خبرگزاری کار ایران

استاندار خوزستان:

عشایر به اندازه ای که در تولید ملی نقش دارند، در درآمد سرانه ندارند

استاندار خوزستان گفت: به فرمانداران تأکید می‌کنم که با تشکیل شورای عشایر شهرستان‌ها، مشکلات عشایری را پیگیری و جهت رفع این مشکلات تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، غلامرضا شریعتی شب گذشته در جلسه شورای عشایر با طرح این پرسش که تاکنون چه سهمی از تولید ملی به عشایر استان اختصاص یافته است؟، افزود: دانش‌آموزان عشایری در شرایطی که از حداقل‌های اولیه بی‌بهره هستند، به تحصیل خود ادامه می‌دهند. قشر عشایر جامعه‌ای مولد هستند و در تولید ملی کشور نقش دارند.

شریعتی با تبیین اهمیت شغل دامداری در اقتصاد عشایر تصریح کرد: فعالیت اقتصادی عشایر، نمونه‌ای از اقتصاد مقاومتی است اما عشایر به اندازه‌ای که در تولید ملی نقش دارند در درآمد سرانه نقشی ندارند و این موضوعی است که باید از ابتدا مدنظر قرار بگیرد.

وی با تأکید بر بررسی مشکلات مدارس عشایری و به ویژه مدارس دخترانه عشایری خاطرنشان کرد: با مسئولیت معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری، کارگروهی متشکل از سازمان آب و برق، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل منابع طبیعی و اداره کل عشایر در خصوص مسائل عشایر تشکیل شود و به فرمانداران تأکید می‌کنم که شورای عشایر شهرستان‌ها را تشکیل دهند و گزارشات کار این شوراها را نیز ارسال کنند.

همچنین در این نشست علی‌حسین حسین ‌زاده، سرپرست معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان اظهار کرد: در زمینه اعتبارات، کلی‌گویی مشکلی را از ما حل نمی‌کند و کلی‌گوییِ مشکلات عشایر، کارگشا نیست.

وی افزود: لازم است گزارشی از وضعیت اعتبارات استان در پنج سال گذشته تهیه شود. همچنین در خصوص آموزش و پرورش عشایر باید گزارشی از آمار و تغییرات، مانند تعداد بازماندگان از تحصیل در سال‌های گذشته و علل افزایش بازماندگان تحصیل تهیه شود.

حسین‌زاده تصریح کرد: افزایش بازماندگان از تحصیل و ... مشکلاتی هستند که همیشه وجود دارد. کلی‌گویی این مشکلات خیلی کارگشا نخواهد بود. بنابراین اگر مشکلات به صورت دقیق، با ارائه آمار مشخص شوند، این مشکلات بر اساس گزارشات دقیق آن‌ها، مورد توجه قرار خواهند گرفت.

 

کد خبر : ۴۲۳۵۲۳