خبرگزاری کار ایران

برای نخستین بار؛

کشف یک گونه شنگ هندی در تالاب بین المللی شادگان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان این مطلب، گفت: نیروی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان شادگان حین گشت و کنترل در حوزه استحفاظی، یک جانور پستاندار را در یکی از مسیرهای خاکی تالاب شادگان مشاهده نمودند،که متاسفانه بر اثر برخورد با خودروهای عبوری تلف شده بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، سید محمدحسن فقیه در ادامه، افزود: پس از انتقال به اداره محیط زیست شادگان  از بدن این جانور تصویر برداری و برای بررسی های کارشناسی و تعیین نوع گونه به اداره کل ارسال گردید.

وی در این خصوص گفت: لاشه این جانور بدلیل تعفن حاصله و عدم امکان تاکسیدرمی کردن جانور، در مکانی در تالاب دفن گردید.

فقیه در توضیح اینکه نوع گونه مشاهده شده چه بوده؟ گفت: گونه ای که تا کنون در تالاب مشاهده نشده بود، نوعی شنگ هندی است که برای کارشناسان محیط زیست استان جالب بود که در تالاب شادگان مشاهده می شود. این گونه بیشتر در تالاب هور العظیم و رودخانه کارون مشاهده می شد و اینکه چگونه و به چه صورت به تالاب شادگان ورود داشته است، معلوم نیست. پیشتر و در سال های بسیار دور، در تالاب و رودخانه جراحی شنگ معمولی به وفور مشاهده می گردید، لیکن در دو دهه گذشته بطور کل دیگر نشانی از این گونه در تالاب شادگان و رودخانه جراحی بدست نیامد.

شنگ هندی، شباهت زیادی به گونه شنگ معمولی دارد، جثه‌اش قدری کوچک‌تر، رنگش تیره‌تر، موهایی نرم‌تر و دم لوله‌ای شکل دارد، این گونه از عراق تا افغانستان، هندوستان،‌ مالزی، چین و اندونزی پراکندگی دارد.

شنگ هندی

 

کد خبر : ۴۴۲۰۸۱