خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور در مجلس / ۱ /

دولت وقت خود را به حاشیه‌پردازی صرف نخواهد کرد

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۶۶۵

دولت متعلق به همه مردم ایران است و هیچگاه در پی تقابل یا مقابله با هیچ جناح یا حزب و تشکلی نبوده است / نیازمند به حمایت همه مردم و حمایت همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستیم.

رییس‌جمهور با ابراز امیدواری نسبت به رأی‌آوری سه وزیر پیشنهادی خود، به شرایطی که کشور در آن قرار دارد اشاره کرد و گفت: دولت هرگز به حاشیه‌پردازی وقت خود را مشغول نکرده و نخواهد کرد.
به گزارش ایلنا‏، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز –یکشنبه - در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی که برای بررسی سه وزیر دولت یازدهم تشکیل شده است در سخنانی، گفت: دوست داشتم جلسه رای اعتماد در محضر نمایندگان مجلس در‌‌ همان جلسه اول به اتمام برسد و دولت می‌توانست با توان بیشتری در بخش فرهنگی فعالیت خود را آغاز کند.
وی ادامه داد: به هر حال این حق نمایندگان محترم است که نسبت به ورزای معرفی شده بر مبنای تحقیقاتشان و همچنین بر مبنای بررسی‌هایشان اظهارنظر کنند.
رییس‌جمهور با بیان اینکه «امیدوارم امروز آخرین روزی باشد که برای کسب رای اعتماد در خدمت نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستم»، اظهار داشت: حضور در مجلس به هر مناسبت و برای زیارت نمایندگان مردم و استفاده از نظرات ایشان، برای دولت و رییس‌جمهور، محترم است.
روحانی با اشاره به شرایط کشورگفت: دولت یازدهم در شرایطی مسئولیت را بر دوش گرفت که کشور از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاست خارجی و داخلی در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برد. بنا بر همین شرایط ویژه کشور، دولت هرگز به حاشیه‌پردازی وقت خود را مشغول نکرده و نخواهد کرد.
وی همچنین خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: شما می‌بینید که دولت در صرف وقت در برابر منتقدان یا حتی برخی مخالفان ممسکانه برخورد می‌کند. دولت نمی‌خواهد در این شرایط وظایف اصلی خود را فراموش کند؛ چراکه این دولت آنچنان برای استفاده از فرصت مصر بود که برای نخستین‌بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در روز تحلیف لیست ورزای پیشنهادی خود را تقدیم مجلس کرد.
رییس‌جمهور ادامه داد: بر این اساس، ما از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که از سیاست دولت در زمینه عدم حاشیه‌پردازی حمایت کند.
در ادامه، روحانی ضمن تشکر سه وزرای پیشنهادی که نتوانستند رأی کافی اعتماد را از مجلس جلب کنند، اظهار داشت: لازم می‌دانم از سه وزیر پیشنهادی محترم یعنی آقای دکتر نجفی و دکتر میلی منفرد و همچنین مهندس سلطانی‌فر که هر سه از مدیران شایسته و لایق این نظام هستند و در آغاز کار دولت دست همکاری با دولت را فشردند صمیمانه تشکر کنم و برای آن‌ها در هر جایی که مشغول خدمت هستند از خداوند متعال مزید توفیقشان را خواستار باشم.
وی با اشاره به عملکرد سرپرست وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در این مدت گفت: من بصورت ویژه از آقای توفیقی که در مدت دو ماه گذشته سرپرستی وزارت علوم را بر عهده گرفتند تشکر می‌کنم. ایشان در این مدت سیاست‌های دولت را اجرا کردند و اکنون که هنگام معرفی وزرا بود به دلیل مصلحت بسیار نجیبانه و عالمانه همانطور که از مدیران لایقی که از ایشان انتظار می‌رفت، برخورد کردند.
رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه «دولت از راه و خط خود عقب‌نشینی نمی‌کند»، تصریح کرد: دولت بر مبنای آرای مردم موظف است بر مسیری که مردم با رایشان در ۲۴ خرداد برای دولت مشخص کردند، حرکت کنند؛ حال ممکن است بنا به دلایلی مجری سیاست‌ها تغییر کند اما راه، ‌‌ همان راه است و دولت اقدامات آقای توفیقی در مدت سرپرستی ایشان را تائید می‌کند؛ چراکه ایشان فردی خلیق و عالم‌، اندیشمند و معتدل هستند.
روحانی در ادامه سخنان خود در مجلس، به اهمیت موضوع وحدت ملی در کشور اشاره کرد و گفت: اجماع و وحدت ملی برای این دولت، اصل است. این دولت نمی‌خواهد دولت ۱۸ یا ۱۹ میلیون نفر باشد. این دولت، دولت ۷۵ میلیون نفر است. این دولت تعلق به جناح، حزب، تشکل یا قبیله‌ای ندارد. این دولت متعلق به همه مردم ایران است و هیچگاه در پی تقابل یا مقابله با هیچ جناح یا حزب و تشکلی نبوده است.
رییس‌جمهور افزود: شرایط کشور به گونه‌ای است که ما نیاز به وحدت و همدلی داریم، بویژه وحدت و همدلی بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت خدمتگزار. ما همه باید دست به دست هم بدهیم و این راه را پیش ببریم.

وی ادامه داد: من در اینجا با صراحت در محضر مردم ایران اعلام می‌کنم که دولت در مسیر راه و اهداف خود موفق نخواهد بود اگر مجلس با همه توان خود در کنار دولت و دولت در کنار مجلس نباشد. ما به همه جهان اعلام می‌کنیم که ما حاکمیت واحد هستیم. دولت، منتخب مردم است و نمایندگان مردم نیز منتخب مردم هستند. همه معتقد به قانون اساسی، منافع ملی، مصالح ملی و اجری تدابیر رهبری هستند. همه باید تلاش کنیم که نظرات و تدابیر رهبر معظم انقلاب را عملیاتی و اجرایی کنیم. تکرار شعار نکنیم و مدام نگوییم رهبری چنین فرمودند و چنان فرمودند. رهبری با بیان روشن، نظراتشان را بیان کرده و می‌کنند و ما باید برنامه‌های اجرایی آن تدابیر را تهیه، اجرا و عملیاتی کنیم. بی‌تردید در چنین شرایطی با وحدت، اعتماد، یگانگی و انسجام به خوبی از شرایط سخت امروز عبور خواهیم کرد.
رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به مسایل سیاست خارجی گفت: ما در شرایط خاص امروز در پای میز مذاکره با دیگران نشسته‌ایم و باید از حقوق و منافع ملیمان و اهدافمان به خوبی دفاع کنیم؛ با منطق، استدلال و با استفاده از هنر دیپلماسی. در چنین شرایطی ما نیازمند به حمایت همه مردم و حمایت همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستیم.
وی اضافه کرد: این بدان معنا نیست که کسی به دولت نقد نکند. ما همواره از نقد عالمانه، دلسوزانه و نقدی که بتواند تصحیح‌کننده باشد با همه وجود استقبال می‌کنیم. نقدی که در چارچوب اخلاق، اندیشه و قواعد بازی سیاسی باشد اما در عین حال همه مردم ما شرایط خاص این زمان را مد نظر قرار می‌دهند.
روحانی با بیان اینکه «برخلاف آنچه که برخی می‌گویند، اولویت این دولت تنها اقتصاد یا سیاست خارجی نیست»، خاطرنشان کرد: گرچه دولت در کوتاه‌مدت به دلایل خاصی به ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور و حل معضلات اقتصادی توجه دارد و در سیاست خارجی برای باز کردن راه‌های تعامل سازنده تلاش می‌کند، ولی برای بلندمدت و می‌ان‌مدت می‌داند که فرهنگ مهم‌ترین بخش است و همه مجریان باید به آن توجه کنند.
رییس‌جمهور افزود: ناوگان فرهنگی دولت یعنی سه وزیری که برای کسب رای اعتماد به خانه ملت آمده‌اند و همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد و سایر مسئولان که به موضوع فرهنگ مربوط می‌شوند می‌دانند که بار رسالت سنگینی را در این مقطع بر دوش دارند. مخصوصا سه وزیری که امروز در خدمت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی هستند. یعنی سرنوشت میلیون‌ها جوان و نوجوان با فعالیت این سه وزارتخانه رقم زده می‌شود.
روحانی با بیان اینکه افرادی که برای این سه وزارتخانه معرفی شده‌اند، با مشورت‌های فراوان انتخاب شدند و با اشاره به اهمیت مواردی چون پایبندی به موازین دینی، قانون، اخلاق و مهارت حرفه‌ای، ادامه داد: سوابق و مدیریت، ‌توانمندی‌ها، اعتقاد به قانون اساسی و اجرای برنامه و قانون در انتخاب اعضای دولت از جمله این سه نفر به عنوان اصل و اساس بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز