خبرگزاری کار ایران

با حضور نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری:

کتابخانه عمومی شهید مرادی مطلق افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۷۷۱

این کتابخانه که با نام شهید مرادی مطلق مزین شده است دومین کتابخانه شهر حسینیه دهمین کتابخانه شهرستان اندیمشک و یکصد و نود و پنجمین کتابخانه در سطح استان خوزستان است.

ایلنا: آئین افتتاح کتابخانه عمومی شهید مرادی مطلق با حضور نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، فرماندار و امام جمعه اندیمشک و عموم مردم در شهر حسینیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی این استان، آیت الله عباس کعبی در آیین افتتاح کتابخانه عمومی شهید مرادی مطلق شهر حسینیه اندیمشک گفت: فرهنگ پایه و بنیاد تمدن است. سنگ بنای هرگونه پیشرفت و تحول و توسعه یافتگی، فرهنگ است و مقیاس فرهنگ کتاب و کتابخوانی است که دروازه دانش و معرفت و علم و آگاهی می‌باشد. لذا خیزش در ارتقاء شاخص‌های کتابخانه‌ای استان در جهت پیشرفت و تمدن و عمران و آبادانی است و باید قدردان آن باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، پنج مولفه را برای نهضت فرهنگی برشمرد: تولیدات فرهنگی، رهبری و مدیریت فرهنگی، فرهنگ بانان و پاسداران فرهنگ و تمدن، محصولات فرهنگی که در رأس آن کتاب است. هیچ نهضت فرهنگی بدون کتاب محقق نخواهد شد و مواد و محتوای هر تمدنی کتاب است.

وی در ادامه افزود: مولفه پنجم که خیلی مهم است و من آن را جدای از فرهنگ بانان در نظر می‌گیرم مروجان کتاب و کتابخوانی است. به نظر من کتابداران و مسئولان کتابخانه‌ها و سازندگان کتابخانه‌ها و برنامه ریزان و سیاست گذاران این حوزه اساس و بنیان نهضت فرهنگی را پی ریزی می‌کنند.

استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(رض) قم گفت: من به آقای منصوری مدیرکل کتابخانه‌های خوزستان تبریک می‌گویم که مسئولیت این بخش از نهضت فرهنگی را پذیرفتند و با افتتاح ۲۲ کتابخانه در مدت ۱۷ ماه مدیریت خود، سهم مهم و ارزشمندی در این نهضت فرهنگی داشتند.

وی تصریح کرد: معجزه اسلام قرآن است و سنگ بنای تمدن اسلامی کتاب و حکمت است. بنابراین باید از منظر طراز بالا به کتاب و کتابخوانی نگاه کرد. شخصیت کتابخوان شخصیت فرهیخته و سازنده این مملکت است. نباید به کتابخوان به عنوان فرد گوشه گیر، منزوی و بی‌خاصیت نگاه کرد که وقت و عمرش را صرف کتاب می‌کند. بلکه کتابخوان عمرش را صرف پیشرفت و توسعه و تمدن و فرهنگ کشور کرده است.

آیت الله کعبی تصریح کرد: کتاب آیینه فرهنگ و تمدن است و در تاریخ اسلام و ایران همواره درکنار علمای بزرگ، کتابخانه‌ای بوده که نقطه آغازین نهضت فرهنگی بوده است. مهاجمان به فرهنگ و تمدن نیز کتابخانه‌ها را به عنوان میراثفرهنگ اسلامی و ایرانی ما به آتش می‌کشیدند مانند به آتش کشیدن کتابخانه شیخ طوسی در بغداد نشان دهنده نشانه گیری قلب تپنده بود.

وی تأکید کرد: جریان سازی فرهنگی بر اساس آنچه که در برنامه‌های فرهنگی کتابخانه‌ها در استان در حال اجراء است و شامل معرفی کتابهای بر‌تر، نقد و معرفی کتاب، سیر مطالعاتی، تشکیل کانونهای ادبی و قرآن و نهج البلاغه و برگزاری مسابقات کتابخوانی مکتوب و دیجیتالی اهمیت فراوانی دارد و کتابخانه را از یک محیط صامت و ساکن خارج کرده و آن را پویا و تأثیرگزار خواهد کرد.

در ادامه مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: خوشبختانه در شهرستان اندیمشک همدلی و اتحاد خوبی بین مسئولین وجود دارد بطوریکه امام جمعه شهرستان قسمتی از دفترش را به کتابخانه اختصاص داد و همه نشان دادند در بحث‌های فرهنگی همراه و همیارند.

لفته منصوری افزود: امروز وارد سرزمینی شدیم که از چند منظر ویژگیهای بارزی داشتند؛ قوم لر در مقابل حاکمیت غیر از اسلام تاب نیاورده و با آن‌ها مبارزه می‌کردند. هزار شهید تقدیم شجره طیبه انقلاب اسلامی کرده فرهنگ این قوم غیرت، مردانگی و سلحشوری است و ما افتخار می‌کنیم دروازه ورود به استان خوزستان، این قومِ ارزشمند با این مختصات فرهنگی است. شهرستان اندیمشک در خصوص ادبیات پایداری و تولیدات فرهنگی در سطح استان به یک الگو مبدل شده است چرا که خصلت بارز و آشکار قوم لر پایداری و ایثار و مقاومت است.

مدیر کل کتابخانه‌های خوزستان در ادامه گفت: ترویج ارزش‌های اسلامی و انقلابی در سایه جریان سازی فرهنگی و رشد فعالیت‌های فرهنگی و بخصوص کتابخوانی صورت می‌گیرد.

وی از اهتمام آیت الله کعبی به امر کتاب و کتابخوانی قدردانی کرد و افزود: حضرت آیت الله کعبی خودشان در بدو ورود به سپاه پاسداران به عنوان کتابدار بودند و با خواندن کتاب‌ها به راهنمایی دیگران می‌پرداختند ضمن اینکه به جریان سازی فرهنگی تاکید کرده و اعتقاد دارند باید درکتابخانه‌ها جریان سازی فرهنگی شود. این عالم بزرگوار در گفتمان فرهنگی نقش پیشرو دارند و گفتمان فرهنگیشان برای دشمنان پرسش محور است.

وی گفت: این کتابخانه که با نام شهید مرادی مطلق مزین شده است دومین کتابخانه شهر حسینیه، دهمین کتابخانه شهرستان اندیمشک و یکصد و نود و پنجمین کتابخانه در سطح استان خوزستان می‌باشد که سهم شهرستان اندیمشک از کل کتابخانه‌های استان ۱۳/۵ در صد، در زیربنا ۱۷/۳ درصد، در تعداد کتاب ۹۲/۴ درصد و همچنین در تعداد عضو ۱۸/۵ درصد می‌باشد و در رایانه ۷۲/۳ است.

منصوری گفت: در سطح کشور ۲۹۱۹ کتابخانه داریم که از تعداد جمعیت کشور به ازای هر ۲۵۸۸۹ نفر ایرانی یک کتابخانه وجود دارد، در استان خوزستان نیز به ازای هر ۲۳۵۲۰ نفر خوزستانی یک کتابخانه داریم و در شهرستان اندیمشک به ازای هر ۱۶۸۳۵ نفر اندیمشکی یک کتابخانه داریم که در این شاخص نشان می‌دهد رتبه اندیمشک از استان و کشور بهتر می‌باشد. در اندیمشک به ازای هر ۱۰۰ نفر ۶۱ جلد کتاب در کتابخانه‌ها موجود است که در مقایسه آماری رتبه اندیمشک از خوزستان و کشور بیشتر است و در شاخص تعداد اعضاء هر ۱۰۰ نفر جمعیت اندیمشک ۴۴/۵ نفر عضو کتابخانه هستند که باز هم رتبه اندیمشک از استان و کشور بالا‌تر است و این نشان از علاقه مردم شهرستان به مطالعه و کتابخوانی دارد.

وی افزود: در رابطه با ایجاد کتابخانه مرکزی در اندیمشک نیاز به کمک مسئولین شهرستان داریم و اما در خصوص تجهیزات، اداره کل بیشترین همکاری را با این شهرستان خواهد کرد.

منصوری در پایان گفت: نیاز به یک کتابخانه مرکزی از ملزومات شهرستان اندیمشک می‌باشد که با عنایت فرماندار و تامین زمین در شهرستان و کمک اداره کل محقق خواهد شد.

در ادامه فرماندار اندیمشک نیز در این مراسم گفت: ۴ آذر ۱۳۶۵نمونه‌ای از روزهای مقاومت مردم اندیمشک در برابر دشمن است که مردم سلحشور اندیمشک طی یک ساعت و ۴۵ دقیقه بمباران هوایی دشمن، جانانه مقاومت کردند.

محمدی گفت: تلاش‌های زیادی برای رفع محرومیت در منطقه صورت گرفته است اما هنوز چهره محرومیت در بخش الوار گرمسیری شهرستان نمایان است.

وی افزود: ۱۰۳ هزارجلد کتاب در کتابخانه‌های شهرستان موجود است که حدود ۹ هزار نفر نیز عضو هستند اما هنوز به شرایط مطلوبی در خصوص رفع کمبودهایی که داریم نرسیده‌ایم.

امام جمعه اندیمشک هم در سخنانی با قدردانی از مسوولین خواستار ترویج بیشتر فرهنگ مطالعه شد.

حجت الاسلام نعمت اله خدامی از مسوولین خواست به لحاظ نرم افزاری و فکری، کتابخانه‌ها را مورد توجه جدی قرار دهند و فعالیتهای فرهنگی موثری در این کتابخانه‌ها در جهت ارتقاء سطح مطالعه و ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه صورت گیرد.

وی با اشاره به منابع کتابخانه‌ها خواستار اختصاص کتابهای بیشتری در زمینه ثقلین(قرآن و اهل بیت «ع») شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز