خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری در منطقه ویژه ماهشهر:

طبقه‌بندی نشدن مشاغل به بهره‌کشی از کارگران انجامیده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۶۹۲

چکیده: ‌ «در کارگاه‌هایی که طرح طبقه بندی مشاغل اجرا نمی‌شود همواره معضل بهره کشی از کارگران مطرح است / تنها ۳ یا شاید ۴ شرکت پیمانکاری در کل منطقه، طرح طبقه بندی مشاغل را در خصوص کارگرانشان اجرا می‌کنند.»

ایلنا: عضو هیات مدیره اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی پتروشیمی بندر امام نسبت به بهره کشی از کارگران در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر بدلیل عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل هشدار داد.

«مازیار رحیم‌زاده» در این باره به ایلنا گفت: در کارگاه‌هایی که طرح طبقه بندی مشاغل اجرا نمی‌شوند همواره معضل بهره کشی از کارگران مطرح است. این طرح به منظور به کارگیری کارگران در تخصصشان و پرداخت حقوق به آن‌ها به میزانی که زحمت می‌کشند، ابداع شده است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت بیش از ۲۰ شرکت پیمانکاری بزرگ در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر افزود: تنها ۳ یا شاید ۴ شرکت پیمانکاری در کل منطقه، طرح طبقه بندی مشاغل را در خصوص کارگرانشان اجرا می‌کنند.

این فعال صنفی با اشاره به قرارداد پتروشیمی رازی با شرکت پیمانکاری «اف. پی. سی» از ابتدای سال ۸۳ تا پایان شهریور ماه سال ۹۱، بیان کرد: در زمان فعالیت این شرکت پیمانکاری، طرح طبقه بندی مشاغل در خصوص کارگران اجرا می‌شد اما با جایگزینی شرکت پیمانکاری پیشگامان فن اندیش تهران در نیمه دوم سال گذشته، طرح طبقه بندی مشاغل هم ملغی شد.

گفتنی است طبقه بندی مشاغل به معنای دسته بندی یا تنظیم مشاغل در طبقات و درجات مختلف است به طوری که رابطه صحیح و مناسبی بین عوامل سه گانه وظایف، اختیارات و مسئولیتهای شغل؛ شرایط احراز مشاغل؛ ‌ و حقوق، دستمزد و مزایای قابل پرداخت به هر طبقه و درجه شغلی برقرار شود.

به گفته رحیم‌زاده، هم اکنون به همه کارگران پیشگامان فن اندیش تهران عنوان شغلی «کارگر ساده» و در بهترین حالت «مکانیک عمومی» اطلاق می‌شود که البته نسبت به کارگر ساده، مزایای اندکی دارد.

وی در توصیف بهره کشی از نیروی کار در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر گفت: از زمانی که واحد ۳ آمونیاک پتروشیمی رازی برای تعمیر و نگهداری به شرکت پیمانکاری سپرده شده است، برای سه گروه ماشینری(تجهیزات بسته‌ای و دوار)، ماشین آلات حساس و سرویس کاری(روغن کاری) ۲۸ تا ۳۲ کارگر مطابق چارت نیاز است اما این قسمت عملا با ۱۱ نفر اداره می‌شود که مصداق مسلم بهره کشی از کارگران است.

عضو هیات مدیره اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی پتروشیمی بندر امام در پایان با اشاره به تخلف شرکت پیمانکاری اف. پی. سی در مدت قراردادش با پتروشیمی رازی اظهار داشت: در بازه سال‌های ۸۳ تا ۹۱ که شرکت پیمانکاری اف. پی. سی با پتروشیمی رازی قرارداد داشت، شغل بیش از ۸۰ درصد از کارگران پیمانی این شرکت در لیست بیمه تامین اجتماعی با عناوینی جعلی همچون سایر مشاغل، داربست زن و… درج شده است که سخت و زیان آور محسوب نمی‌شوند و در بازنشستگی زود‌تر از موعد این کارگران در اینده اختلال ایجاد می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز