خبرگزاری کار ایران

پژوهشگر ادبیات فارسی:

مثنوی معنوی اوج تاثیرپذیری از قرآن و حدیثاست

asdasd
کد خبر : ۱۸۵۲۰۰

پژوهشگر ادبیات فارسی گفت: اوج تاثیرپذیری از معارف قرآن و حدیثدر مثنوی معنوی تجلی یافته است.

پژوهشگر ادبیات فارسی گفت: از منظر سیر تاریخی، سنایی، شاعر قرن ششم، نقطه عطف این تاثیرپذیری از فرهنگ قرآنی و اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، عاصم اسدی در نشست تخصصی تاثیر قصص قرآنی در ادبیات فارسی اظهار کرد: زمینه اثر پذیری شاعران فارس از قرآن و حدیثبه آغاز پیدایش شعر فارسی یعنی به قرن سوم هجری، قمری باز می‌شود.

اسدی با اشاره به اینکه آشکار است دامنه این تاثیر پذیری در اشعار پارسی گویان سده‌های سوم و چهارم چندان گسترده نیست، ادامه داد: این امر دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی از دلایل این بود که شعر فارسی دوران کودکی و نوجوانی خود را طی می‌کرد، بیان داشت: از طرفی دیگر مضامین و معانی اشعار این دوره حول محور عشق زمینی، مدح شاهان و امیران و حماسه‌سرایی می‌چرخید.

تاثیرپذیری شاعران از قرآن و حدیث

پژوهشگر ادبیات فارسی تصریح کرد: ‌ با این همه در اشعار شاعرانی چون رودکی، ابوشکور، دقیقی، فردوسی، فرخی سیستانی و حتی منوچهری دامغانی نمودهایی چشمگیر از انواع تاثیرپذیری از فرهنگ اسلامی به چشم می‌خورد.

اسدی ادامه داد: البته اشعار این دوره قابل قیاس با شعرهای سده‌های ششم و هفتم هجری قمری نیست.

وی با اشاره به اینکه اوج تاثیرپذیری از قصص قرآنی و حدیثدر ادبیات عرفانی متجلی شده است، یادآور شد: این تاثیرپذیری اغلب با تفسیر و تاویل همراه است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: از منظر سیر تاریخی، سنایی، شاعر قرن ششم، نقطه عطف این تاثیرپذیری از فرهنگ قرآنی و اسلامی است.

پژوهشگر ادبیات فارسی ادامه داد: کما اینکه اوج تاثیرپذیری از معارف قرآن و حدیثکه اغلب به تاویل قصص قرآنی و احادیثنبوی می‌انجامد، در مثنوی معنوی تجلی یافته است.

اثر پذیری شعر فارس از قرآن

اسدی با بیان اینکه اثر پذیری شعر فارسی از قرآن و حدیثدر سه دسه تقسیم می‌شود، یادآور شد: ‌ این سه دسته اثر پذیری واژگانی، اثر پذیری گزاره‌ای و اثر پذیری صوری و ساختاری را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ادبیات دوره جدید در مقایسه با ادبیات سنتی، تاثیر پذیری کم‌دامنه‌تر از قرآن و حدیثدارد، اضافه کرد: در میان نوسرایان شاعرانی چون نیما یوشیج، اخوان ثالثو منوچهر آتشی از این ذوق بهره برده‌اند.

این استاد دانشگاه پیام نور زنجان خاطرنشان کرد: شاعرانی چون فروغ، سهراب سپهری و شفیعی کدکنی از زوایه اسلوب بیانی، از شیوه‌های بیانی آیات قرآنی و ترجمه آن‌ها استفاده کرده‌اند.

پژوهشگر ادبیات فارسی در پایان یادآور شد: تاثیرپذیری از قرآن و حدیثبه شیوه اسلام تاریخی در شعر انقلاب و دفاع مقدس روند رو به رشد داشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز