خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای اسلامی کار خراسان شمالی:

ضرورت نظارت شرکای اجتماعی روابط کار بر عملکرد تامین اجتماعی

رئیس شورای اسلامی کار خراسان شمالی یکی از خواسته‌های جامعه کارگری را احیاء دوباره شورای عالی تامین اجتماعی و ضرورت نظارت شرکای اجتماعی روابط کار بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد که چندین سال است مغفول مانده است.

محمد صباغیان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: سازمان تامین اجتماعی سازمانی بین النسلی و مصداق حق الناس است و همه تصمیمات باید در جهت تامین منافع و خواست گروه هدف آن یعنی کارگران باشد.

وی افزود: در همین راستا کارگران و کارفرمایان بیمه شده به عنوان پرداخت کننده اصلی هزینه‌های سازمان در عمل مالکان اصلی این سازمان است.

صباغیان  اظهار کرد: دولت نیز باید سازمان تامین اجتماعی را به عنوان یک نهاد غیر دولتی به رسمیت بشناسد و در حالی‌که موظف به تعیین  " سرانه درمان " در بودجه سالانه برای آحاد جامعه هستند.

وی افزود: برهمین اساس نسبت به واریز سهم کارگران( بعنوان بخشی از آحاد جامعه ) به صندوق درمانی سازمان اقدام و کمک شایانی به منابع سازمان کند که این مسئله عین عدالت است.

وی ادامه داد: همچنین ساز و کار اجرایی برای پرداحت دیون دولت  به سازمان باید اتخاذ شود که در این صورت باری از مشکلات درمانی جامعه کارگری مرتفع خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی کار خراسان شمالی گفت: اما متاسفانه انچه تا به امروز اتفاق افتاده نه تنها موارد فوق محقق نشده بلکه دولت‌ها مصارف غیر برنامه ریزی شده را نیز به سازمان تحمیل کرده‌اند بطوری‌که مصارف با منابع سازمان همخوانی ندارد و عملا سازمان را در انجام تعهدات قانونی به جامعه هدف با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است.

وی افزود: دراین راستا خواسته دیگر جامعه کارگری احیاء دوباره ((شورای عالی تامین اجتماعی)) و ضرورت نظارت شرکای اجتماعی روابط کار بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی است که چندین سال است مغفول مانده است.

صباغیان یکی از مشکلات عدیده کارگران را  نحوه اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور توسط سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد و افزود:  بطوری‌که کارگر متقاضی استفاده از این قانون در صورتی‌که سهم 4 درصد این مشاغل توسط کارفرما پرداخت نکند باید بار مالی آن را خود بدوش بکشد تا از مزایای این قانون استفاده  کند که این جفا در حق کارگر است.

وی تصریح کرد: به همین منظور از مسئولان سازمان انتظار داریم در جهت رفع و تسری مشکلات کارگران مشمول این قانون برابر با ماده 50 قانون تامین اجتماعی عمل کند.

کد خبر : ۳۷۹۸۵۴