خبرگزاری کار ایران

نهاوندیان:

نیازمند اصلاح ساختاری و سیاستگذاری در بخش اقتصاد هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۷۷۴۸۰

دولت تدبیر و امید از ابتدای فعالیت رسمی خود کوشیده است تا زمینه های فعالیت شایسته‌تری را برای فعالان بخش خصوصی ایجاد کند که آنان بتوانند با حضور در میدان رقابتی، زمینه شفافیت و رونق اقتصادی بیشتر کشور را فراهم کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: امروز از یک سو نیازمند اصلاح ساختاری و سیاستگذاری هستیم و از سوی دیگر باید در داخل مجموعه فعالان اقتصادی بخش خصوصی، مسابقه توانمندی شکل بگیرد.

به گزارش ایلنا، محمد نهاوندیان شامگاه دوشنبه در نخستین نشست هم اندیشی مسئولین نهاد ریاست جمهوری و نخبگان کسب و کار با اظهار خرسندی از تشکیل چنین اجتماعی اظهارکرد: دولت تدبیر و امید از ابتدای فعالیت رسمی خود کوشیده است تا زمینه های فعالیت شایسته‌تری را برای فعالان بخش خصوصی ایجاد کند که آنان بتوانند با حضور در میدان رقابتی، زمینه شفافیت و رونق اقتصادی بیشتر کشور را فراهم کنند.

رییس دفتر رییس جمهور خاطرنشان کرد: در عین حال که باید تلاش کنیم فضای عمومی برای کسب و کار در کشور مساعد شود، باید سعی کنیم در جامعه فعالان اقتصادی در بخش خصوصی نیز یک مسابقه اعتلا و ارتقا شکل بگیرد و ایده رتبه بندی کارت های بازرگانی، ابزاری برای رسیدن به این هدف بود.

رییس دفتر رییس جمهوری و سرپرست نهاد ریاست جمهوری گفت: امروز رساندن پیام فرهنگی ملت ایران به جهان مرهون توفیق اقتصادی است و اگر بتوانیم در حوزه اقتصادی، بسیاری از مفاسد اجتماعی را ریشه کن کنیم و کارنامه قابل قبولی ارائه دهیم در آن صورت دنیا بیش از پیش علاقمند دریافت پیام ما خواهد بود.

نهاوندیان تصریح کرد: اصولاً اگر در داخل مجموعه های بخش خصوصی و جامعه فعالان اقتصادی مسابقه کیفیت و اعتلاء شکل بگیرد، این مساله می تواند پاسخی به سوال تاریخی عقب ماندگی در اقتصاد ایران باشد.

رییس دفتر رییس جمهور افزود: متاسفانه در تاریخ اقتصاد چند دهه اخیر کشورمان عمدتاً رشدها رانتی و متکی به ذخایر طبیعی و تجدید ناپذیر بوده است که این داستان باید به مسابقه بهره وری، نوآوری و بهبود کیفیت تبدیل شود.

نهاوندیان گفت: امروز از یک سو نیازمند اصلاح ساختاری و سیاستگذاری هستیم و از سوی دیگر باید در داخل مجموعه فعالان اقتصادی بخش خصوصی، مسابقه توانمندی شکل بگیرد. باید در درون فعالان بخش خصوصی مسابقه فضیلتی شکل بگیرد که به جای مقاومت در برابر اصلاح رویه ها و بعضاً تلاش برای کند کردن مسیر تصمیم های شجاعانه در مسیر اصلاح ساختارها، بخش خصوصی با اعتماد به نفس وارد عرصه شود و اطمینان بدهد که اگر اقتصاد رقابتی شود آنها در این میدان برنده و سربلند خواهند بود.

رییس دفتر رییس جمهور تصریح کرد: برای اصلاحات جدی در اقتصاد کشور هم باید در سطح کلان و هم در سطح خرد و بنگاه‌های کوچک، به طور جدی و شجاعانه وارد عمل شد.

نهاوندیان با اشاره به اهمیت رتبه بندی کارت های بازرگانی گفت: معتقدیم رتبه بندی ها باید توسط خود فعالان اقتصادی صورت بگیرد چرا که اشراف کاملی بر جزییات و واقعیات در صحنه دارند.

رییس دفتر رییس جمهور، وجود همدلی و وفاق بین دولت و بخش خصوصی را لازمه رشد و رونق اقتصادی دانست و اظهار داشت: دولت با جمع فعالان اقتصادی که توانایی و کارآمدی خود را در میدان عمل ثابت کرده اند تعامل داشته و از آنها مشورت می گیرد البته بدیهی است که مشورت و تعامل دولت و بخش خصوصی موضوعی دو طرفه است.

نهاوندیان با تاکید بر تداوم اینگونه جلسات اظهار داشت: پشتوانه نظرات مطرح شده در گفتگوهای غیر رسمی مسئولین دولتی و سیاستگذاران با نخبگان بخش خصوصی باید موجب توفیق آنها در صحنه عمل باشد.

وی خاطر نشان کرد: امروز دولت به رونق اقتصادی و تقویت تعامل با بخش خصوصی اهتمام جدی دارد و به لطف خدا و همت مردم و حماسه بزرگی که در انتخابات آفریدند در فاصله ۱۰ ماه گذشته دولت در کنترل و کاهش تورم توفیقات خوبی به دست آورده است و البته اقدامات خود را برای بهبود وضع مردم و افزایش رونق اقتصادی با جدیت ادامه خواهد داد.

رییس دفتر رییس جمهور همچنین بر ضرورت اتخاذ راهکارهایی برای رونق غیر تورمی تاکید کرد و همه فعالان اقتصادی و بخش خصوصی را به ارائه راهکارهایی در این زمینه فراخواند.

نهاوندیان با بیان اینکه در تجربه رشدهای جهشی نقش گروه های پیشگام غیر قابل انکار است، گفت: دولت و بخش خصوصی برای توسعه اقتصادی پشتیبان و همراه هم هستند.

رییس دفتر رییس جمهور افزود: واقعیت تاریخ توسعه اقتصادی ایران این است که توسعه در ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب عمدتاً با تکیه بر نفت بوده و این موضوع علت اصلی بزرگ شدن حجم دولت است و ضرورت دارد که این رویه اصلاح و تغییر پیدا کند.

نهاوندیان خطاب به فعالان بخش خصوصی تصریح کرد: مشکلات را باید با هم و به صورت طبیبانه مطرح کرده و به گونه ای راهکار اصلاح و درمان آن را ارائه دهیم که حاصل آن توانمندسازی بخش خصوصی باشد.

رییس دفتر رییس جمهور گفت: نخبگان اقتصادی کشور می توانند در میدان عمل محور قابل اتکایی برای اجرای پروژه های مهم کشور باشند و دولت از این موضوع استقبال می کند.

در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی از جمله بنیانگذار شرکت نیک کالا، مدیر عامل نوین زعفران، مدیر عامل شرکت رزیتان و مدیر عامل شرکت گیاهان سبز زندگی پیشنهادات و راهکارهای خود را برای پیشرفت بیش از پیش اقتصاد کشور با رییس دفتر رییس جمهور درمیان گذاشتند.

باور و حمایت واقعی از صنعت و تجارت، پرهیز از سیاسی کردن بخش صنعت، استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی، حمایت واقعی از صادرات غیر نفتی، مشارکت بخش خصوصی در تصمیم سازی ها و تسهیل در روابط تجاری از جمله پیشنهاداتی بود که فعالان بخش خصوصی برای رونق اقتصادی و بهبود وضعیت اقتصادی در این نشست مطرح کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز