خبرگزاری کار ایران

با حضور استاندار خوزستان؛

کنگره بزرگداشت شیخ هاشم کعبی در شادگان برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۵۸۲۵۳۲

کنگره بزرگداشت شیخ هاشم کعبی از شاعران بزرگ اهل بیت (ع) در شهرستان شادگان با حضور استاندار خوزستان و جمعی از مسئولان برگزار شد.

به گزارش خبرنگارایلنا از خوزستان، غلامرضا شریعتی امروز دوشنبه 25 دی ماه در کنگره بزرگداشت شیخ هاشم کعبی از شاعران اهل بیت در شادگان با تجلیل از این شاعر پرآوازه، گفت: شاعران اهل بیت در هر مقطعی از تاریخ تشیع نقش مهم و بسزایی داشته اند آن ها صدای بلند و فریاد مظلومیت شیعه بوده اند و توانستند به زبان آهنگین مرثیه ها و مدایح اهل بیت را برای مردم قرائت کنند و تاثیری همیشگی داشته باشند.

استاندار خوزستان افزود: یکی از این شاعران که اهل فقاهت و دیانت بوده است، شیخ هاشم کعبی است. او که حتی در برابر استعمار روس حکم جهاد صادر کرده و کتابی در رد استعمار روس نوشته است خود شاعری بزرگ در تاریخ شیعه می باشد و نام بلندش در کتاب الذریعه شیخ آقا بزرگ تهرانی آمده است و قصاید و اشعارش در منبرها خوانده شده است.

شریعتی تصریح کرد: او که شاعری از مردم عرب خوزستان بود مایه مباهات تاریخ ادبیات است اما متاسفانه سال‌های سال در گمنامی و غریبی نامی از این شاعر آورده نشده است و این که این کنگره نام این شاعر را دوباره احیا کرد، قابل ستایش است امید دارم تا نام های دیگر گمنامی که هنوز در هاله ای از غبار قرار دارند پرده از نام آن ها برداشته شود و به نسل‌های جدید معرفی شوند تا الگوی کامل از آن ها در جامعه امروز ارائه شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: بدون شک جامعه ما به امثال شیخ هاشم کعبی نیاز فراوان دارد مردانی که علی رغم کمی امکانات توانستند کارهای بزرگ و شکوهمند از خود برجای گذارند؛ تاریخ خوزستان سرشار از نام هایی ست که در مقاطع مختلف تاریخی توانستند بیرق تشیع را بر دوش بگیرند و تردیدی ندارم نام شیخ هاشم کعبی که به هنرهای مختلف و علوم فراوان مزین است همیشه بر تارک تاریخ خوزستان خواهد درخشید.

شریعتی با اشاره به کتاب شیخ هاشم کعبی در خصوص مقابله با استعمار تصریح کرد: کتاب او العباسیه الحداد فی جهاد اهل الشرک و الالحاد کتاب مهم در جهاد برابر استعمارگران است و امروز که کشورهای استعمارگر جهانی فراوانند می تواند راه هایی برای راهگشایی برای رهایی از استعمار گران باشد و جالب آن که این کتاب که سرشار از فتواهای جهادی و روایات و آیات است و در کنار اشعار لطیف و محکم و استوار است که در مدح ائمه و علی‌الخصوص امام حسین (ع) است توانسته شخصیت این شاعر بزرگ را برای ما ترسیم کند.

استاندار خوزستان در پایان گفت: بنده ضمن تشکر از مجریان این برنامه به ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از همه مردم خوب و اهل فرهنگ و ادب شادگان تشکر می‌کنم و هم زمانی این کنگره را با سال روز فوت مرحوم استاد گرانقدر فاضل سکرانی و فرزند گرامی اش ملا مهدی سکرانی را به فال نیک می‌گیریم و یاد همه بزرگان شعر و ادب را گرامی میداریم.

در پایان این مراسم از تعدادی از شاعران و پژوهشگران برتر شهرستان شادگان با اهدای لوح های یاد بود تقدیر شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز