خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در سارایوو:

ایران از یکپارچگی و وحدت بوسنی حمایت می‌کند

سفیر جمهوری اسلامی ایران از موسسه علمی_پژوهشی ابن‌سینا بوسنی و هرزگوین بازدید کرد.

به گزارش ایلنا، در این دیدار روح‌الله قادری مدیر موسسه علمی_پژوهشی ابن‌سینا با تشریح فعالیت‌های این موسسه گفت: مؤسسه ابن سینا از سال ۱۳۷۵ (۱۹۹۶ میلادی) در شهر سارایوو پایتخت کشور بوسنی و هرزگوین تاسیس و راه‌اندازی شد و هدف آن مطالعه و پژوهش در حوزه علوم انسانی و گسترش تعاملات علمی، پژوهشی و فرهنگی بین اندیشمندان و مراکز علمی تحقیقاتی ایران و منطقه بالکان است.

او اضافه کرد: موسسه دارای چهار گروه علمی است که شامل مرکز فلسفه و عرفان، مرکز فرهنگ و تمدن، مرکز زبان و ادبیات فارسی و مرکز مطالعات بالکان می‌شود و انجمن ایران‌شناسی نیز به عنوان بخشی از مرکز زبان و ادبیات فارسی در ذیل آن فعالیت دارد.

مدیر این موسسه در ادامه تشریح فعالیت‌های موسسه ابن‌سینا افزود: موسسه تاکنون ۴۵ جلد کتاب را به صورت مستقل و ۵۰ جلد کتاب نیز به صورت مشارکتی با سایر مراکز علمی و دانشگاهی منطقه بالکان تالیف، ترجمه و منتشر کرده است.

قادری با بیان اینکه دو فصلنامه نیز در موسسه تهیه و منتشر می‌شود، عنوان کرد: فصلنامه اول که ۲۱ سال سابقه دارد و ۷۳ شماره از آن تاکنون منتشر شده است «نشانه‌های زمان» نام دارد که از جایگاه ممتازی در حوزه علوم انسانی در منطقه بالکان برخوردار است. فصلنامه دوم به نام «سیاست و روابط بین‌الملل» است که به صورت دیجیتال منتشر می‌شود و از سال گذشته تاکنون ۴ شماره از منتشر شده است.

او با اشاره به تولید دو اثر فاخر توسط موسسه ابن سینا گفت: از مهم‌ترین و برجسته‌ترین آثار مؤسسه می‌توان به ترجمه و چاپ دیوان حافظ و تألیف فرهنگ فارسی بوسنیایی اشاره کرد که هر دوی آن‌ها برنده جایزه جهانی کتاب سال در ایران شدند.

محمود حیدری، سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار اظهار داشت: موسسه ابن‌سینا یک نهاد شناخته شده و موفق ایرانی در منطقه بالکان است که آثار متعددی را تولید و برای مردم منطقه بالکان به یادگار گذاشته است.

او با تاکید بر اهمیت توجه به حوزه ادبیات فارسی در منطقه بالکان گفت: هرچه موسسه ابن‌سینا نشر آثار فاخر زبان فارسی نظیر دیوان حافظ را بیشتر کند، موفقیت بیشتری نیز خواهد داشت.

سفیر ایران با یادآوری حضور اساتید برجسته فلسفه و عرفان ایران در گذشته گفت: دعوت از اساتید برجسته ایرانی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی و برگزاری دوره‌های کوتاه مدت برای دانشجویان علاقه‌مند به فرهنگ و تاریخ ایران می‌تواند در دستورکار موسسه قرار گیرد.

حیدری در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای استقلال بوسنی و هرزگوین با احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی در کنار مردم و دولت بوسنی بوده و از یکپارچگی و وحدت این کشور حمایت کرده و همواره حامی همزیستی مسالمت‌آمیز و صلح پایدار برای همه اقوام این کشور بوده است.

 

 

کد خبر : ۴۳۵۵۱۶