خبرگزاری کار ایران

معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران:

تعیین زمان مهار آتش رگ سفید، به شرایط چاه و روش نهایی مقابله با حادثه بستگی دارد

asdasd
کد خبر : ۵۵۳۷۰۳

معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران با اشاره به ۲ سناریوی مهار حریق چاه ۱۴۷ رگ‏ سفید، گفت: تعیین زمان مهار آتش، به شرایط چاه و روش نهایی مقابله با حادثه بستگی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، محسن پاک ‎نژاد آخرین وضع عملیات مهار آتش سوزی چاه شماره ۱۴۷ میدان رگ سفید را تشریح کرد.

وی در ابتدا این حادثه را به خانواده جانباختگان تسلیت گفت و عنوان کرد: یاد و خاطره ۲ برادر گرامی و همکار غیرتمند شرکت ملی حفاری ایران را گرامی می ‎دارم که تا آخرین لحظه، دست از تلاش نکشیدند و جان به جان آفرین تسلیم کردند.

پاک ‎نژاد در ادامه با بیان این ‎که در مهار فوران چاه، سازماندهی قوای فنی، تخصصی، عملیاتی و پشتیبانی و تعیین فرمانده عملیات، اصلی ‎ترین اقدامات بود که انجام شد، ادامه داد: تسطیح محوطه چاه آغاز شده و ادامه خواهد داشت و اقداماتی از جمله احداث جاده جدید برای تسهیل دسترسی ‎ها، احداث استخر آب برای خنک سازی و تامین پمپ ‎های آب نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران با اشاره به این ‎که برای مهار حادثه، به هیچ روشی به تنهایی اتکا نشده و بررسی روش ‎های مختلف به منظور انتخاب بهترین روش و مهار آتش ‎سوزی در کمترین زمان ممکن مدنظر است، گفت: با همکاری اداره فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری، همه اقدام‌های لازم برای مهار  حادثه در برنامه است.

وی درباره برنامه تولید از چاه ۱۴۷ گفت: پیش ‎بینی می ‎شد در صورت تکمیل عملیات حفاری و آغاز تولید از چاه ۱۴۷، برداشت روزانه هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار بشکه نفت از این چاه میسر شود.

معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران درباره تجربه ‎های مشابه با این حادثه، به حادثه نفت ‎شهر اشاره کرد که مهار آن حدود ۴۰ روز به طول انجامید و توضیح داد: تعیین زمان مهار آتش ‎سوزی، به شرایط چاه و روش نهایی مقابله با حادثه بستگی دارد؛ به طوریکه اگر بتوانیم از سطح چاه برای مهار حادثه وارد عمل شویم، پیش ‎بینی می ‎شود ۳۵ تا ۴۰ روز عملیات مهار زمان ببرد و اگر شرایط چاه چنین اجازه ‎ای ندهد، باید با روش ‎های مختلف برای مهار از کف اقدام کنیم که این امر، مستلزم حفر یک چاه کمکی و به طور طبیعی زمانبرتر است. در این روش حتی ممکن است مهار عملیات تا سه ماه نیز به طول انجامد.

هفتم آبان ماه امسال، دکل حفاری ۹۵ فتح شرکت ملی حفاری ایران بر اثر فوران گاز چاه ۱۴۷ رگ سفید دچار حریق شد و متاسفانه در این حادثه، ۲ تن از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران جان باختند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز