خبرگزاری کار ایران

رییس‌جمهور در جشنواره بین المللی خوارزمی: / مشروح /

دولت زمینه را برای سرمایه‌گذاری بی‌دغدغه ایرانیان و غیر ایرانیان فراهم می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۵۰۰۹۹

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هزاران ساعت بازرسی و بررسی کردند و در ‌‌نهایت گفتند هیچ علامتی دال بر انحراف از مسیر صلح آمیز به نظامی وجود ندارد.

رییس‌جمهور روی کار آمدن حاکمان مستبد و دخالت خارجی‌ها در کشور را از عوامل افول علم و فناوری در یکی دو قرن اخیر دانست و افزود: زمانی که دیکتاتور‌ها بر این کشور مسلط شدند پیداست که در این جوامع علم و فناوری رشد نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیش از ظهر امروز حسن روحانی طی سخنانی در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی خوارزمی، جشنواره‌هایی نظیر جشنواره رازی، فارابی و خوارزمی را نمادی از پیوند زنجیره‌های دانش، پژوهش و فناوری دانست و گفت: ایران از دیرباز و در مقاطع مختلفی همچون زمانیکه که فرهنگ و تمدن ایرانی با اشتیباق فرهنگ و تمدن اسلامی را در آغوش کشید؛ توانست افتخارات بزرگی را رقم بزند.

رییس‌جمهور با اشاره به حضور اندیمشندان بزرگی همچون ابن سینا، ‌ابوریحان بیرونی، فارابی و خوارزمی در قرون چهارم، ‌پنجم و ششم اظهار کرد: در این دوران اندیشمندن بزرگی توانستند در علم را به روی جهانیان باز کنند؛ اما متاسفانه از زمانی که علم ایدئولوژیک شد و قدرت‌های شرقی و غربی علم و فناوری را ابزاری برای بسط قدرت و سلطه خود تلقی کردند، جوامع به سمت انحصار علم حرکت کردند.

وی زکات علم را طبق دیدگاه اسلام تعلیم، تعلم و نشر آن عنوان کرد و افزود: آن زمان که اندیشمندان ایرانی پرچمدار علم بودند بدون هیچ منتی دانش خود را در اختیار دیگران قرار دادند، به گونه‌ای که در جوامع غربی که دنیای سیاهی را پیش از رنسانس تجربه می‌کردند؛ نور دانش از کشور ما به آن سمت رفت و در دوره رنسانس نیز آن‌ها از این نور بهره‌ها بردند.

روحانی ادامه داد: اما از زمانی که اوضاع دگرگون شد کشورهای غربی برای قدرت و افزایش سلطه خود به فکر انحصاری کردن علم و فناوری افتادند تا جایی که دستگاه‌های جاسوسی آن‌ها این حق را برای خود قائل هستند که دانشمندان ما را ترور کنند تا پیشرفت تکنولوژی رخ ندهد.

رییس جهمور با تاکید براینکه همگان از صلح آمیز بودن دانش هسته‌ای کشورمان آگاهی دارند، ‌ادامه داد: آژانس بین المللی انرژی اتمی هزاران ساعت بازرسی و بررسی کردند و در ‌‌نهایت گفتند هیچ علامتی دال بر انحراف از مسیر صلح آمیز به نظامی وجود ندارد.

وی ادامه داد: جای سوال است که پس چرا دانشمندان ما را ترور کردند یا متخصصان موشکی ما را که صرفا برای دفاع از کشور فعالیت می‌کردند، ‌از بین بردند. قرار بود زکات علم نشر آن باشد و حتی آن‌ها در معاهده ان پی تی خود را ملزم کردند که این دانش را در اختیار سایر جوامع قرار دهند، اما چرا این کار را نکردند؟

روحانی روی کار آمدن حاکمان مستبد و دخالت خارجی‌ها در کشور را از عوامل افول علم و فناوری در یکی دو قرن اخیر دانست و افزود: زمانی که دیکتاتور‌ها بر این کشور مسلط شدند پیداست که در این جوامع علم و فناوری رشد نخواهد کرد. آن زمان ما مجبور بودیم دستان خود را به سوی سایر کشور‌ها دراز کنیم و آن‌ها نیز به میزان منافع خود علم را در اختیار ما قرار می‌دادند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ادامه سخنان خود در بیست و هفتمین جشنواره خوارزمی پیروزی انقلاب اسلامی را موجب احیا و بالندگی کشور در زمینه علمی و پژوهشی عنوان کرد و گفت: در‌جامعه‌ای که استقلال باشد و استعمار برود‌، ‌ حکومت مردم سالار باشد و استبداد برود و اختلاف در جامعه نیز رخت بربندد، آنجا است که کشور شاهد حرکت روبه جلو خواهد بود.

وی نیاز امروز کشور را تحرک ویژه در ارتباطات علمی با سایر کشور‌ها دانست و افزود: یکی از اهداف جشنواره‌های علمی در کشور برقراری همین ارتباط علمی با سایر کشور‌ها است. جشنواره خوارزمی برای این است که ما بتوانیم سرعت‌ خود را در ارتقای دانش و فناوری بیشتر کنیم. زمانی که در دوران تحریم و فشارهای بین المللی توانسته‌ایم دستاوردهای خوبی در زمینه فناوری هسته‌ای و نانو داشته باشیم، بالطبع از فرصت اینگونه جشنواره‌ها نیز در افزایش سرعت دانش باید بهره‌مند شویم.

رییس جمهور با بیان اینک جشنواره خوارزمی و سایر جشنواره‌ها، عدالت علمی را باید مدنظر قرار دهد، خاطر نشان کرد: بین تهران و سایر استان‌ها، بین استان‌ها و شهرستان‌ها وبین زن و مرد ما نیاز به عدالت علمی داریم البته برگزار کنندگان چنین جشنواره‌ای حتما به این مسئله توجه خواهند داشت؛ اما می‌خواهم تاکید کنم تا بگذارید همه اقوام و قومیت‌ها، همه زنان فرهیخته جامعه و دختران دانش پژوه زمینه را برای رشد علمی و مدیریتی و حضور در جامعه بازیابند. این جشنواره می‌تواند ما را در این زمینه یاری کند.

به گفته روحانی؛ دنیای دانش و فناوری، دنیای وسیعی است که باید حلقه‌های علم و پژوهش با نظام اجرا بهم متصل شود در غیر این صورت استفاده و بهره‌مندی لازم صورت نخواهد گرفت و مقاله باید تبدیل به محصول تجاری شود.

وی با بیان اینکه در مدت تصدی ریاست جمهوری بیشترین سخنرانی‌های رییس‌جمهور در محیط‌های علمی بوده و این امر نشان از توجه دولت به مقوله علم و فناوری است، ادامه داد: ‌ دولت معتقد است که توسعه کشور بدون علم و فناوری غیر‌ممکن است. اگر به دنبال پیشرفت روبه جلو هستیم این امر تنها در سایه علمی محقق خواهد شد. بیائید در فضای گمنامی به فکر نام آوری ایران و ایرانی باشیم. البته نام آوری فرد اشکالی ندارد اما باید از خود گذشت و به فکر ایران و سرزمینمان باشیم. اگر ایران سرافراز شد همه ما سرافراز خواهیم بود، اجازه دهید ۷۵ میلیون نفر حق سرافرازی داشته باشند.

رییس جمهور توسعه کشور را نیازمند پژوهش، اختراع و ابتکار علمی دانست و ضمن درخواست پشتیبانی دولت از سوی شرکت‌های دانش بنیان، ‌اظهار کرد: علم و فناوری دنیای وسیعی دارد؛ اما باید در این حوزه اولویت بندی کرد. علم و فناروی را نباید فضیلت بدانیم بلکه باید آن را ضرورت بدانیم. ما در شرایط اقلیمی خاص هستیم و نیاز به آب یک ضرورت است؛ لذا تحقیق و پژوهش را باید در این مسیر قرار داد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود در جشنواره بین المللی خوارزمی با تاکید براینکه اندیمشندان و محققان باید راه را پیش روی دولت قرار دهند، گفت: دولت معتقد است که اداره کنندگان واقعی کشور عالمان و فرهیختگان کشور هستند و اقتصاد و سیاست باید در مسیری قرار گیرد که صاحب نظران بر آن تاکید می‌کنند. وی با تاکید بر اینکه دولت باید تنها بستر ساز زمینه فعالیت نخبگان باشد، تصریح کرد: اگر قرار باشد علم و پژوهش در خدمت سیاست و سیاستمداران قرار گیرد، ‌نتیجه شومی خواهد بود، بلکه باید سیاست و سیاستمدار در خدمت علم، ‌فرهنگ و فناوری قرار گیرند.

روحانی از اینکه تحقیقات و فناوری در دست دولت است، ‌انتقاد کرد و افزود: باید بخش خصوصی و بخش‌های مردم نهاد به میان بیایند؛ چراکه آن‌ها می‌توانند علم و فناوری در کشور را بیشتر شکوفا کنند. علم و فناوری باید در اختیار اساتید، بزرگان علم و فناوری و انجمن‌های علمی باشد نه در اختیار کارمند دولت، چرا که آن کارمند نمی‌تواند به درستی مسیر پیشرفت را مشخص کند.

وی با تاکید براینکه نمی‌توان بدون عقلانیت، ‌اندیشه و علم کشور را در مسیر پیشرفت و تعالی قرار داد، ‌ادامه داد: دولت باید زمینه را برای این کار فراهم کند تا ایرانیان و غیر ایرانیانی که تمایل به حضور و سرمایه گذاری در کشور دارند بدون دغدغه در جامعه فعالیت کنند.

روحانی با بیان اینکه چندی پیش به استان هرمزگان سفر کردم و ظرفیت‌های آن را دیدم، اظهار داشت: بایستی توسعه دریامحور را در آن منطقه احیا کنیم. دنیایی از ظرفیت و امکانات در ساحل جنوب کشور است به ویژه از خلیج فارس خارج می‌شویم و تا مرزهای مشترک بین ایران و کشورهای همسایه پیش می‌رویم.

وی ادامه داد: این همه امکانات و این دانش و پژوهش فناوری است که باید به کشور ما کمک کند جامعه ما باید در کل علم پرور و محقق پرور باشد، ما باید خودمان را برای یک حرکت جدید در این کشور آماده کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه البته در بخش تحقیقت کمبود منابع داریم که باید آن را جبران کنیم، اظهار داشت: درصد اختصاص تولید ناخالص ملی به تحقیقات کم است و قابل ملاحظه نیست و باید تغییرکند، این میزان را نباید با سال‌های گذشته کشور خودمان مقایسه کنیم، بلکه باید آن را با دنیای پیشرفته بسنجیم.

به گفته روحانی قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده، اما کمبودهای فراوانی هم احساس می‌شود. همه باید در کنار هم فضایی را به وجود بیاورند که کشاورز و صنعتگر به سراغ مراکز تحقیقاتی بیاید و یا به العکس مراکز تحقیقاتی به سراغ آن‌ها بیایند و از آن‌ها مطالبه کنند تا ارتباط برقرار شود.

وی ابراز امیدواری کرد که این حرکت جدید با تدبیر علم و عقلانیت کشور را به سمت تعالی و شکوفایی سوق دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز