خبرگزاری کار ایران

با دستور استاندار خوزستان؛

کار آبگیری ۵ هزار هکتار از اراضی هورالعظیم آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۴۷۱۶۷۰

با دستور استاندار خوزستان و پیگیری های سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری این استان، کار رهاسازی آب تالاب هورالعظیم به بخش خشک شده این تالاب به وسعت ۵ هزار هکتار، با هدف جلوگیری از تخریب احتمالی دایک مرزی و نیز مقابله با ریزگردها آغازگردید.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی استانداری خوزستان، گزارشات رسیده حاکی از آن است که برداشتن کالورت ها (دریچه ها) و هدایت آب تالاب هورالعظیم به بخش خشک شده آن به وسعت 5 هزار هکتار که هم اکنون یکی از کانون های انتشار ریزگردها درمنطقه هست، همواره با مقاومت شرکت توسعه مهندسی نفت "متن" که این اراضی  در اختیار آنهاست، مواجه بوده است.

با شروع بارندگی های اخیر و افزایش دبی آب رودخانه کرخه، سطح آب تالاب هورالعظیم بالا آمد که دایک مرزی با عراق را تهدید به شکستن کرد. حادثه ای که آذرماه امسال اتفاق افتاد و ما را متحمل خسارتی کرد.

کیامرث حاجی زاده سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان عصر روز سه شنبه با همراهی معاون دادستانی خوزستان و مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان، معاون سازمان آب و برق خوزستان، مدیران شرکت توسعه مهندسی نفت "متن" معاون دادستانی شهرستان هویزه و جمعی دیگر از مسوولان از هورالعظیم بازدید و نسبت به رهاسازی آب این تالاب با هدف جلوگیری از شکستن دایک مرزی و نیز سراب کردن اراضی خشک شده تالاب هورالعظیم پافشاری کرد.

طبق آخرین گزارشات از عصر روز گذشته، دریچه های آب تالاب هورالعظیم  یکی پس از دیگری گشایش و آب، رهاسازی شد که در پی آن، اراضی خشک تحت اختیار شرکت مهندسی توسعه نفت "متن" شروع به سیراب شدن کردند.

حاجی زاده گفت : باسیراب شدن  بخش خشک شده  تالاب هورالعظیم، نگرانی ما از بابت بلند شدن  ریزگردها از این منطقه مرتفع می شود.

وی از همکاری شرکت نفت نسبت به رهاسازی آب در این منطقه، همچنین سازمان آب و برق بابت هدایت زه آب ها   به حوضچه های پایین دستی شماره 5 تالاب هورالعظیم که نهایت همکاری را داشتند قدردانی کرد.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان، افزود: با بارندگی اخیر و افزایش دبی آب رودخانه کرخه، به تبع آب تالاب هورالعظیم بالا آمد و احتمال تخریب دایک مرزی ما با عراق وجود داشت. لذا با رها سازی آب تالاب، دو هدف عمده جلوگیری از تخریب دایک مرزی همپنین بهبود شرایط زیست محیطی و  پیشگیری از انتشار ریزگردها در اراضی خشک تالاب هورالعظیم، دنبال گردید.

حاجی زاده افزود: مقرر شد که آب حوضچه شماره 5 تالاب با احداث چند کالورت توسط شرکت متن به اراضی خشک پایین دستی تالاب  سرریز شود. این عملیات انتقال، عصر دیروز با ماشین الات حفاری توسط شرکت متن  شروع شد.

وی افزود: کلیه این اقدامات با هماهنگی و حمایت استاندار محترم صورت گرفت تا حداکثر استفاده از آب ورودی به تالاب برای توزیع در مناطق خشک آن صورت پذیرد. این کار  برای حفظ شرایط امنیتی، اقتصادی و اجتماعی منطقه تالاب بسیار ضرورت داشته است.

حاجی زاده افزود: در این بازدید، هماهنگی های لازم برای تقویت دایک های حفاظتی پاسگاه ها و نقاط نظامی با همکاری شرکت مهندسی توسعه نفت "متن" صورت گرفت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز