خبرگزاری کار ایران

معاون منابع انسانی و امور اجتماعی این شرکت اعلام کرد:

کاهش ۸.۵ درصدی آلاینده‌ها، همزمان با رشد تولید در شرکت فولادخوزستان

asdasd
کد خبر : ۲۰۲۵۶۸

کاهش آلاینده های ناشی از تولید فولاد، در سال جاری نیز با اجرای ۱۲ پروژه زیست محیطی دیگر، ادامه خواهد داشت.

بر اساس نتایج حاصل از بزرگترین و مدرن ترین سیستم پایش برخط زیست محیطی، شرکت فولادخوزستان موفق شد، علیرغم رشد فزاینده تولید، میزان انتشار غبار ناشی از فعالیت واحدهای تولیدی خود را هشت ونیم درصد کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، معاون منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت فولاد خوزستان با اعلام این مطلب افزود: این شرکت با اجرای برنامه های کنترل آلودگی و ایجاد و توسعه بزرگترین شبکه پایش و بانک اطلاعات زیست محیطی در سطح صنایع کشور، در سال ۹۲ موفق به کنترل و کاهش آلاینده های ناشی از تولید فولاد به این میزان شده و این روند کاهشی در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.
عباس بابازاده با ذکر اینکه اطلاعات جمع آوری شده در این سیستم، توسط کارشناسان محیط زیست کلانشهر اهواز قابل دسترسی است اظهار داشت: گزارش تحلیلی روند کاهش آلاینده ها در تمامی ایستگاه های پایش غبار و ایستگاه های شاهد، هرسه ماه یک بار در اختیار کارشناسان نظارتی محیط زیست قرار می گیرد.

وی در تشریح شبکه پایش زیست محیطی شرکت فولاد خوزستان اظهار داشت: این سیستم شامل مجموعه ای از ایستگاه‌ها و تجهیزات پایش ذرات معلق و گازهای آلاینده در هوای آزاد و خروجی واحدهای تولیدی و نیز پساب خروجی از تصفیه خانه پساب صنعتی فولاد خوزستان است که بطور مداوم کار پایش شاخص های آلایندگی را بمنظور حصول اطمینان از انطباق با استانداردهای زیست محیطی به انجام میرساند.

به گفته بابازاده، ۶ ایستگاه میدانی در جهت های مختلف محدوده سایت صنعتی شرکت، به همراه ایستگاه هایی در پست برق منطقه شهید باهنر اهواز، سایت مسکونی و مجموعا ۲۴ سیستم پایش در خروجی واحدهای اصلی تولیدی برای اندازه گیری غبار محیط، فعالیت دارند که اطلاعات آنها بطور مستمر تحت نظارت کارشناسان محیط زیست شرکت و کلانشهر اهواز قرار دارد.

وی درخصوص اجرای مدیریت پسماند در این شرکت به عنوان یک راهبرد مهم زیست محیطی نام برد و اظهار داشت: اجرای سیستم مدیریت پسماند در شرکت فولاد خوزستان یک راهبرد ضروری تلقی می شود که در قالب این نظام، کلیه ضایعات تولیدی اعم از پسماندهای عادی، صنعتی و ویژه، جمع آوری و مدیریت می‌شوند. ضمن اینکه خط مشی شرکت در زمینه مدیریت پسماندهای صنعتی در راستای کمینه سازی و بازیافت آنهاست، بطوری که هم اکنون ۸۵ درصد پسماندهای صنعتی تولید شده، مجددا " بازیافت شده و مورد استفاده قرار می گیرند و یا بعنوان محصولات جانبی به فروش می رسند.

وی بارزترین نمونه قابل ذکر در این زمینه را، فرآوری و استفاده مجدد از ضایعات سرباره کوره های فولادسازی در اجرای پروژه های ساختمانی و راهسازی عنوان کرد، بطوریکه هم اکنون در بخش عمده ای از ساخت و سازهایی که در شهر اهواز انجام می پذیرد از این ماده استفاده می‌شود.

معاون منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت فولاد خوزستان در تشریح دیگر فعالیت های زیست محیطی مرتبط با موضوع آب و جلوگیری از هدر رفت آن در شرکت افزود: با بهره گیری از تصفیه خانه پساب صنعتی بظرفیت ۳۰۰۰ متر مکعب در ساعت، موفق شده ایم کلیه شاخص های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی پساب خروجی کارخانه را در محدوده پایین تر از استانداردهای زیست محیطی ملی حفظ کنیم.

وی درخصوص نحوه فعالیت تصفیه خانه آب شرکت در مجاورت رودخانه کارون اظهارداشت: علاوه بر این در زمینه حفاظت از محیط زیست و رودخانه کارون در اهواز، کار منحصر بفرد و نمونه ای انجام داده ایم که باید گفت درنوع خود بی نظیر است و می‌تواند به عنوان الگوی فعالیت های زیست محیطی توسط دیگر صنایع کشور مورد استفاده قرار گیرد و آن پروژه بازیافت پساب تصفیه خانه آب شرکت فولاد خوزستان است. در این پروژه ابتکاری که بهره برداری از آن را سال گذشته آغاز نموده ایم، کلیه فاضلاب های حاصل از این واحد، تصفیه و بازیافت شده و از تخلیه مجدد آنها به رودخانه کارون جلوگیری می شود.

بابازاده با اشاره به سابقه دوازده ساله استقرار نظام مدیریت زیست محیطی در شرکت فولاد خوزستان گفت: در این مدت، عملیات اجرایی ۷۶ پروژه زیست محیطی با هزینه ای بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد ریال به انجام رسیده که از این تعداد ۷ طرح مهم در سال گذشته وارد فاز بهره برداری شده اند. در نتیجه اجرای این طرح ها ما شاهد اجرای موفقیت آمیز ممیزی شخص ثالثنظام مدیریت زیست محیطی در شرکت فولاد خوزستان و تمدید گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ برای این شرکت در سال ۱۳۹۲ بودیم و در ادامه این تلاش ها در سال جاری نیز عملیات اجرایی ۱۲ پروژه زیست محیطی را با هزینه ای نزدیک به ۲۹۰ میلیارد ریال در دستور کار داریم.

بابازاده با ذکر اینکه این برنامه ها بویژه در زمینه اجرای طرح های کنترل انتشار گرد و غبار شامل نصب دستگاه های غبارگیر، استفاده از سیستم های مکانیزه جهت پاکسازی سایت های صنعتی و فرآوری و تفکیک قراضه هستند، اظهار امیدواری کرد، با تکمیل این طرح ها که تاثیر بسیار زیادی در تامین شرایط استاندارد تولید و تحقق اهداف زیست محیطی شرکت خواهند داشت و همچنین برنامه ریزی در جهت استقرار و جاری سازی نظام مدیریت انرژی با هدف بهینه سازی مصرف برق و گاز طبیعی و نیز پیگیری اجرای طرح های توسعه فضای سبز در سطح سایت صنعتی، محیط پیرامونی، جاده های دسترسی و محوطه منازل سازمانی، انشاالله شرکت فولادخوزستان در رده واحدهای سبز در صنعت فولاد کشور قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز