خبرگزاری کار ایران

رئیس جمهور:

استقرار اخلاق و عفت در جامعه منوط به رفع فقر و بیکاری است

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۶۲۶

همه مردم باید از حقوق شهروندی مساوی برخوردار باشند / یادمان باشد قیّم مردم نیستیم / بانوان عفیف جامعه باید از حضور پلیس احساس امنیت و آرامش کنند / ما باید به نقطه‌ای برسیم که در هر محله‌ای انجمن آن محله امنیت اصلی آن جمعیت را برعهده داشته باشد.

رئیس جمهور گفت: اینکه پلیس ما بتواند تا آنجا که ممکن است حضورش را در جامعه کمتر محسوس کند و بیشتر تأثیرگذار باشد شاید برای جامعه فرهنگ‌دوست ما زیباتر باشد و موجب شود کمیت‌ها کاهش یافته و کیفیت‌ها بیشتر شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی با حضور در سی و دومین مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین گفت: سلام و درود ما بر همه شهیدان نیروی انتظامی و تعظیم ما تقدیم همه خانواده‌های ایثارگران این نیرو. هفته نیروی انتظامی را به حضور همه پرسنل نیروی انتظامی از سربازانی که در خدمت نیرو هستند تا درجه‌داران، افسران، کارمندان و فرماندهان و همچنین وزیر کشور و به همه آنها که نیروی انتظامی پشتوانه امنیت آنها در این سرزمین است تبریک و تهنیت می‌گویم.

وی با تأکید بر اینکه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مظهر اقتدار، امنیت، نظم و آرامش در ایران عزیز ماست، گفت: با حضور این نیروی مقتدر، قانون‌مدار و کارآمد در مرزهای کشور عزیزمان از مرز سرزمینی یا دریایی و حتی ورودی‌های مرز هوایی تا سراسر روستاها، شهرها، شهرستان‌ها و استان‌های مرکز کشور، خیابان‌ها و کوچه‌ها و همه جای سرزمین شاهد نظم و امنیت در این کشور هستیم. گرچه نیروی انتظامی وظایف و مسئولیت‌های بسیار متنوعی را برعهده دارد از نظم خیابان و ترافیک تا جاده‌ها و پارک‌ها و میادین عمومی تا همه مراکز سیاسی و اقتصادی کشور، اما در عین حال پلیس به عنوان مظهر آرامش است؛ بویژه پلیس جمهوری اسلامی ایران که پلیسی جامع‌محور است.

رئیس جمهور همچنین یادآور شد: گرچه امنیت به عنوان اولین وظیفه حاکمیتی هر نظام و دولتی است اما در نظام مردم‌سالار همه جا ما باید در کنار مردم باشیم و رسالت و مسئولیت اصلی بر دوش مردم عزیز ما باشد.

وی با بیان اینکه تأمین امنیت نیز برعهده مردم است، گفت: این مردم ما هستند که با ایمان و اعتقادشان و با حضور مؤمنانه‌شان در سراسر میهن پاک و عزیز امنیت را ایجاد می‌کنند. در واقع پلیس با سلوک و رفتارش از امنیت مردم حمایت می‌کند. ما باید به نقطه‌ای برسیم که در هر محله‌ای انجمن آن محله امنیت اصلی آن جمعیت را برعهده داشته باشد و پلیس به عنوان حامی و مددکار آن جمعیت در بحثامنیت باشد که تا رسیدن به این نقطه راه خیلی طولانی در پیش نداریم.

روحانی پلیس را مظهر امنیت و زدودن هرگونه تهدید برای مردم و جامعه دانسته و گفت: پلیس در عین حال مظهر اخلاق و ادب در جامعه ایران نیز هست. گرچه نه دولت و نه نیروی انتظامی و پلیس معلم مردم نیستند و مردم دانش‌آموز نخواهند بود چراکه آنها به عنوان صاحبان اصلی این سرزمین هستند که اگر دولت توان و قدرتی دارد ناشی از رأی مردم است و اگر پلیس ما اقتدار برقراری نظم و در صورت لزوم در دست گرفتن سلاح را دارد از ناحیه مردم و به نمایندگی از آنهاست.

وی با تأکید بر اینکه همه ما به عنوان کارگزاران این ملت بزرگ هستیم، گفت: سالی که در آن قرار داریم بر مبنای پیام مقام معظم رهبری سال حماسه سیاسی و اقتصادی است. مردم ما با هوشیاری و حضور شکوهمندشان در انتخابات خرداد ۹۲ حماسه سیاسی را آفریدند. حماسه‌ای که همه جهانیان را تحت تأثیر قرار داد. در این میان نیروی انتظامی و پلیس نقش بسیار تأثیرگذاری در این حماسه شکوهمند ایفا نمودند و انتخابات بدون کوچکترین ناامنی رقم خورد.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه آرامش محیط انتخابات و صندوق‌های رأی بر شانه‌های ناجا بود، گفت: نیروی انتظامی در این راستا به خوبی به وظیفه خود عمل کرد و امروز برای ساختن حماسه اقتصادی همچون حماسه سیاسی پلیس در صف مقدم است تا حماسه اقتصادی آفریده شود. این دولت، دولت تدبیر و امید است و نیروی انتظامی نیز نقش بسیار تأثیرگذاری در اجرای تدابیر برای حماسه اقتصادی و ایجاد امید در سراسر جامعه و مردم این سرزمین خواهد داشت.

وی افزود: پلیس ما پلیس ملت فرهنگ، ادب و نظم است به گونه‌ای که ما می‌بینیم مردم ما در همه مراسم شادی و ایام سوگواری، اعتدال، میانه‌روی، ادب و نظم را در فرهنگ اجتماعی خود دارند. من نوروز را به عنوان روزهای شادمانی مثال می‌زنم که ما می‌بینیم مردم ما با چه نظم و آرامش و ادب و سلوک زیبایی در این مراسم شکوهمند شادی ملی را برگزار می‌کنند. همچنین عاشورا را به عنوان سوگ بزرگ یک ملت در عزای سرداران بزرگ عاشورا که پرچمداران آزادی برای بشریت بودند مثال می‌زنم که ما می‌بینیم این مراسم نیز با چه نظم و شکوهی در این سرزمین برگزار می‌شود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ما به ادب این مردم و نظم این ملت افتخار می‌کنیم گفت: اینکه پلیس ما بتواند تا آنجا که ممکن است حضورش را در جامعه کمتر محسوس کند و بیشتر تأثیرگذار باشد شاید برای جامعه فرهنگ‌دوست ما زیباتر باشد و موجب شود کمیت‌ها کاهش یافته و کیفیت‌ها بیشتر شود گرچه حضور پلیس در خیابان و جامعه ما مایه آرامش مردم است و هر جا پلیس هست باید مردم ما احساس آرامش بیشتر کنند.

وی ادامه داد: عملکرد پلیس باید بر محور قانون، مردم‌سالاری و اخلاق اسلامی باشد. همه ما افتخار می‌کنیم که اسوه و الگوی ما پیامبر رحمت حضرت محمد بن عبدالله(ص) است که با اخلاق و ادبش در جامعه آن زمان توانست بهترین نظم، برادری، الفت و مهربانی را در جامعه مستقر کند. بنابراین پلیس ما راه آن حضرت را پیش گرفته است.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه قدم‌های اولیه ما در جامعه باید برای پیشگیری باشد، گفت: ناجا باید کاری کند که محیط جامعه ما جرم‌زا نباشد. پلیس باید تلاش کند تا همانند یک جامعه‌شناس و روانشناس اجتماعی به جامعه بنگرد و همه تلاش او در قدم اول برای پیشگیری باشد و در صورتی که جرمی واقع شد مقتدرانه و مجهز به همه فناوری‌های روز با مجرم برخورد کندکه این خواست مردم ماست.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه متهم غیر از مجرم است، گفت: ما در برابر متهمین یک نوع رفتار باید داشته باشیم و در برابر مجرمین بویژه آنها که در جامعه جرم مشهودی دارند باید نوع دیگری رفتار کنیم. پلیس و نیروی انتظامی ضابطین قانون و قوه قضائیه هستند که در برابر جرم مشهود وظیفه خود را دارند و باید در عین اقتدار، قانون همواره مدنظر پلیس باشد چراکه پلیس معیار قانون‌محوری در جامعه است و مردم ما باید قانون‌مداری را در رفتار و اخلاق پلیس و اعمال مقرراتی که توسط پلیس انجام می‌شود به خوبی مشاهده کنند.

وی افزود: آنچه امروز در جامعه ما به عنوان ایجاد نظم و آرامش و امنیت و به عنوان وظیفه پلیس باید مشاهده کنیم می‌بایست رفتار و اخلاقی همچون رفتاری باشد که قرآن ما را به آن توصیه می‌دارد مردم ما باید آثار برادری و رحمت را در پلیس مشاهده کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه پلیس باید مظهر عدالت باشد، گفت: تمام مردم ما باید از حقوق شهروندی مساوی برخوردار باشند. اقوام، مذاهب، ادیان رسمی، زن و مرد، جوان و پیر، روستایی و شهری همه از حقوق شهروندی مساوی برخوردار هستند. یکی از شعارهای این دولت اجرای حقوق شهروندی است که پلیس باید در این زمینه بیشترین کمک را در اجرای عادلانه حقوق شهروندی به دولت نماید.

وی با اشاره به اینکه بانوان عفیف جامعه باید از حضور پلیس احساس امنیت و آرامش کنند، گفت: در جامعه ما زنان ما در مسیر عفت و پاکدامنی هستند اگر در مسئله حجاب تذکری لازم است آن تذکر باید از مدرسه و دبیرستان و دانشگاه و مساجد و علما و حوزه‌ها آغاز شود. آخرین مرحله‌ کاری است که به تذکر پلیس می‌انجامد. پلیس نباید بار همه را خود به تنهایی به دوش گیرد. دولت مصمم است تا در این زمینه پیش‌قدم باشد. وزارت کشور نیز طبق وظایف قانونی خود پیش‌قدم خواهد شد.

دکتر روحانی با بیان اینکه یار و همکار کسانی خواهد بود که غیر از دولت وظیفه حفظ فرهنگ جامعه را به دوش دارند، عنوان کرد: ما باید کاری کنیم پلیس که محبوب مردم است از این پس محبوب‌تر باشد و پلیس که ملجأ و پناهگاه مردم است از این پس به پناه مستحکم‌تر مردم تدبیر شود.

رئیس جمهور با اشاره به مراسم امروز دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین گفت: آنچه در این میدان امروز شاهد بودیم این بود که پلیس‌ها به پدران و مادران عزیزشان ادای احترام کردند که بسیار ستودنی بود. ما باید در برابر پدران و مادرانمان و همه خدمتگزاران خاضع بوده و به آنها احترام بگذاریم. ملت ما ملتی فرهنگ‌دوست، اخلاق دوست، ملت ادب، برادری و محبت است و آنچه در این میدان شاهد بودیم نمونه فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی ملت عزیز بود.

وی خطاب به دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین خاطر نشان کرد: رسالت و وظیفه سنگینی بر دوش شماست. دولت وظیفه دارد به نیروی انتظامی و پلیس کمک کند. پلیس می‌تواند راه امنیت و آرامش برای حماسه اقتصادی را فراهم کند. ما نیازمند محیطی آرام برای رونق کسب و کار هستیم. پلیس رسالت سنگینی بر دوش دارد و باید اولویت‌بندی کند. پلیس باید در جرائم سنگین و سازمان‌یافته و آنچه خواست مردم است اولویت‌ دهد.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: یادمان باشد مردم ولی‌نعمتان ما هستند. یادمان باشد ما قیّم مردم نیستیم. یادمان باشد همه ما باید خادمان ملت بزرگ باشیم و باید زمینه این را فراهم کنیم که مردم، معیشت و فعالیت بهتری داشته باشند و شاهد رونق بیشتری در کسب و کار جامعه خود باشند. ما باید کاری کنیم که اخلاق و عفت در جامعه استقرار پیدا کند. این شدنی نیست مگر اینکه بیکاری از بین رود و فقر در جامعه برچیده شود بنابراین باید کاری کرد که مردم نسبت به رفع نیازمندی ضروری زندگی خود آسوده خاطر باشند.

وی با تأکید بر اینکه همه ما باید در پی انجام مطلوب مردم باشیم، گفت: به امید آنکه در سایه اخلاق، نظم، ادب و اجرای خاص مردم و تدابیر مقام معظم رهبری در رسالت‌ها و وظایف خود موفق باشیم.

رئیس جمهور در پایان یادآور شد: امیدواریم ناجا و پلیس سرافراز ما نیز در شعار قانون‌مداری، مردم‌مداری و روزآمدی روزبه‌روز موفق‌تر و پیروز‌تر و سرافراز‌تر باشد.

در پایان بار دیگر این هفته را به شما سرافرازان تبریک می‌گویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز