خبرگزاری کار ایران

مدیرکل ستاد بحران استانداری خوزستان:

برگزاری سمینار بین‌المللی با حضور کشورهای موفق در مقابله با آتش‌سوزی در صنایع پتروشیمی

asdasd
کد خبر : ۴۹۴۱۷۷

مدیرکل ستاد بحران استانداری خوزستان گفت: فرمانداری‌ها باید در امر آموزش مقابله با حوادث اقدامات ویژه انجام دهند و در این زمینه برگزاری مانور و کارگاه‌های آموزشی لازم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، کیامرث حاجی‌زاده در "جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان به منظور بررسی و اتخاذ تمهیدات لازم در خصوص وقایع اخیر و آتش سوزی در برخی نقاط استان"اظهارکرد: این جلسه با توجه به مشکلاتی که در هفته‌های اخیر در بحث آتش‌سوزی رخ داد برگزار شده و با توجه به اینکه چند شهرستان استان از جنگل و مرتع بهره‌مند هستند و برخی شهرستا‌ن‌ها نیز دارای صنایع پتروشیمی هستند، از  فرمانداران این شهرستان ها دعوت به عمل آمده است تا با حضور در جلسه گزارش های مربوطه را ارائه دهند.

وی افزود: در هفته‌های اخیر چند آتش‌سوزی در استان رخ داد که از جمله آن می‌توان به آتش‌سوزی پتروشیمی رجال اشاره کرد که با تدبیر به موقع و بسیج امکانات، اطفاء شد و از گسترش آن به سایر واحدها جلوگیری به عمل آمد.

مدیرکل ستاد بحران استانداری خوزستان بیان کرد: با توجه به اینکه سال گذشته حادثه پتروشیمی بوعلی نیز در استان رخ داد باید در بحث ایمن‌سازی، حفاظت و تجهیز امکانات تمرکز کرد از این رو پیشنهاد داده شده با همکاری پتروشیمی‌ها سمینار بین المللی با حضور کشورهای موفق در بحث مقابله با آتش‌سوزی‌ در پتروشیمی در استان برگزار شود تا شاهد تبادل اطلاعات مناسب در زمینه آمادگی و بازسازی باشیم. در این زمینه جلسه‌ای با مدیران پتروشیمی‌های استان برگزار خواهد شد و در صورت موافقت برای برگزاری این سمینار، نمایشگاه تجهیز روز دنیا نیز برگزار شود.

حاجی‌زاده ادامه داد: بخش خصوصی اقدام به راه‌اندازی پتر‌وشیمی‌ می‌نماید‌ اما بسیاری از استانداردهای لازم بویژه در بحث ایمنی و تجهیزات رعایت نمی‌شود.آتش‌سوزی‌ پتروشیمی‌ها می‌تواند زیان بار باشد. سال‌ گذشته در صورتی که آتش‌سوزی پتروشیمی‌بوعلی به درستی مدیریت نمی‌شد، ممکن بود شاهد بروز فاجعه در شهرستان ماهشهر و استان باشیم.

وی با اشاره به آتش سوزی در جنگل ها، مراتع و مراکز تولیدی و تجاری گفت: در هفته‌های گذشته شاهد بروز  آتش‌سوزی در جنگل‌های حمیدیه، شرکت‌ نئوپان دعبل، زمین‌های کشاورزی ایذه، مراتع لالی و پاساژ رضوان بودیم.در بحث آتش‌سوزی رضوان علی رغم حضور دستگاه‌های اجرایی، به موقع عمل‌نکردیم و شاهد‌ مدیریت واحد نبودیم.

مدیرکل ستاد بحران استانداری خوزستان با انتقاد از عملکرد شهرداری در حادثه پاساژ رضوان تصریح کرد: شهردار هر شهر در مواقعی که بحرانی رخ می‌دهد، باید به عنوان راس هرم مدیریت بحران در محل حضور داشته باشد اما شهردار اهواز موقع حادثه در شهر حضور نداشت و شهردار منطقه نیز ظاهراً پس از اینکه در محل حضور داشته، به دلیل بیماری محل را ترک‌ می‌کند.بی‌نظمی‌هایی در محل حادثه در‌ انجام برخی وظایف شاهد بودیم. با مدیریت دستگاه‌هایی که باید حضور داشته باشند، تماس گرفته شد.

وی افزود: از مدیریت آتش‌نشانی اهواز تشکر می‌کنیم‌ که با امکانات موجود، در محل حضور داشت و با کمترین امکانات اقدام به اطفا حریق کرد.

حاجی زاده خاطرنشان کرد: معتقدیم در شهرداری اهواز و مناطق باید‌ سوله بحران راه‌اندازی شود. در این حادثه مشخص شد با کمبود تجهیزات و ماشین‌آلات مواجه هستیم‌ چرا که کلان‌شهری همچون اهواز با این وضع بافت فرسوده نیازمند تجهیزات ویژه است.

وی بیان کرد: در بحث آتش‌سوزی‌ جنگل حمیدیه نیز با همکاری‌های خوبی که صورت‌ گرفت، این حادثه نیز به موقع مدیریت شد. در بحث حفاظت از جنگل‌های استان نیازمند توجه ویژه هستیم.در آتش‌سوزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی نیز با توجه به شرایط موجود از جمله وجود واحد الکل سازی و وزش باد، در صورت درست مدیریت نشدن، امکان رخداد حادثه بزرگی بود.

مدیرکل ستاد بحران استانداری خوزستان عنوان کرد: از آنجایی که عمده سهام شرکت‌های نیشکر، خصوصی است اما در صورتی که دچار مشکل حریق شوند، بر تمام استان تاثیر می‌گذارند.شرکت‌های نیشکر با توجه با شرایط موجود باید به فکر تجهیز بخش آتشنشانی خود باشند.همچنین بیمه مرکزی باید در خصوص بیمه آتش‌سوزی مسکن، تجاری، اداری و کشاورزی فرهنگ سازی لازم را داشته باشد.

حاجی‌زاده با اشاره به عدم اجرایی شده برخی مصوبات جهاد کشاورزی در امر پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی گفت: متاسفانه مشاهده می‌شود مصوبه ممنوعیت آتش زدن زمین‌های کشاورزی، در استان اجرایی نمی‌شود. سازمان جهاد کشاورزی با همکاری دهیاران و بخشداران نسبت به اجرای این مصوبه اقدام لازم را داشته باشند.با توجه به خشکسالی استان با آتش سوزی مزارع مواجه هستیم از این رو باید برای مقابله با این شرایط آمادگی لازم در استان بوجود آید.

وی در پایان اظهار کرد: تقاضای نگاه ویژه به استان خوزستان و تأسیس پایگاه ثابت ستاد بحران در شهرهایی مثل بهبهان، دزفول، اندیمشک، اندیکا، ایذه و لالی و حتی حمیدیه را داریم. همچنین 13 سالن چندمنظوره ستاد بحران در استان ساخته شده و فرمانداران و شهرداران به خوبی از این سالن ها صیانت نکرده اند. متأسفانه در برخی شهرستان ها تغییر کاربری و حتی برخی نیز به ساختمان متروکه تبدیل و تجهیزات و اموال آن نیز فرسوده شده و ضروری است که این سالن ها فعال و باز پس گرفته شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز