خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

لزوم سوق دادن سرمایه‌گذاری‌ها در خوزستان به سمت محیط‌زیست

کسب رتبه‌ی نخست کشوریِ خوزستان در تولید پسماندهای صنعتی، هیچ تلاشی برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت را توجیه نمی‌کند.

به گزارش ایلنا از خوزستان، مدیرکل محیط‌زیست این استان، اخیراً در کارگروه پسماندهای خوزستان عنوان نموده: سالانه ۶ میلیون تن زباله‌ی صنعتی و ۵۶۸ هزار تن پسماند ویژه در این استان تولید می‌شود.

به گفته‌ی لاهیجان زاده، ۷۰ درصد این میزان، متعلق به صنایع پتروشیمی و نفتی بوده و صنایع فولاد و نورد و شهرک‌های صنعتی نیز در رتبه‌ی بعدی قرار دارند.

طبق گفته‌ی این مقام عالی محیط‌زیست، حدود ۶ تا ۱۰ میلیون تن تولید پسماندهای کشاورزی نیز خطری جدی برای محیط‌زیست استان خوزستان به شمار می‌رود.

آمار ارائه‌شده در کنار تغییر شرایط اقلیمی منطقه در داخل و بیرون از مرزها که باعث به وجود آمدن ریزگردها و گردوغبار گردیده، خوزستان را به شکل سوله‌ای صنعتی درآورده که در آینده‌ای نه‌چندان دور، می‌تواند سیاست‌های تثبیت جمعیتی در این استان مرزی را با مشکلات فراوانی روبه‌رو نماید.

در این شرایط و به‌خصوص در دوران پس از برجام، تلاش‌های زیادی جهت توسعه‌ی صنعتی خوزستان، صرفاً با نگاه اقتصادی توسط دولت‌مردان صورت گرفته و در کنار آن نیز، مباحثی مانند انتقال آب از سرچشمه‌های کارون به فلات مرکزی، یک سؤال کلی را در اذهان عمومی تداعی نموده و آن این است که: برای صیانت از آینده زیست‌محیطی استان و حفظ جمعیت موجود و نسل‌های آینده، چه تدابیری اندیشیده شده است؟

وقت آن رسیده که نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی، معبر ورود سرمایه‌گذاری در استان را تنگ نموده و به‌جای آن، دولت را مکلف نمایند تا در صورت عدم تمایل سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوص در زمینه‌ی محیط‌زیست، خود رأساً به این کار اقدام نموده و پس از ایجاد توازن بین آلایندگی‌های ناشی از فعالیت‌های صنعتی، کشاورزی و پارامترهای زیست‌محیطی، توسعه‌ی صنعتی و جذب سرمایه‌گذار شکل بگیرد.

 

کد خبر : ۴۳۲۳۷۸