خبرگزاری کار ایران

ظریفیان در گفتگو با ایلنا:

از به وجود آمدن شائبه تفرقه بین قوا جلوگیری شود

کد خبر : ۱۲۲۳۱۲

درصورتیکه وزیر علوم از اختیارات لازم برای انتصاب همکاران خود برخوردار نباشد، طبیعتا نمی‌توان مسئولیتی را نیز درخصوص اجرای درست برنامه‌هایش از وی توقع داشت.

معاون اسبق وزارت علوم در دولت اصلاحات اظهار داشت: با توجه به اینکه ۱۲ سال پیش مصادف با اواخر وزارت دکتر معین و اوایل وزات دکتر توفیقی بوده است؛ درنتیجه استارت توسعه علمی کشور در همان دوران زده شده و کسانی که با این تجربه کاری امروز در وزارتخانه به کارگرفته شده‌اند؛ کسانی هستند که می‌توانند نقش اساسی را در توسعه علمی کشور به خوبی ایفا کنند.

غلام رضا ظریفیان در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ درخصوص اعمال فشارهای اخیر برخی از نماینگان مجلس بر وزیر علوم در خصوص انتصابات اخیر در کابینه متبوع خود اظهار داشت: باتوجه به اینکه مجلس تاکنون در ارتباط با وزرای کابینه همکاری نسبتا خوبی را از خود نشان داده است؛ لازم است که در این مورد نیز با توجه به اینکه زمان زیادی از وزارت وزیر این وزارتخانه نگذشته است قدری با حوصله و خویشتن داری برخورد کنند.

معاون اسبق وزارت علوم در دولت اصلاحات در توضیح این مطلب افزود: وظیفه اصلی آموزش عالی شتاب دادن به توسعه علمی و رفع نیازهای کلی کشور براساس تولید دانش است و بر این مبنا نیروهایی که امروز در وزارت علوم مشغول خدمت هستند به زعم بسیاری از دانشگاهیان تجربه بسیار کافی را در عرصه تولید و مدیریت دانش و فهم نظام جهانی دانش دارا می‌باشند.

وی ضمن اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه توسعه علمی از ۱۲ سال پیش به شکل جدی آغاز شده است، گفت: باتوجه به اینکه ۱۲ سال پیش مصادف با اواخر وزارت دکتر معین و اوایل وزات دکتر توفیقی بوده است درنتیجه استارت توسعه علمی کشور در همان دوران زده شده و کسانی که با این تجربه کاری؛ امروز در وزارتخانه به کارگرفته شده‌اند؛ کسانی هستند که می‌توانند نقش اساسی را در توسعه علمی کشور به خوبی ایفا کنند.

ظریفیان خاطرنشان کرد: آنچه که امروز از اهمیت بسیاری برخوردار است این است که در ۸ سال گذشته جامعه آسیب‌های عمیقی را در نتیجه ناهماهنگی‌های مجلس و دولت متحمل شده که این آسیب‌ها درنهایت منجر به رشد ناکارآمدی در عرصه‌های مختلف و ناامیدی در کشور شده است.

وی با اشاره به تاثیر حماسه سیاسی مردم در شکل گیری امید مجدد در جامعه، بر لزوم حفظ هماهنگی قوا هم در عرصه سیاست خارجی و هم در عرصه سیاست داخلی تاکید کرد و گفت: ضروری است که همه برای تقویت این امید کوشش کنند و از به وجود آمدن شائبه تفرقه بین قوا جلوگیری شود.

ظریفان با تاکید بر اینکه توجه به نظارت مجلس نباید منجر به تداخل در وظایف شود، گفت: همانگونه که دخالت دولت در فرایند تصمیمات نمایندگان خطای بزرگی محسوب می‌شود، اگر مجلس هم در وظایف اصلی دولت و در ارتباط با انتصابات و انتخاب تیم همکاران دولت دخالت کند؛ کشور در مسیر استقلال قوا دچار مشکل خواهد شد.

وی گفت: در صورتی که وزیر علوم از اختیارات لازم برای انتصاب همکاران خود برخوردار نباشد طبیعتا نمی‌توان مسئولیتی را نیز درخصوص اجرای درست برنامه‌هایش بر وی حمل کرد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، اظهار داشت: من همچنان معتقد هستم که هنوز بین مجلس و دولت تفاهم و همکاری در کلیات وجود دارد و اگر در برخی موارد جزئی اختلاف نظرهایی نیز وجود داشته باشد؛ طبیعی است اما این اختلافات باید به گونه‌ای مدیریت شود که اینگونه تصور نشود که قوایی در جهت تضعیف قوای دیگر تلاش می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز