خبرگزاری کار ایران

به مناسبت بزرگداشت سالروز تصویب قانون کار برگزار شد

گردهمایی بزرگ کارگران خوزستان

گردهمایی بزرگ کارگران خوزستان، صبح امروز با حضور جمع کثیری از کارگران، بازنشستگان و نمایندگان تشکل‌های کارگری، در سالن کنفرانس خانه کارگر خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، در این گردهمایی که به مناسبت ۲۹ آبان، سالروز تصویب قانون کار برگزار شد، آقایار حسینی «دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان»، علیزاده «دبیر اجرای خانه کارگر شوشتر» و خدامرادی «رئیس دانشگاه علمی کاربردی خانه کارگر» از سخنرانان این مراسم بودند.

مخالفت با طرح تجمیع بیمه صندوق تأمین اجتماعی با دیگر بیمه‌ها

آقایار حسینی در خصوص این طرح تجمیع گفت: منصفانه نیست که دولت بخواهد از محل حق بیمه کارگران، به دیگر اقشار جامعه، درمان رایگان بدهد.

وی افزود: این درست نیست که دولت، وظایف حاکمیتی خود را به دوش کارگران بیندازد. ما از سال ۵۴ تا ۶۸، تجربه‌ی این ادغام را داریم و نباید مجدداً این دور باطل را تکرار کنیم. این طرح محکوم به شکست است، زیرا منجر به هدر رفتن سرمایه کارگران می‌شود.

در ادامه این گردهمایی که اهم مطالب ذکرشده در خصوص مشکلات و معضلات جامعه کارگر از قبیل: پائین بودن سطح دستمزد، فشارهای اقتصادی به جامعه کارگری و کاهش قدرت خرید آنان بود، به موضوع قراردادهای موقت کار، مخصوصاً در واحدهایی که جنبه‌ی دائم و مستمر دارند نیز اشاره شد و از نبود امکانات رفاهی برای کارگران از جمله: امکانات ایجادشده به استناد ماده ۱۵۴ قانون کار که متعلق به وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی می‌باشد و هم‌اینک در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته و کارگران را برای استفاده از آنان ملزم به پرداخت هزینه می‌نماید، اشاره گردید.

همچنین در این گردهمایی، عدم توجه به بهداشت حرفه‌ای کارگران و مشکلات واحدهای کارگری استان که مطالبات گذشته و حقوق عقب‌افتاده دارند و باعث تعطیلی برخی از آنان شده است، مورد انتقاد قرار گرفت.

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان در بخشی از سخنان خود به عدم ایجاد تشکل‌های کارگری در واحدهای بزرگی مانند فولاد، نفت، نیشکر و نیروگاه‌ها اشاره کرد و خواهان فراهم شدن بستر ایجاد تشکل‌های کارگری در این صنایع شد.

حسینی افزود: یکی دیگر از معضلات غیرقابل‌تحمل در محیط کار، وجود تبعیض بین کارگران دائم و رسمی با کارگران قراردادی بخصوص در میزان حقوق دریافتی است، به‌خصوص وضعیت زنان شاغل که به‌مراتب از حقوق دریافتی پایین‌تری برخوردار هستند، و این مسئله به این معنی است که عدالت کار در خصوص این قشر از کارگران اجرا نمی‌شود.

آقایار حسینی همچنین به عدم توجه مسئولان استانی در خصوص مشکلات کارگران در مناطق ویژه و آزاد انتقاد کرد.

بیان مشکلات بازنشستگان، بخصوص در مورد حقوق دریافتی از دیگر موارد مورداشاره در این گردهمایی بود.

کد خبر : ۳۲۳۵۵۰