خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت نفت و گاز کارون خبر داد:

خارج سازی مجرابند از چاه شماره ۳۵۷ اهواز بدون حضور دکل

مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون گفت: برای اولین بار عملیات خارج سازی مجرابند مکانیکی از چاه شماره ۳۵۷ اهواز در شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون بدون نیاز به حضور دکل حفاری انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، محسن دهانزاده در تشریح این خبر، گفت: چاه ۳۵۷ اهواز که در لایه آسماری قرار دارد، به دلیل افت فشار ناشی از تولید آب، از مدار تولید خارج و علیرغم اقدامات بعمل آمده بهره برداری از چاه میسر نگردید.

دهانزاده اظهار داشت: با توجه به بررسی عملکرد این چاه و لایه های تولیدی چاه های مجاور، مسدودسازی چاه توسط مجرابند و مشبک کاری لایه های بالاتر در دستور کار قرار گرفت، لیکن بدلیل عملکرد نامناسب ابزار شرکت سرویس دهنده، مجرابند مذکور در عمق ۲۴۰۶ متر حفار که بالاتر از عمق مورد نظر بود دچار مشکل شده و در چاه باقی ماند.

وی افزود: با انجام بررسی های اولیه و مشاوره با شرکت پیراحفاری پس از ساخت ابزار مناسب مانده یابی و علیرغم ریسک و خطر پذیری بالا، مانده یابی مجرابند برنامه ریزی وتجهیزات لازم در محل چاه مستقر گردید و پس از چندین مرحله تلاش و ایمن سازی چاه، عملیات با موفقیت انجام شد و مجرابند از چاه خارج گردید.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز کارون در ادامه، افزود: به دلیل قرار گرفتن مجرابند در عمق نامناسب، انجام هرگونه عملیات درون چاهی و تولید از چاه با شرایط مذکور غیرممکن گردیده بود و تعمیر چاه توسط دکل نیز مستلزم انتظار طولانی مدت جهت اعزام و تعمیر توسط دکل، صرف هزینه خیلی زیاد و نیز تأخیر در فرآیند تولیدی شدن چاه می گردید.

دهانزاده هزینه تقریبی خارج سازی مجرابند از چاه مذکور با بکارگیری کلیه تجهیزات را حدود ۶۰۰ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: در صورت عدم موفقیت در خارج سازی مجرابند، استفاده از دکل حفاری اجتناب ناپذیر می بود که در این وضعیت کل هزینه عملیات آماده سازی محوطه چاه، استقرار دکل حفاری و تعمیرات ترمیمی جهت احیاء چاه توسط دکل، بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال برآورد می گردید.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز کارون این موفقیت را حاصل تلاش جمعی کارشناسان مهندسی تولید، خدمات عملیات و بهره برداری این شرکت، و همچنین خدمات فنی درون چاهی شرکت پیراحفاری و مهندسی بهره برداری مناطق نفتخیز جنوب که در طول عملیات به نحو شایسته همکاری داشته اند دانست و از زحمات این عزیزان تقدیر کرد.

شرکت بهره برداری نفت وگاز کارون بزرگترین شرکت تابع مناطق نفتخیز جنوب است که با دارا بودن بیش از ۳۵ کارخانه فرآورشی، روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت خام تولید می کند.

 

کد خبر : ۴۶۵۷۹۷