خبرگزاری کار ایران

شهردار اهواز اعلام کرد:

اهواز مرکز و محور گردشگری جنگ در کشور خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۱۹۰۴۱۹

هدف از احداثباغ موزه دفاع مقدس در شهر اهواز، ثبت معنوی و انتقال این آثار ارزشمند به نسل های آینده است.

باغ موزه دفاع مقدس کلانشهر اهواز به عنوان یکی از بزرگترین باغ موزه های دفاع مقدس کشور به همت شهرداری اهواز، سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان و بنیاد حفظ آثار و نشر ارز‌ش های دفاع ‌مقدس خوزستان در شهر اهواز ساخته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، سید خلف موسوی شهردار اهواز در جلسه هماهنگی احداثباغ موزه دفاع مقدس در کلانشهر اهواز که با حضور سردار احمد دانش پژوه فرمانده قرارگاه کربلای نیروی زمینی سپاه، سردار حسن شاهوارپور فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان و سردار محمد علی‌پور، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارز‌ش های دفاع‌مقدس خوزستان، برگزار شد ضمن بیان این مطلب که استان خوزستان منبع، ذخیره و بزرگترین جایگاه دفاع مقدس در کشور است، یادآور شد: طراحی واحداثباغ موزه دفاع مقدس با هدف ساماندهی به مجموعه تلاش‌های دلسوزان و یادآوران مخلص سال های جنگ تحمیلی در طول نزدیک به ربع قرن که از دوران دفاع مقدس سپری می‌شود، شکل گرفت و رسالت ثبت و یادآوری ارزش‌ها، احساسات و عواطف عمیق و فرهنگ گرانقدر دفاع مقدس، بر دوش این مجموعه می باشد.

شهردار اهواز با اظهار تاسف از این که پس از گذشت سال ها از پایان ۸ سال دفاع مقدس هنوز پایتخت دفاع مقدس یعنی کلانشهر اهواز صاحب یک باغ موزه به نام دفاع مقدس نیست، خاطر نشان ساخت: اکنون ۲۵ سال است که از جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس می گذرد، جنگی که به گفته امام خمینی(ره) نعمت بود، همان نعمتی که قدرش را ندانستیم. درب های آسمان هشت سال بر روی افلاکیان خاک نشین باز بود و آن ها که پر پرواز داشتند پریدند و عده ای هم با طعم شهادت ماندند تا سهم بیشتری از بهشت نصیبشان شود و گروهی دیگر یاد و عطر آن روزها را در صندوقچه دلشان محبوس کردند.

موسوی اضافه کرد: جای جای استان خوزستان و کلانشهر اهواز یادگار آن روزهای با عظمت است و هدف از احداثباغ موزه دفاع مقدس در شهر اهواز، ثبت معنوی و انتقال این آثار ارزشمند به نسل های آینده است.

وی افزود: برای شهرداری اهواز مایه افتخار است که بتوانیم پذیرای باغ موزه دفاع مقدس در مرکز شهر اهواز باشیم.

شهردار اهواز توضیح داد: یک بخش این مجموعه برای تفریح مردم ساخته شده و در آن المان هایی از دوران دفاع مقدس نصب می شود و بخش دیگر را موزه دفاع مقدس که خود از تالارهای جداگانه برای روایت هر آنچه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان جنگ تحمیلی رخ داد و حتی نمایش امروز و دست آوردهای علمی، فرهنگی و…، تالار فرماندهان برای نشان دادن تصویر تمام فرماندهان شهید و زنده ۸ سال دفاع مقدس، تالار یادبود برای ادای احترام به ایثارگران جنگ تحمیلی، اسامی تمام شهدای جنگ تحمیلی و… تشکیل می دهد.

همچنین برای این مجموعه سالن سینما و تئاتر، سالنی برای برگزاری همایش ها، گالری، کتابخانه و… نیز طراحی و ساخته خواهد شد.

موسوی با تاکید بر استفاده از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا در بخش های مختلف این باغ موزه، افزود: باید با همه توان و قدرت، کاری کرد که این مکان در خور یاد و نام حماسه دفاع مقدس و کسانی باشد که جان خود را در این راه ایثار کردند.

سردار احمد دانش پژوه فرمانده قرارگاه کربلا نیز در این جلسه با تاکید بر لزوم بزرگداشت یاد و خاطره سال های پرافتخار جنگ تحمیلی، در خصوص حال و هوای خوزستان در دفاع مقدس گفت: مردم خوزستان از همان ابتدای جنگ وارد صحنه شدند و تمام زندگی خود را در اختیار جنگ گذاشتند، جنگ در خوزستان واقعاً جزء لاینفک زندگی مردم شده بود و در جاهای مختلف بحثجنگ بود.

وی افزود: مردم خوزستان دوشادوش آحاد مختلف مردم قهرمان ایران، بار اصلی جنگ تحمیلی را بر دوش داشتند و باید به زیباترین و تاثیرگذارترین وجه ممکن این ایثار و پایداری حفظ و انتقال داده شود.

سردار حسن شاهوارپور فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان هم در این جلسه گفت: در سال های گذشته هم توافقاتی با شهرداری جهت اختصاص زمینی برای احداثباغ موزه دفاع مقدس در شهر اهواز وجود داشت که هیچ گاه به مرحله اجرا نرفت.

وی با تاکید بر لزوم تسریع در مراحل اجرایی این پروژه مهم و نیاز فرهنگی موجود و خلاء وجود چنین مرکزی در استان خوزستان که سالیانه میزبان میلیون ها نفر از کاروان های راهیان نور از سراسر کشور می باشد، تصریح کرد: این محل می تواند به عنوان محور برنامه های بزرگداشت دفاع مقدس در جنوب کشور تبدیل شود و بازدیدکنندگان می بایست با سیمای معنوی و کلی دفاع مقدس در این محل آشنا شوند.

سردار محمد علی‌پور، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارز‌ش های دفاع‌مقدس خوزستان هم در این جلسه گفت: احداثباغ موزه دفاع مقدس در شهر اهواز کار بزرگی است که جزیی از هویت و تاریخ و فرهنگ ماست و بی شک از این مجموعه ارزشمند، نسل های آینده می توانند به عنوان یک تکیه گاه فرهنگی استفاده نمایند.

وی افزود: جان مایه حرکت امام حسین(ع) زیر بار ظلم نرفتن بود که می بایست در فضای باغ موزه دفاع مقدس در شهر اهواز انعکاس یابد چرا که جنگ تحمیلی متاثر از کربلای حسینی بود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارز‌ش های دفاع‌مقدس خوزستان با اشاره به این مطلب که باید در طراحی و احداثاین مجموعه فرهنگی در پی نشان دادن نقش خوزستان در دفاع مقدس و نقش دفاع مقدس در خوزستان باشیم، اضافه کرد: در خوزستان و کلانشهر اهواز به عنوان مرکز فرماندهی جنگ، ظرفیت ها و امکانات بسیار ارزشمندی وجود دارد که می بایست در موزه دفاع مقدس شهر اهواز تبلور داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز