خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی:

اداره محیط‌زیست در حوزه صنعت پتروشیمی علم کافی ندارد/‌ رویکرد اداره کل محیط‌زیست پسندیده نیست

asdasd
کد خبر : ۵۵۹۳۴۶

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، اداره کل محیط‌زیست را مورد نقد قرار داد و رویکرد این حوزه را ناپسند عنوان نمود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندر امام خمینی«ره»، نشست توسعه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، با حضور استاندار خوزستان و مدیرکل محیط‌زیست این استان برگزار شد و طرفین در خصوص جانمایی برای توسعه فاز دوم، به بحث و گفت‌وگو پرداختند که اختلاف سلیقه‌ها و عدم تفاهم در آن، احداث پروژه رو به هاله‌ای از ابهام برد.

در این جلسه، مدیرکل محیط‌زیست استان خوزستان در انتقاد به نقاط تعیین‌شده جهت احداث این پروژه به‌صراحت اعلام مخالفت کرد و آن را نقض صریح قانون عنوان نموده، گفت: اداره کل محیط‌زیست اجازه احداث این پروژه را در نزدیکی و اطراف شهر نخواهد داد و فاز دوم منطقه ویژه باید خارج از شهر احداث شود.

وی با دعوت عوامل اجرایی به مطالعه و برسی دقیق‌تر با علم و تحقیق  بیشتر و همچنین بررسی و تعیین نقاط احداث،   عنوان کرد: احداث این پروژه در نقاط تعیین‌شده از سوی منطقه ویژه اساساً آسیب جدی به محیط‌زیست خواهد زد و مردم منطقه هم با وجود آلاینده‌های حاصل از این صنعت دچار مشکل خواهند شد و نیاز است که در جانمایی تجدیدنظر صورت گیرد.

عدم تفاهم و گره ایجادشده بین منطقه ویژه اقتصادی و اداره کل محیط‌زیست استان خوزستان باعث شده که احداث این پروژه در حال حاضر در هاله‌ای از ابهام بماند.

اما در ادامه، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، مجموعه محیط‌زیست استان را بی‌جواب نگذاشت و در پاسخ به مدیرکل محیط‌زیست استان، گفت: احداث یک صنعت به بزرگی و حساسیت صنعت پتروشیمی نیازمند یک سری الزامات و اولویت‌ها خواهد بود که کاملاً به‌صورت تخصصی دنبال خواهد شد.

  شهیدی نیا گفت: ما با در نظر گرفتن یکسری الزامات، اولویت‌ها و با علم قبلی و تحقیقات گسترده در این راستا قدم برداشتیم و حال که ما را متهم به عدم رعایت اصول زیست‌محیطی می‌کنید در نظر داشته باشید که منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، در راستای احداث این پروژه برای بالا بردن و تقویت سطح آگاهی و علم مسائل زیست‌محیطی گروهی مشاور را بکار گرفته است.

  وی تصریح کرد: انتظار می‌رفت اداره کل محیط‌زیست هم برای بالا بردن سطح آگاهی خود از الزامات و اولویت‌های احداث صنعت پتروشیمی، یک گروه مشاوره بکار گیرد تا با علم کافی به این موضوع، پیگیر احداث این پروژه باشد تا اینکه بدون اطلاعات کافی و به‌صورت یک‌طرفه موضوع را دنبال نکند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به‌نقد از رویکرد پیش‌گرفته اداره کل محیط‌زیست استان، گفت: این رویکرد پسندیده نیست که خود را فرشته نجات مردم و منطقه قلمداد کنید و ما و دیگر صنایع را به‌عنوان متهم به ضد محیط‌زیست معرفی کنید و اساس کار ما و صنعت را صدمه زدن به مردم عنوان نمایید. توجه داشته باشید که نه‌تنها منطقه ویژه اقتصادی، بلکه تمام صنایع موجود در منطقه همیشه حامی محیط‌زیست بوده و همیشه سعی بر جبران خسارت کرده و کمک‌حال مردم منطقه بوده‌اند.

وی تشریح کرد: همه ما جهت خدمت به مردم پای‌کار آمده‌ایم و نیاز است به دنبال راهکاری بهتر برای احداث و اجرای این پروژه باشیم و در نظر داشته باشید احداث این پروژه کمک بزرگی به اشتغال‌زایی منطقه خواهد کرد و نباید اجازه دهیم این اختلاف‌سلیقه‌ها این امتیاز و فرصت را از این شهرستان  بگیرد و به حوزه دیگری انتقال دهد و بعد هم از بیکاری انتقاد کنیم و مسئولان را مورد نقد قرار دهیم.

شهیدی نیا گفت: با توجه به مطالعات و تحقیقات صورت گرفته از سوی گروهای مشاور به این نتیجه رسیدیم که بهتر است فاز دوم منطقه ویژه و طرح توسعه آن هم‌جوار با منطقه ویژه فعلی احداث و به بهره‌برداری برسد. گفتنی است که برای احداث این پروژه، زمینی به مساحت ۵۰۰ هکتار  در نظر گرفته شده است که پیش‌ازاین ۳ هزار و پانصد هکتار بوده که با در نظر گرفتن شرایط زیست‌محیطی آن را کاهش دادیم.

وی در پایان با اشاره به ظرفیت جدید این پروژه بیان کرد: تعداد طرح‌هایی که شرکت ملی صنایع پتروشیمی از قبل مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است ۹ طرح است که برای اجرا در این منطقه پیش‌بینی‌شده است که درنهایت منجر به ایجاد ظرفیت جدیدی بالغ‌بر تولید ۸ میلیون تن مواد پتروشیمی دیگر خواهد شد.

 

 

انتهای پیام/
سالار قاسم پور
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز