خبرگزاری کار ایران

استاندار خوزستان خبر داد:

تا پایان سال 15 هزار هکتار از کانون های گرد و غبار استان مالچ پاشی می شود

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۰۹۱

استاندار خوزستان گفت: تا پایان امسال علاوه بر مالچ پاشی، روش های دیگری مانند احداث کانال و آب رسانی به تالاب های خشک و نهال کاری، جهت مقابله با ریزگرد ها استفاده می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، غلامرضا شریعتی درباره اقدامات مقابله با ریزگرد‌ها با بیان این‌که امسال خشکسالی در خوزستان به نحوی بوده که در نقاط مختلف از 30 تا 80 درصد کاهش نزولات جوی داشتیم اظهار کرد: سال گذشته هم خشکسالی نسبتا شدیدی گذراندیم و به طور متوسط 50 درصد میزان بارش ها کمتر از متوسط سال های قبل بود به همین علت در چند سال پیاپی خشکسالی را می گذرانیم و وضعیت آورد رودخانه های استان نیز کاهش پیدا کرده چون در استان های دیگر مثل چهار محال بختیاری و کهکیلویه بویر احمد نیز به همین نسبت خشکسالی بوده و بارش مناسبی نداشته اند به همین علت ما در زمینه های مختلف با مشکل مواجه شدیم. انشالله با هماهنگی سعی کنیم از این بحران عبور و منابع آبی موجود را مدیریت کنیم.

وی افزود: بیش از 12 سال است که خوزستان با معضل ریزگرد‌ها دسته و پنجه نرم می کند و شدت و ضعف آن در سال های مختلف متفاوت بوده است، در این راستا دولت به دستور رییس جمهور به طور جدی وارد عمل شد قبلا اقداماتی در این راستا انجام می شد اما به نظر می رسد بیشتر حالت تسکینی داشته است، اما اقدامات فعال برای کنترل و مدیریت این پدیده از سال گذشته کلید خورد.

شریعتی ادامه داد: در سال گذشته حدود 7 هزار هکتار نهال کاری داشتیم و 70 درصد آنها اکنون سبز شده و رشد کرده است و مابقی که سبز نشده در حال نگهداری هستیم.

استاندارخوزستان بیان کرد: هم چنین ما کانال آبی را به طور 47 کیلومتر و عرض 50 متر و عمق یک و نیم متر در این مدت کوتاه احداث کردیم، کار بسیار سنگینی بود که همکاران ما در جهاد نصر و جهاد کشاورزی انجام شد؛ این کانال در هفته جاری تکمیل می شود که موانع طبیعی زیادی داشته است و با دقت مدیریت و احداث شد تا بتواند چندین کار برای استان انجام دهد، یکی این که در تالاب های فصلی که قبلا آب جاری بوده و بدلیل خشکسالی و انتقال آب خشک شده و به کانون ریزگرد تبدیل شده آب رها شود و به قوت قبلی برگردد و در نهایت کانون های ریزگرد مهار شود.

شریعتی خاطر نشان کرد: طبق برنامه دولت بنا داریم امسال این سطح را به 42 هزار هکتار برسانیم؛ اکنون کارشناسان منابع طبیعی، محیط زیست و هواشناسی استان مرتب باهم در جلسات و بازدید های مکرر همکاری دارند تا بتوانند کانون هایی که فعال تر هستند را کنترل و عمده کار را روی این کانون ها بگذارند؛ ما سعی می کنیم تا پایان سال 42 هزار هکتار را پوشش گیاهی، رها سازی آب، مالچ پاشی و سایر روش های دیگر جهت مقابله و مهار ریزگرد ها انجام دهیم.

استاندار خوزستان با بیان این که مالچ پاشی را متوقف نکرده ایم گفت: امسال در 12 هزار هکتار  از کانون های گرد و غبار عملیات مالچ پاشی انجام شده و سال گذشته نیز 5 هزار هکتار انجام شده است. هم چنین 2 هزار و 700 هکتار دیگر با  شرکت نفت قرارداد داریم؛ یعنی در مجموع امسال در خوزستان 14 هزار و 700 هکتار از کانون های گرد و غبار مالچ پاشی می شود.

شریعتی متذکر شد: مالچ پاشی برای تثبیت شن‌های روان انجام می شود، استان الان مشکل شن‌های روان ندارد بلکه مشکل اصلی ما ریزگرد است؛ و این دو پدیده باهم فرق دارد.

وی یادآور شد: تمام اقدامات مقابله با ریزگرد ها تحت نظر اساتید مرکز تحقیقات وزارت جهاد کشاوزی و منابع طبیعی، اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز، کارشناسان سازمان آب و برق و محیط زیست در یک شورای فنی تصمیم گیری می کنند؛ و ماحصل این شورا اجرا می شود.

وی با اشاره به این که برای مهار ریزگرد ها از روش های متفاوت علمی استفاده می شود تصریح کرد: امسال ما 19 هزار هکتار از 30 هزار هکتار از کانون ها را کشت نهال انجام دهیم و مقداری را به حالت عادی بر می گردانیم و بخشی دیگر را رها سازی آب و بخشی مالچ پاشی انجام می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز