خبرگزاری کار ایران

با ابتکار استاندار صورت می گیرد؛

طرح «بودجه بدون نفت» خوزستان برای سال ۹۴ به تهران پیشنهاد می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۶۴۳

اگر میزان درآمد‌های مالیاتی و عوارض صد درصد به استان خوزستان تخصیص داده شود کار بزرگی اتفاق خواهد افتاد.

استان خوزستان در چارچوب سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، طرح بودجه بدون نفت را با ابتکار عبدالحسن مقتدایی، استاندار این استان، برای سال ۹۴ به تهران پیشنهاد می‌دهد تا با جبران کمبودهای اعتباری، گام‌های اساسی خود را برای جبران عقب ماندگی‌ها حداکثر تا سه سال آینده بردارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، در نظام جدید بودجه ریزی استان خوزستان برای سال ۹۴، که به نوعی احیا‌‌ همان نظام «درآمد - هزینه» مربوط به قانون برنامه سوم است، علاوه بر احصاء ۲ درصد حاصل از درآمد‌های نفت و سایر منابع مربوطه، بر درآمد‌های مالیاتی و عوارض همچنین سایر استعدادهای اقتصادی استان درقالب طرح «بودجه بدون نفت» تاکید شده است.

بنابه اظهارات استاندار خوزستان، بودجه بدون نفت یعنی بودجه ریزی براساس درآمد‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی استان، اما این بدان معنی نیست که استان خوزستان از اعتبارات نفتی خود صرف نظرکند.

عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان درجلسه شورای اداری این استان که درسالن شهید هاشمی استانداری برگزارشد، زوایای طرح «بودجه بدون نفت» را روشن کرد و گفت: پیش نویس این طرح آماده است.

وی از رسانه‌ها و صدا و سیمای جمهوری اسلامی در خوزستان خواست زوایای مثبت و منفی این طرح را درگفت‌و‌گو با کار‌شناسان اقتصادی و اساتید دانشگاه مورد بررسی قرار دهند.

مقتدایی افزود: طرح بودجه بدون نفت که حاصل کار مداوم چند ماهه همکاران ما با مشارکت مشاوران، کار‌شناسان و اساتید دانشگاه است تعارضی با سهم استان خوزستان از محل نفت ندارد.

براساس گزارش معاونت برنامه ریزی استانداری خوزستان کل اعتبارات استان خوزستان درسال جاری به یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بالغ می‌شود. این درحالی است که میزان وصول درآمد‌های مالیاتی و عوارض استان خوزستان سالانه بالغ بر ۵۰۰۰ میلیارد تومان گزارش شده است.

مقتدایی گفت: اگر احکام و قوانین اصلاح و منابع مالی از این محل احصاء و صد درصد به خوزستان تخصیص داده شوند، تحول بزرگی درخوزستان رخ خواهد داد.

استاندار خوزستان افزود: این کار، شدنی است. طرح بودجه بدون نفت آماده است و از مردم و اصحاب رسانه می‌خواهم که خادمان خود را در این راه یاری رسانند.

استاندار خوزستان گفت: باید به سمت درآمدهای پایدار غیر نفتی برویم تا از این محل بتوانیم برای بهبود وضعیت اشتغال، همچنین عمران و آبادانی استان خوزستان چاره عملی اندیشه کنیم.

«امید حاجتی»، معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان، نیز گفت: طرح بودجه بدون نفت که جزو ابتکارات دیگر استاندار است، درچارچوب سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری و به منظور عدم اتکای صرف به درآمدهای نفتی و توجه به درآمدهای پایدار‌تر غیر نفتی تدوین شده است.

وی گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی درخوزستان وجود دارد. این استان بدون در نظر گرفتن نفت، چهارمین اقتصاد کشور و از نظر میزان درآمد‌ها، سومین استان کشور است.

حاجتی، کل اعتبارات استان خوزستان در سال جاری را حداکثر ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این درحالی است که میزان درآمدهای غیرنفتی استان خوزستان(وصول مالیات‌ها و عوارض) سالانه ۵۰۰۰ میلیارد تومان بالغ می‌شود. اگر این میزان درآمدهای مالیاتی و عوارض صد درصد به استان خوزستان تخصیص داده شود کار بزرگی اتفاق خواهد افتاد.

معاون برنامه ریزی استان خوزستان افزود: این حق استان خوزستان است. این استان درشاخص‌های عمومی توسعه حدود ۲۳ سال از متوسط کشور عقب است.

حاجتی با اشاره به اینکه خوزستان اولین بار در تنظیم بودجه بدون نفت پیشتاز است، تاکید کرد: ما در این زمینه نیاز به یکسری اختیارات از جمله بازنگری در منابع و مصارف استانی، تغییر یکسری از منابع اعتباری از ملی به استانی(این منابع ماهیت استانی دارند اما در ردیف ملی در نظرگرفته شده‌اند) و احیا نظام درآمد، داریم.

معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان افزود: همچنین نیاز داریم که برخی اختیارات معاونت راهبردی ریاست جمهوری در این زمینه به خوزستان تفویض گردد تا براساس بودجه پیشنهادی، بتوانیم عقب ماندگی استان خوزستان را جبران کنیم.

حاجتی افزود: با حمایت مردم و نمایندگان محترم مجلس می‌توانیم وضعیت استان خوزستان را درسه سال آینده کاملا متحول کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز