خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بجنورد:

دفن اموات در محل امامزاده سیدعباس(ع) هیچگونه مشکل بهداشتی ندارد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بجنورد در رابطه با وجود شبهاتی مبنی بر وجود مشکلات بهداشتی در نتیجه دفن اموات در محل امام زاده سیدعباس (ع) بجنورد، گفت: این امر هیچگونه مشکلات بهداشتی ندارد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام عظیم آسوده در جمع خبرنگاران استان به مناسبت دهه وقف در رابطه با انتقاد و نگرانی مردم در خصوص مشکلات بهداشتی به ویژه در بحث آب آشامیدنی در نتیجه دفن قبور در محل امام زاده سید عباس (ع) گفت: این مساله توسط شبکه بهداشت بررسی شده و هیچ گونه مشکل بهداشتی ندارد.

وی به حفر چاه 90 متری در محل این امام زاده برای آبیاری درختان اشاره کرد و افزود: علیرغم حفر این چاه باز هم آب نیست بنابراین چگونه می‌تواند دفن قبور برای شبکه های زیرزمینی آب و حتی آب آشامیدنی مردم مشکلات بهداشتی ایجاد کند.

حجت الاسلام آسوده به دفن اموات در محل گورستان پارک جاوید بجنورد نیز اشاره کرد و گفت: این پارک دارای خاک رس است و مردم نیز در نزدیکی آن سکونت دارند و در سرازیری نیز قرار گرفته پس چرا نمی گویند این گورستان دارای مشکلات بهداشتی است.

وی با بیان اینکه دفن اموات در امام زاده ها در تمام نقاط کشور انجام می‌شود، اظهار کرد: تمام نکات بهداشتی به این منظور رعایت می شود و هیچ مشکلی نیز ندارد و مردم نگران نباشند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بجنورد در خصوص فروش قبور و درآمد حاصله از آن نیز گفت: فروش قبور برای امام زاده در مجموع چیزی جز ضرر نیست.

وی میزان فروش هر قبر را به مبلغ 5 میلیون و 500 هزار تومان ذکر کرد و افزود: این در حالی است که اوقاف باید بیش از 50 سال به این قبور خدمات ارائه دهد که هزینه کلانی می شود.

حجت الاسلام آسوده ادامه داد: این در حالی است که عنوان فروش را قبول نداریم چرا که هیچ زمین وقفی و ملک وقف به هیچ وجه فروخته نمی شود و شرعا حرام است و فقط پول دریافتی برای قبور به صورت اهدایی برای اجاره میت تلقی می شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بجنورد به طرح جامع امام زاده سید عباس (ع) بجنورد نیز اشاره کرد و گفت: با وجود گذشت سه سال از آغاز اجرای این طرح از سال 93 تا کنون فقط 10 درصد پیشرفت داشته است.

وی افزود: طرح جامع این طرح تمام اطراف امام زاده تا میدان دفاع مقدس این شهر را شامل می شود ولی از ابتدای انقلاب تا کنون فقط بالغ بر 150 میلیون تومان اعتبار دولتی دریافت شده است.

حجت الاسلام آسوده با اشاره به روند کند اجرای طرح جامع، بیان کرد: به دلیل مشکل قبور موجود در محل اجرای طرح این طرح به کندی اجرا می شود.

وی از انجام مطالعه اجرای طرح توسط مشاوران جدید به دلیل مشکلاتی در ساخت و سازها و مهندسی آن خبر داد و گفت: با این وجود اجرای این طرح با مشکل کمبود اعتبار و بودجه مواجه است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بجنورد در پایان از اجرای عملیات‌عمرانی در 13 بقعه متبرکه، تکمیل بقاع به میزان دو هزار و 76 متر مربع،احداث وتوسعه به میزان هزار و 175 متر مربع و تعمیر بقاع به میزان 600 متر مربع و ثبت 12 وقف جدید در سال جاری به عنوان برنامه های اجرا شده در سال جاری خبر داد.

کد خبر : ۴۳۴۹۶۷