خبرگزاری کار ایران

رییس‌جمهور در حرم امام(ره):

اساس ادامه راه امام(ره) در حفظ وحدت و دوری از افراط است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۸۸۴

امام برای ما استقلال، عزت، حکومت ملی و مردم سالاری را به ارمغان آورد و بساط سلطنت را برچید و بنای استبداد را در این کشور ویران کرد و مسیر ایستادگی و مقاومت را برای زنان و مردان نشان داد / پایداری بر راه امام راحل، حرکت در مسیر اعتدال، عقلانیت و دوری از افراطی‌گری است.

رییس جمهوری در مراسم تجدید میثاق اعضای هیات دولت با آرمان‌های امام راحل با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم اندیشه‌ها و آرمانهای امام(ره) پایدار بماند باید در مسیر اعتدال، عقلانیت و دوری از افراطی‌گری به فکر آرمان‌ها و همدیگر باشیم، گفت: باید امید و نشاط را برای ساختن کشور حفظ کنیم؛ اساس پیشرفت و ادامه راه امام(ره) در حفظ وحدت و اتحاد است.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در این مراسم ضمن تبریک ایام الله دهه فجر با بیان اینکه ۱۲ بهمن سال ۵۷ نقطه عطفی برای اسلام سیاسی و اجتماعی در ایران بود، اظهار کرد: امام خمینی(ره) در آن دوران در واقع در قله تکاملی اجتهاد و فقه شیعه ایستاده بود.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه حرکت انقلاب از دوران قبل از مشروطه آغاز شده بود، خاطر نشان کرد: در آن دوران مجتهدان و مبارزانی چون میرزای شیرازی و آخوند خراسانی با حوزه علمیه‌ای که توسط مرحوم شیخ انصاری استحکام بخشیده شده بود، حرکتی را بوجود آوردند که به نهضت و انقلاب مشروطه منتهی شد و این مسیر با استحکام حوزه علمیه قم ادامه پیدا کرد که به دنباله استحکام این حوزه امام راحل حرکت را از مشروطه به سمت انقلاب اسلامی هدایت کرد. در واقع مشروطه حکومت قانون و انقلاب اسلامی حکومت مردم سالاری دینی و حضور مردم برای تعیین سرنوشت خود است.

روحانی با اشاره به اینکه ۱۲ بهمن سال ۵۷ روز بزرگ و تاریخی برای ملت ایران است و همین مکانی که در آن قرار داریم، شاهد دو روز بی‌سابقه تاریخی، یکی در بهمن سال ۵۷ با استقبال بی‌نظیر ملت و دیگری در خرداد سال ۶۸ وداع پرشکوه ملت با امام راحل بوده است، خاطر نشان کرد: این دو واقعه تاریخی نشانگر آن است که امام راحل تنها رییس یک دولت نبود بلکه رهبر دینی و اجتماعی یک ملت و امت بود.

وی اظهار کرد: امام خمینی(ره)، تشکیلات، دولت و وزارت نداشت و رهبری عظیم خود را در دفتری کوچک و ساده اداره می‌کرد.
رییس جمهوری با اشاره به اینکه امام توانست مبنای مشروعیت حکومت را در این سرزمین تغییر دهد، گفت: امام مبنای مشروعیت را چارچوب مقررات اسلام و رأی مردم قرار داد و در ۱۲ فروردین سال ۵۸ که روز جمهوری اسلامی ایران است، کار بزرگی را به نتیجه رساند؛ می‌توان گفت ۱۲ بهمن مادر، ۱۲ فروردین بود که در این راستا آغاز حکومت و مشروعیت مردم سالاری دینی با ورود امام راحل در ۱۲ بهمن کلید خورد و در ۱۲ فروردین سال بعد آن شکوفا شد.

روحانی، امام خمینی(ره) را مرد تفسیر، کلام، فلسفه، حدیثو در عین حال سیاستمداری بزرگ برشمرد و گفت: انتخاب بهشت زهرا در اولین روز ورود به کشور توسط امام که می‌خواست همزمان با زندگان و شهیدان سخن بگوید، نشان از بینش عمیق او داشت.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: امام برای ما استقلال، عزت، حکومت ملی و مردم سالاری را به ارمغان آورد و بساط سلطنت را برچید و بنای استبداد را در این کشور ویران کرد و مسیر ایستادگی و مقاومت را برای زنان و مردان نشان داد.

روحانی تصریح کرد: دهه فجر دهه جشن ملی ملت ایران و پایان سلطنت و استبداد در این سرزمین و روز استقرار استقلال واقعی و حکومت ملی و مردمی و جشن حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش است.

رییس جمهوری با بیان اینکه امام به ما آموخت دینداری با خردورزی و احکام خدا و حکومت مردمی با هم قابل جمع است و می‌توان حاکمیت احکام اسلامی را با حاکمیت مردم بر زندگی و سرنوشت خویش توأم کرد، گفت: امام خمینی(ره) راهبر بزرگ ملت ایران و امت اسلامی بوده و هست.

روحانی با تأکید بر اینکه افتخار دولت این است که در مسیر و خط امام(ره) حرکت کرده و در چارچوب سیاست‌های مقام معظم رهبری مسیر و راه را ادامه دهد، افزود: پایداری بر راه امام راحل، حرکت در مسیر اعتدال، عقلانیت و دوری از افراطی‌گری است.

رییس جمهوری ادامه داد: امام خمینی(ره) در ۱۲ بهمن ۵۷ با ورود خود برای ملت ایران نشاط و امید آورد و ما باید امید به آینده و نشاطمان را برای ساختن کشور حفظ کنیم.

روحانی با بیان اینکه اساس پیشرفت و ادامه راه امام راحل وحدت و اتحادی است که آن بزرگوار همواره به آن تأکید داشت و اصرار می‌ورزید، خاطر نشان کرد: من از ملت ایران و همه زنان و مردان، اقوام و عشایر، جناح‌ها و سلیقه‌ها و تفکرهای گوناگون دعوت می‌کنم که در روز ۲۲ بهمن همگی در کنار هم بوده و ۲۲ بهمن امسال با سال‌های گذشته متفاوت‌تر باشد و هیچ کس خدایی ناکرده با روز سرنوشت ملی و استقلال خود و روز پایان استبداد و شکوفایی و سربلندی این ملت قهر نکند.

وی افزود: همگی با هر اندیشه، سلیقه و تفکر سیاسی، باید ۲۲ بهمن در کنار هم باشیم و شعارهای ما در این روز، شعارهای وحدت آفرین باشد و این‌‌ همان چیزی است که امام راحل می‌خواست.

رییس جمهوری گفت: امیدوارم ۲۲ بهمن امسال با حضور گسترده همگان به روز وحدت و نشاط عمومی و یأس برای دشمنان کشور تبدیل شود.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: بی‌تردید با حمایت‌ها و تدابیر مقام معظم رهبری و حمایت همه مردم این دولت قادر خواهد بود وعده‌های خود به مردم را محقق کرده و به آن‌ها پایبند باشد.

روحانی در پایان این عید را به همه ملت ایران و خاندان امام راحل تبریک گفت.

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی تولیت آستان امام خمینی(ره) نیز در این مراسم در سخنانی با بیان اینکه خوشبختانه امروز توانمندی‌های رییس جمهوری در همه ابعاد بسیار خرسند کننده است، گفت: انقلاب اسلامی در اثر یک امید پررنگ به آینده بهتر و با تدبیر امام راحل، شکل گرفت که ریشه در عقلانیت سیاسی و تاریخی مردم ایران و روحانیت شیعه داشت که از خاندان پیامبر فراگرفته بودیم.

سید حسن خمینی تصریح کرد: در این راستا شعار تدبیر و امید را به عنوان محوری‌ترین شعار انقلاب مغتنم دانسته و برای دولتمردان آرزوی موفقیت داریم و خدا را شاکریم که امسال امیدمان به آینده بیش از گذشته است.

وی تصریح کرد: توانمندی‌های رییس جمهوری اسلامی ایران را ارج می‌نهیم و امیدواریم با تلاش دولتمردان سال آینده شاهد برطرف شدن مشکلات در کشور باشیم.

سیدحسن خمینی همچنین اظهار امیدواری کرد که ۲۲ بهمن امسال روزی در راستای تقویت پایه‌های سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران و تداوم راه امام راحل باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز