خبرگزاری کار ایران

در نشست مشترک اتاق ایران و گرجستان مطرح شد:

آمادگی خراسان شمالی و گرجستان برای همکاری‌های مشترک در زمینه کشاورزی و گردشگری

روسای اتاق بازرگانی ایران وگرجستان آمادگی دو کشور را برای همکاری های مشترک در زمینه کشاورزی و گردشگری اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمدحسین پناهی رئیس‌هیات تجاری ایران و گرجستان در نشست تجاری اتاق بازرگانی خراسان شمالی و اتاق مشترک بازرگانی گرجستان و ایران که در محل سالن جلسات اتاق بازرگانی بجنورد برگزار شد، به فعالیت 15 ساله خود در کشور گرجستان اشاره کرد و گفت: گرجستان کشوری است که زمینه های بکری برای تجارت و صنعت توریست دارد.

وی با بیان این که کشور گرجستان ما بین دریای خزر و دریای سیاه قرار دارد، گفت: این کشور دارای خاک مطلوب، آب و هوای معتدل، کشاورزی خوب، طبیعت سبز و جنگل و توریست فراوانی است.

وی تاکید کرد: اکثر توریست های گرجستانی را ایرانیان تشکیل می دهند و این امر در رونق این صنعت در کشور همسایه شمالی تاثیرگذار بوده است.

پناهی کشور گرجستان را یک کشور آزاد از لحاظ تجارت دانست و افزود: این بدان معناست هر کس هر جنسی می خواهد آزاد می تواند وارد کند و هیچ ممانعتی از این نظر وجود ندارد. گرجستان یک کشور قانمند از لحاظ واردات و صادرات است.

وی گرجستان را یک کشور قانونمند و دارای قوانین خاص تجاری ذکر کرد و اظهار داشت: اگر کسی بخواهد شرایط قانونی این کشور را رعایت کند در تمام کارهایش موفق خواهد شد.

پناهی افزود: با رعایت قانون در این کشور، صادرکننده ای در زمینه صادرات و واردات با مشکل مواجه نخواهد شد چراکه دارای دارایی ، گمرگ ، فروش، فاکتور مشخص است و هیچ باندی بازی در این کشور وجودد ندارد.

رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان تولید در کشور گرجستان را بسیار پایین اعلام کرد و گفت: این کشور در حال اتصال به کشورهای اروپایی است.

عابدی، مدیرکل دفتر اقتصادی و امور بین الملل استانداری خراسان شمالی از اولین سفر هیات تجاری گرجستان به استان خراسان شمالی ابراز امیدواری کرد.

وی به وجود ظرفیت‌های بسیار خوب استان خراسان شمالی در بازارهای کشاورزی،صنعتی و گردشگری اشاره کرد و افزود:از این ظرفیت ها هم برای صادرات به کشور گرجستان و هم محصولات مورد نیاز این استان از گرجستان واردات کرد.

محمد صمدی، رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی نیز در این نشست به پتانسیل های بالای خراسان شمالی در زمینه های مختلف کشاورزی،صنعتی، بسیار مستعد وبالقوه می تواند زمینه بسیار خوبی برای سرمایه گزاری مشترک بین ایران و گرجستان باشد.

وی افزود: هم اکنون تجار و بازرگانان این استان آمادگی صادرات و محصولات مختلف تولیدی ، صنعتی و کشاورزی به این کشور را دارند

یحیی‌نیکدل، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در این نشست، گفت: قابلیت‌های استان خراسان شمالی در زمینه های مختلف حوزه معدن و کشاورزی به شکل بالقوه و بالفعل احصا شده است.

وی به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای هیات تجاری گرجستان طی دو روز سفر به استان خراسان شمالی اشاره کرد و افزود: فرصت‌های سرمایه گذاری در زمینه های مختلف تماما احصا شده است و اگر علاقمندی وجود داشته باشد می توانیم آن را ارائه کنیم.

نیکدل از تجارت با کشورهای همسایه و سرمایه گذاری مشترک اعلام آمادگی کرد و تصریح کرد: با ارائه پیشنهادات هیات گرجستانی امیدواریم بتوانیم برنامه های‌مان را در جاهایی برنامه ریزی کنیم که مثمر ثمر باشد.

کد خبر : ۴۰۱۷۵۱