خبرگزاری کار ایران

زنگنه در صحن مجلس:

از تولید داخلی حمایت می‌کنم اما با رانتخواری مخالفم

asdasd
کد خبر : ۱۷۷۵۴۸

درحال حاضر حفاری در دریا به وضعیت بسیار خوبی رسیده و در خصوص تجهیزات در صنعت نفت هم در وضعیت عالی قرار داریم که براین اساس تولید توربین و کمپرسور و تجهیزات برق و کنترل توسط ایرانیان انجام می‌شود.

وزیر نفت تاکید کرد: من صد درصد از تولید داخلی حمایت می‌کنم اما با رانت خواری مخالفم.

به گزارش خبرنگار ایلنا بیژن نامدار زنگنه در جریان بررسی سوال ملی آقایان محجوب و قاضی پور از وزیر نفت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال قاضی پور اظهار کرد: من از صحبت‌های آقای قاضی پور به طور روشن در نیافتم که موضوع ایشان دقیقا چه چیزی است و چه لوله‌ای از خارج خریداری شده است؟

وزیر نفت با بیان اینکه بنده تعهد و اراده خودم را بر روی پیشرفت فناوری اعلام می‌کنم به موفقیت‌های کشور در حوزه صنعت نفت در بخش داخل اشاره کرد و افزود: در سال ۷۶ ما به زحمت توانستیم در عمل ۳۰ درصد از ارزش منابع داخلی را تبدیل به ساخت داخلی کنیم. اما در حال حاضر از رقم ۸۰ درصد ارزش یک پالایشگاه برای واگذاری پالایشگاه عبور کردیم و این درحالی است که ما در سال ۷۶ نمی توانستیم یک متر لوله هم لوله گذاری کنیم و الان ایران رتبه اول را در خصوص تولید لوله داراست.

وی همچنین خاطر نشان کرد: درحال حاضر حفاری در دریا به وضعیت بسیار خوبی رسیده و در خصوص تجهیزات در صنعت نفت هم در وضعیت عالی قرار داریم که براین اساس تولید توربین و کمپرسور و تجهیزات برق و کنترل توسط ایرانیان انجام می‌شود.

زنگنه ضمن بیان اینکه ما هنوز نمی‌توانیم بخشی از نیازهای خود را در داخل تهیه کنیم، ادامه داد: ما برای تامین بخشی از نیازهای خود نیازمند تاسیسات پیچیده هستیم که براین اساس لوله‌ها و تجهیزاتی که درون چاه‌ها استفاده می‌شوند و همچنین شیرآلات سنگین و تحت فشار نیازمند تاسیسات پیچیده هستند.

وزیر نفت ضمن تاکید بر ضرورت حمایت از شرکت‌های پیمانکاری وعمومی جهت افزایش ظرفیت‌ها خاطر نشان کرد: اینجانب در تشکیل و فعال شدن مبنا، ‌فرا و پتروپارس در صنعت نفت نقش داشتم.

زنگنه با بیان اینکه کیفیت و استاندارد و رقابت همواره باید مورد توجه قرار گیرد گفت: من اگر بتوانم از خارج یک تن ورق را تبدیل به لوله کنم با هزینه حمل زیاد وسود بازرگانی و گمرکی زیاد، تولید کننده ایرانی باید با این کالا رقابت کند وچنانچه تولید کننده ایرانی ۲.۵ برابر پول بگیرد این رانت خواری است و ما نباید اجازه دهیم ساخت داخل با رانت عمل کند.

وی با بیان اینکه من صد درصد از تولید داخلی حمایت می‌کنم اما با رانت خواری مخالفم تاکید کرد: اگر غیر از این باشد ما تولیدکنندگانی خواهیم داشت که مصرف کنندگان اول و آخر کالاهای آنها خریدار داخل کشور خواهند بود و یک متر لوله هم نمی‌توان به خارج صادر کرد.

وزیر نفت خاطر نشان کرد: ایران یکی از بزرگترین مراکز ثقل نفت است و ما باید از این فرصت استفاده کنیم.

زنگنه در خصوص خرید کشتی هم اظهار کرد: در رابطه با خرید کشتی باید از وزارت صنایع سوال شود و ما نیز دوست داریم که صنعت داخلی قوی شوند. امیدوارم که بتوانیم این کار را درخصوص توسعه صنعت نفت و تولید گاز از میدان‌های مشترک ضمن اینکه آنها اساس و اصل هستند بتوانیم تولید داخل را تقویت کنیم.

وی درپایان گفت: در دوره من تلاش بر این بوده که خلاف مقررات عملی صورت نگیرد و اگر هم خلافی اتفاق افتاده من از آن مطلع نیستم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز