خبرگزاری کار ایران

هشدا مدیرکل استاندارد خوزستان؛

توقیف ۲۷۲۶ لیتر روغن تفاله زیتون خطرناک

asdasd
کد خبر : ۴۴۸۴۰۸

مدیرکل استاندارد استان خوزستان با اعلام این خبر، گفت: یک نوع روغن زیتون که اخیراً در بازار مشاهده و با برندهای مختلف از قبیل سانسا (Sansa) یا اروخ (Oruj) از کشورهای اسپانیا و ایتالیا و یونان به صورت قاچاق وارد کشور شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، رضا دهدشتی زاده در تشریح این خبر، گفت: روغن زیتون به شکل فرا بکر، بکر و تصفیه شده برای مصارف خوراکی عرضه می‌شود، اما یک نوع روغن زیتون که اخیراً در بازار مشاهده و با برندهای مختلف از قبیل سانسا (Sansa) یا اروخ (Oruj) از کشورهای اسپانیا و ایتالیا و یونان به صورت قاچاق وارد کشور شده است و در بازار به­ فروش می­ رسد، روغن استخراج شده از تفاله زیتون تحت عنوان پومیس (pomace) است که ‏برای مصارف خوراکی با ۱۰ درصد زیر قیمت روغن‌های دیگر به فروش می‌رسد.

دهدشتی زاده، اظهار داشت: این نوع روغن، یکی از بدترین انواع روغن‌ها در فرآیند تهیه روغن زیتون بوده و  طرز تهیه آن نیز به این صورت است که باقیمانده حاصل از تفاله زیتون که هنوز دارای مقداری روغن است را با هگزان فراوان و حرارت زیاد استخراج می‌کنند و تحت عنوان روغن حاصل از تفاله زیتون یا پومیس (pomace) به فروش می‌رسانند که باید صرفاً مصرف صنعتی داشته باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه وزارت بهداشت هیچگونه مجوزی برای واردات این نوع روغن برای مصارف خوراکی صادر ننموده است، روغن های موجود در بازار، قاچاق و غیر مجاز هستند و عرضه، خرید، فروش و انبار این محصول تحت هر نامی ممنوع است و بازرسان سازمان ملی استاندارد ایران مشغول جمع‌آوری این فرآورده غیرمجاز از سطح بازار هستند.

وی خاطر نشان کرد: بازرسان اداره کل استاندارد استان خوزستان در ۹ ماهه ابتدای امسال اقدام به توقیف یک هزار و ۹۹۳ بطری معادل ۲ هزار و  ۷۲۶ لیتر  روغن تفاله زیتون نموده اند.

دهدشتی زاده در پایان با بیان اینکه از نظر ضوابط سازمان ملی استاندارد این روغن غیرقابل مصرف خوراکی است و از مبادی غیرمجاز وارد کشور می‌شود، افزود: مصرف‌کنندگان باید نسبت به مضرات استفاده از این فراورده آگاه باشند و در هر بسته‌بندی که به یکی از نام‌های مذکور برخوردند، از خرید آن اجتناب کنند و موضوع را به سامانه ۱۵۱۷ اطلاع دهند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز