنت ۳G اقدام بزرگی محسوب نمی‌شود چرا که بسیاری از کشورها از این مساله نیز عبور کرده‌اند. نسل سوم تلفن همراه توسط رایتل کار می‌کند ما تصویب پیوست فرهنگی با رایتل را برای همراه اول و ایرانسل نیز هماهنگ می‌کنیم تا هیچ اپراتوری از این مبحثعبور نکند. ما نمی‌توانیم صرف اینکه اینترنت نسل دو داریم بگوییم نیاز به توسعه نداریم. در نسل سوم از اینترنت به شکل ارزان‌تری استفاده می‌شود.

وی در خصوص علت وقفه تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی گفت: در این خصوص پیشنهاداتی به رئیس جمهور شد که کامل نبود بنابراین رئیس جمهور از دبیرخانه خواست این مسائل را بررسی کند. جلسه شورای عالی فضای مجازی به زودی در آینده تشکیل خواهد شد.

وزیر ارتباطات در مورد میزبانی شبکه‌های اجتماعی گفت: همه کشورها به دنبال میزبانی در شبکه های اجتماعی هستند چرا که این مساله سرعت را نیز افزایش می‌دهد و استفاده از آن برای مردم ارزان می‌شود. سال قبل که دولت وزارت ارتباطات را تحویل گرفت میزبانی ما در داخل ۱۰ درصد و میزبانی خارج ۹۰ درصد بود که امروز این ارقام به ۳۵ درصد داخل و ۶۵ درصد خارج رسیده است. بنای ما بر این است که این مساله را با قدرت پیگیری کنیم و با تسهیلاتی که در داخل کشور داریم تولید محتواهای مناسب‌تر را تشویق کنیم.

وی در مورد ارتباط قوه قضاییه با شورای عالی مجازی نیز گفت: در قوه قضاییه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه به ریاست دادستان کل کشور برگزار می‌شود. حجت‌الاسلام رئیسی نیز در خواست تشکیل شورای عالی فضای مجازی را به دولت داد و در جلسه قبل قرار شد که کارگروهی تحت سیاست شورای عالی فضای مجازی تصمیمات لازم در این خصوص را اتخاذ کند.

وزیر ارتباطات در مورد پرداخت بدهی اپراتورهای همراه اول و ایرانسل به مردم نیز گفت: ۸ میلیاردی که همراه اول به شکل اضافه دریافت کرده و همچنین ۶ میلیاردی که ایرانسل افزون بر حق خود گرفته بود به مردم برگشت داده شد و ما در این خصوص نظارت لازم را انجام داده‌ایم.

واعظی در بخش دیگری از صحبت‌‌های خود اعلام کرد که با توجه به اینکه بنده پیش از این در وزارت خارجه مسئولیت داشته‌ام تمایل دارم که در خصوص بحثمذاکرات هسته‌ای مطالبی را عنوان کنم.

وی گفت: مذاکرات هسته‌ای از پیچیده‌ترین پرونده‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و نباید انتظار داشت که مثل بقیه پرونده‌ها با یک یا دو مذاکره همه مسائل آن حل شود. این پرونده پیچیدگی‌های زیادی دارد.

وزیر ارتباطات افزود: هم ما در ایران در سال‌های گذشته و هم ۱ + ۵ مسائلی را مطرح کرده‌ایم که برای هر ۷ کشور حالت پرستیژی را پیدا کرده است که حتی یک قدم عقب‌نشینی از آنها برای هر دو طرف حیثیتی شده و این مساله مذاکرات را پیچیده کرده است.

واعظی تاکید کرد: بنای دولت عمل به آن چیزی است که رهبری مشخص کرده و قطعا در این زمینه از حقوق مردم عقب‌نشینی نخواهد کرد. خوشبختانه در این زمینه قدم‌های خوبی برداشته شده است. من به عنوان کسی که عمرم را در این راه گذاشته‌ام به آینده مذاکرات خوشبینم و امیدوارم با روند فعلی مذاکرات در آینده با حفظ حقوق مردم به نتیجه خواهد رسید.

وی با اشاره به اظهارات اخیر نتانیاهو گفت: این اظهارات و عصبانیت آنها بازمی‌گردد به این مساله که ایران گام به گام با موفقیت در مذاکره با ۱ + ۵ پیش می‌رود. اگر نوع رویکرد رئیس جمهور در سخنرانی‌ها و ملاقات‌ها را بررسی کنیم متوجه چنین مساله‌ای خواهیم شد. دنیا هم به این اهمیت پی برده چرا که سخنرانی رئیس جمهور همزمان از چند کانال دنیا به شکل زنده پخش شد. این جایگاه جدیدی است که جمهوری اسلامی در منطقه و دنیا پیدا کرده است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه تلاش‌های بسیاری شد که تصویر جمهوری اسلامی ایران را مخدوش کنند گفت: امروز شاهد هستیم که غربی‌ها برای ثبات سازی در منطقه و ایجاد صلح و آرامش و مبارزه با تروریسم دست به دامان ایران شده‌اند و در واقع با این اقدام خود عملا نشان دادند که در گذشته اشتباه کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز