خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از سوگواری شهدای کربلا در شوشتر

نگاهی به آداب عزاداری محرم در شوشتر

در شوشتر و برخی دیگر از شهرهای شمالی استان خوزستان، با برگزاری شبیه‌خوانی، ایام عزاداری محرم را گرامی می‌دارند، بر تن کودکان لباس سبز می‌پوشانند و نوزادان را در گهواره‌هایی که به یاد حضرت علی‌اصغر(ع) با پارچه‌های سبز رنگ پوشانده شده، می‌گذارند، و عزاداران به همراه دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی به‌سوی زیارتگاه‌های شهر حرکت می‌کنند تا در نماز جماعت شرکت نمایند.

در شهرستان شوشتر، عزاداران در دهه اول محرم، هر روز به یکی از زیارتگاه‌ها می‌روند و این مراسم به‌صورت آداب‌ورسوم ثابتی درآمده‌ است. به‌طور مثال در روز هفتم به مقام سیدمحمد گلابی رفته و برای حضرت قاسم(ع) و شیخ شوشتری که در این محل مدفون شده، به عزاداری می‌پردازند.

در هشتمین روز محرم، مقام حضرت عباس(ع)، مقصد و مأوای عزاداران و دسته‌های زنجیرزنی است.

در روز تاسوعا، عزاداران در قالب دسته‌ها و گروه‌های زنجیرزنی، سینه‌زنی و عزادار به سمت بقعه ابن مالک انصاری رفته و در این مکان برای حضرت علی‌اکبر(ع) عزاداری می‌کنند.

aaa

در روز عاشورا، مقصد حرکت هیئت‌های عزاداری شوشتر، بقعه امامزاده عبدالله و عزاداری در آن محل برای امام حسین(ع) و شهدای دشت کربلاست.

در این روزها، رویداد عاشورا با شبیه‌خوانی و تعزیه به نمایش گذاشته می‌شود، حتی در مواردی که محرم در تابستان است شبیه‌خوان‌ها لباس‌های خود را بر تن کرده و گرما را تاب می‌آورند تا یاد و خاطره آن واقعه را زنده کنند.

Picture-137

کد خبر : ۳۱۵۱۰۳