خبرگزاری کار ایران

خروج کامل برق خوزستان از شرایط فعلی نیازمند تمهیدات ویژه است

asdasd
کد خبر : ۵۹۴۹۳۰

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان در جلسه شورای انسجام‌بخشی مدیران وزرارت نیرو با حضور قائم مقام وزیر نیرو در اهواز، گفت: اگر شرایط فراهم شود در سه یا چهار سال آینده برق خوزستان از لیست نگرانی‌های وزارت نیرور خارج می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، محمود دشت بزرگ در این جلسه با ارئه گزارش از وضعیت شبکه برق خوزستان، اظهار کرد: وزارت نیرو مصصم شده تا اثرات و تبعات زیست محیطی را در حوزه عملکردی خودش به حداقل برساند و شرایط مناسبی برای خدمات رسانی فراهم کند.

وی ادامه داد: تا گرمای ۹۷ فرصت چندانی نمانده و باید در این مدت آمادگی لازم را در صنعت آب و برق برای عبور از یک تابستان گرم فراهم کنیم.

 مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان با اشاره به اثرات خشکسالی بر شبکه برق استان، اضافه کرد: کاهش تولید نیروگاه های برق آبی به کمتر از ۵۰ درصد متوسط چند سال گذشته، نیاز به تبادل با شبکه سراسری برق کشور تا حدود ۵۰۰۰ مگا وات، افت ولتاژ در شبکه انتقال و فوق توزیع برق استان به ویژه در شهرای شوش، اندیمشک و دزفول و احتمال خاموشی در این مناطق، تاثیر منفی افت کیفیت آب بر تولید نیروگاههای حرارتی و افزایش فراوانی وقوع گرد و خاک و خطرات فروپاشی شبکه ناشی از شکست عایقی از جمله این اثرات است، خروجی همه این ها منجر به کاهش کیفیت و کمیت برق تحویلی به مشترکین خواهد شد.

دشت بزرگ به دو سناریوی اعمال خاموشی و مدیریت مصرف اشاره کرد و گفت: در سناریوی اول با پیش بینی رشد بار شش درصد ۸۰۰ مگاوات خاموشی پیش بینی شده و در رشد بار ۸ درصد ۹۶۰ مگاوات خاموشی در شبکه پیش بینی شده است.

وی گفت: برای عبور از این شرایط اقدامات کوتاه مدتی لازم است که از مهم ترین آنها؛ تعدادی نیروگاه سیار با ظرفیت حداقل ۲۰۰ مگاوات در اسرع وقت و تا قبل از تابستان سال آینده با اولویت نواحی مرکز و شمال خوزستان نصب و راه اندازی شود، تمهیدات لازم جهت انتقال برق مورد نیاز استان از طریق خطوط تبادلی استان های همجوار صورت پذیرد، تعمیرات دوره ای و بهینه سازی نیروگاه های حرارتی و برقابی به ویژه نیروگاه دز تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده به اتمام برسد، آب مورد نیاز نیروگاه های حرارتی استان از نظر کمی و کیفی تأمین گردد، سوخت گاز این نیروگاه ها از نظر کمی و کیفی با تمام ظرفیت مورد نیاز تأمین گردد و مخازن سوخت مایع نیروگاه ها نیز تکمیل باشد و اختصاص نقدینگی مورد نیاز توسعه و بهینه سازی شبکه برق استان به شرکت های برق منطقه ای و توزیع برق به طور کامل در زمان باقی مانده تا تابستان سال آینده صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان اضافه کرد: به منظور به حداقل رساندن اثرات کمبود تولید برق لازم است موانع اجرایی پروژه های در دست اقدام بخش انتقال با همکاری و مساعدت دستگاه های استانی برطرف شوند. ازجمله همکاری شهرداری در اخذ مجوزهای مورد نیاز پستهای ۱۳۲ کیلوولت شکاره و کارون و تملک زمین پست طبیعت در بلوار ساحلی شرقی در محدوده کیان پارس اهواز، همکاری اداره کل راه و شهرسازی در اختصاص مجوزهای لازم برای احداث پست های ۱۳۲‌/۴۰۰ کیلوولت نیاکی و بشیری اهواز و همکاری اداره امور اتباع خارجی در احداث پست ۱۳۲ کیلوولت پیام دزفول نیاز است.

دشت بزرگ به راهکارهای بلند مدت نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به پدیده خشکسالی سالهای اخیر و ادامه این روند در سالهای آتی لازم است احداث نیروگاه های حرارتی در استان به ویژه در نواحی مرکزی و با اولویت مراکز ثقل بار به نحوی برنامه‌ریزی و در دستور کار قرار گیرند که شبکه برق استان از وابستگی به نیروگاه‌های برق آبی رهایی یابد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به اقدامات انجام شده در مقابله با ریزگردها اشاره کرد و افزود: با اقدامات انجام شده مانند تعویض مقره ها، پوشش RTV و شستشوی مداوم تجهیزات هیچ گونه خاموش نداشتیم، با وجود اینکه شرایط بهمن ماه امسال از سال قبل به مراتب بدتر بوده به لطف همبن اقدامات شبکه در پایداری کامل بوده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان بیان کرد: مبلغ مورد نیاز برای ۶ بار شستشوی شبکه در سال و پس از هر گرد و غبار ۱۱۰ میلیارد تومان است که نیازمند تخصیص بودجه در این زمینه است.

وی با اشاره به تعویض ۵۵۰۰ زنجیر مقره در فاز اول، RTV کردن ۱۲ پست در فاز اول، خرید ۱۵ دستگاه ماشین مقره شوی سنگین، خرید سیستم سرمایشی پست ها، خرید سیستم های حفاظتی و .. گفت: اگر شرایط فراهم شود و تخصیص های لازم صورت بگیرد با اراده ای که در پرسنل برق استان وجود دارد تا سه یا چهار سال آینده برق خوزستان از لیست نگرانی های وزارت نیرو خارج می شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان گفت: با پیگیری های صورت گرفته توسط مدیریت استان ۵۰ میلیون دلار برای صنعت برق خوزستان در بودجه ۹۷ تدارک دیده شده که کمک شایانی به این صنعت خواهد کرد.

 گفتنی است، ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو برای شرکت در جلسه شورای انسجام بخشی مدیران وزارت نیرو و مدیران صنعت آب و برق خوزستان که به منظور بررسی تمهیدات شرکت های آب و برق خوزستان در مواجهه با پدیده گرد و غبار در اهواز تشکیل شده شرکت کرده و در ادامه پست ۱۳۲/۳۳ کیلو ولت شهید مدافع حرم جاسم حمید را نیز کلنگ زنی کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز