خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش:

سرزمین خوزستان پر از ایثار و مقاومت است/دفاع مقدس در همه ابعاد تبیین نشده است

asdasd
کد خبر : ۴۷۱۵۴۲

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه خوزستان، اظهار کرد: حلول سال جدید را به تمامی مردم به ویژه راهیان نور تبریک عرض می کنم و امیدوارم همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند امیدوارم «امسال روزنه های جدیدی در حوزه های اقتصادی برای کشور گشایش پیدا کند.»

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، امیر سرتیپ دوم ابراهیم گلفام، افزود: حقیقتا" خیلی در خصوص دفاع مقدس صحبت می شود ولی واقعیت این است که گرچه من به عنوان سرباز کوچک جنگ بودم، ولی وقتی به مناطق عملیاتی خوزستان می آیم باز هم چیزهای جدیدی را مشاهده می کنم و این نشان از وسعت عملکرد دفاع مقدس دارد.

دفاع مقدس در همه ابعاد تبیین نشده

جانشین قرارگاه راهیان نور ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: برخی مواقع به همه حوزه های دفاع مقدس به خوبی پرداخته نشده و همه ابعاد آن را کامل تبیین نکرده اند و این به معنای کوتاهی نیست بلکه به معنای وجود دانستنی های زیاد در این زمینه است که هنوز نتوانستیم آنها را به نسل های دفاع مقدس و جوان بشناسانیم.

امیر سرتیپ دوم گلفام عنوان کرد: حقیقتا دفاع مقدس یک حرکت فوق تصور بوده و همچنان که در همه رشته های تخصصی مختلف از جمله فرهنگی، اقتصادی و صنعتی علوم مرتبط با آن وجود دارد و بدون علم به آنها قابلیت نقد هم نیست، علوم نظامی نیز پیچیده تر از سایر حوزه ها است.

وی ادامه داد: اهالی فن دنیا دائما در حال نقد و ارائه تزهای مختلف دانشگاهی در حوزه علوم نظامی هستند. همه در حال بررسی این علوم هستند تا بتوانند از این دانش برتر به ایجاد روابط بین المللی دست پیدا کنند.

کمک ۱۰۰ میلیارد دلاری کشورهای عربی به صدام

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت بالای علوم نظامی گفت: وقتی جنگ به ایران تحمیل شد تمام اساتید غربی و بعضا شرقی به این باور رسیدند که با رخداد جنگ طرف پیروز آنها خواهند بود. ۳۷ کشور به شکل مستقیم به رژیم بعثی کمک کردند و با گذشت سال ها از آن دوران هنوز برخی کشورهای عربی اعلام می کنند در آن زمان ۸۰ میلیارد دلار به صدام کمک کردند و البته مجموع کمک های جنگی بلاعوض کشورهای عربی به صدام ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

امیر سرتیپ دوم گلفام یادآور شد: بسیاری از کشورها در دوران دفاع مقدس اهداف بزرگتری را پیگیری می کردند که به واسطه جنگ، دولت بعثی قصد تحقق آنها را داشتند. وقتی انقلاب قابل سازش و امام راحل قابل مذاکره برای اهداف نیست، جنگ را به ایران تحمیل کردند.

بن بست ژئوپولتیکی عراق در خلیج فارس

وی اضافه کرد: آنها به صدام وعده استان خوزستان را داده بودند که دولت بعث نیز در کتاب های درسی خود خوزستان را به عنوان استان الاهواز معرفی می کرد. عراق در خلیج فارس یک راه سخت داشته و به نوعی دچار بن بست ژئوپولتیکی شده بود و برای همین با اشغال ایران قصد رسیدن به راه های اروند رود را داشت.

جانشین قرارگاه راهیان نور ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: حداقل هدف از جنگ تحمیل شده بر علیه ایران بحث بهره برداری از خوزستان و حداکثر اهداف کشورهای حمایت کننده نیز سقوط و سرنگونی انقلاب بود. کشور آمریکا با اهرم هایی مثل صدام قصد تحقق این حداکثر اهداف را داشت و تمام تجهیزات نظامی این کشور در آن سال ها پای کار آمده بود.

امیر سرتیپ دوم گلفام افزود: دفاع مقدس در امتداد انقلاب اسلامی و انقلاب ما نیز در امتداد نهضت عاشورا رخ داده و همه کشورهای ابرقدرت قصد اتمام این جنگ به نفع خود را داشتند. دفاع مقدس تمام پیش بینی های سردمداران و قدرت داران نظامی جهان را بهم ریخت.

وی بیان کرد: برخی کشورهای اروپایی حتی سلاح های شیمیایی را در اختیار بعث قرار داده بودند و جنگ در سال های آخر به سمت یک جنگ غیرانسانی در حرکت بود. در سال های آخر جنگ نیز هواپیمای مسافربری ایرباس را هدف قرار داده و خانواده های بسیاری به شهادت رسیدند.

بهم ریختن فرمول های نظامی جهان با دفاع مقدس ایران

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: دفاع مقدس ایران تمامی فرمول های نظامی جهان را بهم ریخت و برای همین دارای ارزشی فراملی و جهانی است. دفاع مقدس در حقیقت باعث تولید علم و همچنین الگویی برای آزادی خواهان و مظلومان دنیا شده است.

امیر سرتیپ دوم گلفام ادامه داد: بیرون راندن رژیم اشغالگر قدس از جنوب لبنان توسط مردم این کشور و بیداری حاصله برای مردان فلسطین همه ناشی از الگوبرداری جهانیان از دفاع مقدس است.

وی عنوان کرد: تنها سازمان منسجمی که بعد از دفاع مقدس توان دفاع از انقلاب نوپا را داشت همین ارتش بود و باید به روح امام راحل رحمت فرستاد که با فرمان های تاریخی خود باعث حفظ این سازمان شد. ارتش جمهوری اسلامی

ایران تا قبل از بروز دفاع مقدس بیش از ۶۷۰ شهید را برای حفظ انقلاب تقدیم کرد.

سرزمین خوزستان پر از ایثار و مقاومت

جانشین قرارگاه راهیان نور ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه ارتش از قدرت مردمی بهره مند شد، اضافه کرد: مردم خوزستان در ابتدای جنگ تا آنجایی که توانستند مقاومانه در برابر رژیم بعث ایستادگی کردند. بسیاری از خانواده ها تعداد زیادی از اعضای خود را از دست داده و جان و مالشان هم در راه خدا جهاد شد ولی در نهایت مهاجر شده و بعد از برگشت نیز با ویرانی های ناشی از جنگ مواجه شدند. سرزمین خوزستان پر از ایثار و مقاومت تمام مردم ایران است و خون شهیدان سراسر کشور در این منطقه ریخته شد.

امیر سرتیپ دوم گلفام یادآور شد: تجهیزات مختلف نیروی هوایی، پدافند و نیروهای زمینی ارتش توسط مستشاران اداره می شد که دشمن برای تخریب آنها برنامه ریزی های بسیاری انجام دادند ولی ارتش بهره مندی از قدرت درونی مردمی ورود و اقدام به بازسازی و استفاده از تجهیزات کرد.

وی اظهار کرد: نیروهای مختلف دریایی، زمینی و هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس نقش آفرینی داشتند ولی امروزه بیشترین یادمان ها نمایه عملیات زمینی را نشان می دهند در حالی که نقش این سه نیرو نیز در همه جنگ ها پررنگ است. به عنوان نمونه یک روز پس از شروع جنگ تعداد ۱۴۰ فروند هواپیما به صورت یکجا با هم حرکت و ضربه سنگینی را به رژیم بعث وارد کرد.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: در عملیات های بزرگ سال های سوم و چهارم جنگ ظرف چند ساعت ترابری های بزرگی توسط نیروی هوایی ارتش انجام و رزمندگان بی شماری از استان های مختلف کشور به خوزستان منتقل می شدند.

۲۷۰۰ حمله هوایی به جزیره خارک معادل روزهای جنگ

امیر سرتیپ دوم گلفام با اشاره به نقش نیروی هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس عنوان کرد: شهید ستاری نابغه نیروی هوایی در آن دوران بود. همچنین شهید شیرودی ها رکورداران این کشور هستند اگر نبودند شاید این نتیجه در پایان هشت سال میسر نمی شد.

وی ادامه داد: عراق قدرت نظامی بالا و نیروی هوایی توانمندی داشت و در دوران جنگ سه باز بازسازی شد ولی در مقابل حتی واردات سیم خاردار که جزو ادوات جنگی محسوب نمی شود را برای ایران ممنوع و آن را تحریم کردند.

جانشین قرارگاه راهیان نور ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: بارگیری نیازها و ضروریات زندگی مردم در بزرگترین بندر ایران یعنی بندر امام خمینی انجام می شد که نیروی هوایی برای اسکورت این محموله ها تلاش زیادی انجام و زحمات بسیاری را متحمل شدند. همچنین تمام صادرات نفتی ایران از جزیره خارک انجام می شد که آن را معادل دو هزار و ۷۰۰ روز بار بمباران کردند و نیروی هوایی و دریایی ارتش مقاومت های بسیاری انجام دادند.

چسبیده بودن برخی اوراق دفاع مقدس به کتاب آن دوران

امیر سرتیپ دوم گلفام با بیان اینکه استان خوزستان نقش برتر را در دفاع مقدس داشته، بیشترین آسیب را دیده و بیشترین طمع دشمن نیز برای همین استان بود، یادآور شد: برخی از اوراق دفاع مقدس چسبیده به کتاب این دوران هستند و انگار کتاب را با ندیده گرفتن چند صفحه ورق زده ایم.

وی اضافه کرد: تلاش کردیم تا با اعزام راویان از چهار نیروی مختلف ارتش در یادمان های دفاع مقدس نقش نیروهای دریایی، زمینی و هوایی ارتش در آن دوران را نیز بیان کنند. در این روزها نمایشگاه بزرگی در حوزه هوایی در شهر دزفول و نمایشگاهی در حوزه نیروی دریایی در خرمشهر راه اندازی کردیم ولی در حوزه پدافند نداریم.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا جلوه های زیبایی از دوران دفاع مقدس را همراه با احساس به مردم بیان کنیم. به عنوان نمونه سنگرهای موجود در قرارگاه عملیاتی شهید صیاد شیرازی معروف به میشداغ (در شمال غربی سوسنگرد) با هزینه های هنگفتی بازسازی و ظرفیت اسکان شبانه روزی یک هزار نفری را دارند.

امیر سرتیپ دوم گلفام بیان کرد: تمام هواپیماهای نیروی هوایی ارتش را از سایر پایگاه ها برای نمایش به پادگان چهارم شکاری دزفول بردیم. در نمایشگاه هوایی برپا شده در این پادگان، هوایپماهای جنگی پروازه هر روزه دارند و خلبانان نیز به روایت گری دفاع مقدس می پردازند.

خوزستان دارای زیرساخت های تعیین یادمان هوایی و دریایی

وی انتقاد کرد: هرچند زیرساخت های لازم در استان خوزستان برای تعیین یادمان های دفاع مقدس هوایی و دریایی وجود دارد ولی هنوز به ظرفیت یادمان های بزرگ هوایی دست پیدا نکرده ایم.

جانشین قرارگاه راهیان نور ارتش جمهوری اسلامی ایران خبر داد: ارتش جمهوری اسلامی مدیریت در هفت یادمان را بر عهده دارد که برای استقبال از راهیان نور اقدامات مختلفی از جمله تهیه بسته های فرهنگی برای راهیان نور شامل کتاب های حوزه دفاع مقدس را انجام می دهیم. همچنین در برخی مکان ها مثل پادگان دژ خرمشهر و میشداغ مکانی مجزا برای اسکان راهیان نور ساخته و راه اندازی کرده ایم.

امیر سرتیپ دوم گلفام با اشاره به توزیع بسته های فرهنگی خاص دانشجویان، کودکان، مردم و حتی تهیه وسیله های فرهنگی برای خودروها و توزیع بین کاروان های راهیان نور اظهار کرد: در این ایام حداقل ۲۰ هزار نفری از میشداغ بازدید خواهند داشت که عمدتا روحانیون خارجی و نخبگان ایرانی هستند. خوشبختانه با کارهای انجام شده و تأمین زیرساخت های لازم امکان توقف چند ساعته بی دغدغه را برای  کاروان های راهیان نور فراهم کرده ایم.

وی اضافه کرد: شجاعت، ایثار، شهادت و از خودگذشتگی از جمله پیام هایی است که می توان با حضور در مناطق عملیاتی و یادمان های دفاع مقدس به مردم منتقل کرد.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران خبر داد: چند روز قبل نیز وابستگان نظامی از ۲۲ کشور جهان را به خوزستان آورده که همه افسران و ژنرال های کشورهای مختلف بودند. همیشه این وابستگان را در میان جمعیتی کم و خلوتی دعوت می کنند ولی آنها در اوج حضور کاروان های راهیان نور به خوزستان آمده و هیچ حصار و فاصله ای بین آنها و مردم در یادمان های دفاع مقدس نبود.

امیرسرتیپ گلفام در پایان یادآور شد: همه افراد با حضور در یادمان های دفاع مقدس به قدرت کشور، سختی های جنگ و مقاومت مردم ایران پی می برند. در حال حاضر نیز با مقایسه کشور با آن دوران متوجه می شوند که توانمندی های ایران به مراتب قوی تر از آن دوران است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز