خبرگزاری کار ایران

چگ برگشتی و مالیات‌، عمده مشکل واحدهای تولیدی خراسان‌شمالی

کد خبر : ۳۳۷۶۴۸

برخی مشکلات واحدهای تولیدی خراسان‌شمالی شامل چک‌برگشتی، مشکل‌مالیاتی و بدهی‌هاست که این مشکلات باعث شده این واحدها نتوانند از تسهیلات یارانه‌ای استفاده کنند.

باقر سبحانی، رئیس هیات مدیره واحد تولیدی اطلس بجنورد که تولید کننده دستمال کاغذی است، ضمن گلایه از عدم حمایت سازمان صنعت و معدن از مدیران جوان واحدهای تولیدی استان، گفت: دو سال و نیم در این استان فعالیت می‌کنم ولی در این مدت هیچ‌گونه راهکار مطلوب و کارشناسی برای ادامه فعالیت از سوی کارشناسان این سازمان ارائه نشده است.

وی افزود: طی این مدت، بارها از استان‌های دیگر اعلام حمایت از طرح این شرکت شده ولی متاسفانه یک بارهم نشده تیم بازرسی و نیروهای این سازمان از این شرکت و روند کار بازدید کنند.

سبحانی اظهارداشت: ای کاش به جای این همه اشکال تراشی های بی مورد، در راستای رفع مشکلات و چالش‌های واحدهای کوچک تولیدی استان، کمک و همراهی کنند.

عباسعلی گلکار، مدیرعامل واحد تولیدی محصولات غذایی و آشامیدنی بجنورد نیز با اشاره به عدم حمایت مسئولان و نداشتن راهکار و راه حل مناسب برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی استان، گفت: متاسفانه تمام وعده های مسئولان در حد حرف است و میدانی وارد عمل نمی شوند.

وی اظهارداشت: امروز در جامعه مشاهده می کنیم کارهای بزرگ به افراد کوچک سپرده می شود و این مشکل باعث شده مشکلات همچنان باقی بماند.

گلکار به یکی از مشکلات واحد صنعتی خود اشاره کرد و اظهارداشت: مبلغ 80 میلیون تومان بابت صادرات ارزش افزوده از امور مالیاتی استان طلب داریم ولی اداره امور مالیاتی اعلام کرده تا زمانی که 42 میلیون تومان مالیات شرکت خود را پرداخت نکنید این میزان طلب، پرداخت نخواهد شد.

رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی خراسان شمالی نیز بیان داشت: متاسفانه در بخش مشکلات واحدهای صنعتی تنها یک بخش قضیه آنهم مشکلات، همیشه مطرح است در حالی که مشکلات واحدهای صنعتی در سه بخش واحدهای در حال فعالیت، نیم تعطیل و تعطیل تقسیم می شود.

علی‌محمد جاجرمی تصریح کرد: براین اساس باید برنامه ای پیش بینی شود کسانی که تسهیلات سرمایه درگردش می خواهند  یک بخش صادراتی هم اضافه کنیم.

وی اظهارداشت: متاسفانه یکی از مشکلات عمده ما در این زمینه این است که تسهیلات به کسانی داده می شود که به دنبال خریداری دستگاه های بی کیفیت و دست دوم هستند و هیچ گونه نظارتی هم نمی شود و تولیدکنندگان به دلیل دستگاه بی کیفیت هیچ خدماتی مطلوبی هم ارائه نمی دهند.

جاجرمی تاکید کرد: دراین زمینه کسانی که می خواهند کاری راشروع کنند بایستی بر دستگاه های آن ها حتما نظارت انجام گیرد چراکه کسانی که تسهیلات از دولت می گیرند باید پاسخ گو باشند.

یحیی نیکدل، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در این خصوص به امضای تفاهمنامه ای برای ارائه تسهیلات یارانه ای بانکی به واحدهای تولیدی استان اشاره کرد و گفت: دراین رابطه 30 تفاهم نامه در سطح کشور برای ارائه تسهیلات یارانه ای بانکی به واحدهای تولیدی استان ها امضاء شده است.

وی از اختصاص دو میلیارد تومان یارانه تسهیلات‌بانکی به واحدهای تولیدی استان خبرداد و گفت: در این زمینه برای یارانه سرمایه در ثابت 10 درصد و سرمایه درگردش پنج درصد درنظر گرفته شده است.

نیکدل اظهارداشت: مفهوم آن این است که اگر بتوانیم با همراهی بانک‌ها و دستگاه‌های مختلف این میزان تفاهمنامه را برای واحدهای تولیدی استان عملیاتی کنیم، حدود 40 میلیارد تومان سرمایه درگردش می‌توانیم به واحدهای تولیدی استان پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه سرمایه ثابت نیز می‌توانیم 20 میلیارد تومان به واحدهای تولیدی استان پرداخت کنیم و دراین زمینه براساس میانگین می‌توان 30 میلیاردتومان تسهیلات برای واحدهای تولیدی استان پرداخت کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: اگر در مدت زمان تعیین شده بتوانیم این تسهیلات را جذب کنیم، علاوه بر یارانه جذب شده می توانیم یارانه جدید مازاد براین میزان هم جذب کنیم.

 نیکدل در رابطه با نحوه فعالیت انجمن ها و تشکل‌های واحدهای تولیدی نیز گفت: یکی از راه‌هایی که می‌تواند به نوعی به تسریع فرایند و تسهیل امور واحدهای تولیدی کمک کند، تشکیل این تشکل‌ها است.

وی بررسی و شناسایی واحدهای تولیدی برای رفع مشکلات آن را از وظایف انجمن و تشکل های واحدهای تولیدی دانست.

نیکدل به برخی از مشکلات واحدهای تولیدی استان شامل چک برگشتی، مشکل مالیاتی و بدهی‌ها اشاره کرد و گفت: این مشکلات باعث شد نتوانند از تسهیلات یارانه ای استفاده کنند که باید این موضوع مورد بررسی جدی قرار گیرد تا این امر مانع جذب تسهیلات نشود.

وی بابیان اینکه مشاهده شده برخی بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی سخت‌گیری می‌کنند، گفت: باید این را هم درنظر بگیریم آنان نیز طبق قانون و ضوابط این کار را می‌کنند اما باید در این استان توسط دستگاه‌های مسئول و همچنین استانداری، راهکارهایی در این خصوص بررسی شود تا یک چک برگشتی مانع جذب تسهیلات از سوی بانک ها نشود.

وی اظهار داشت: براین‌اساس باید چالش‌ها و مشکلات از سوی  دستگاه‌های مرتبط تحلیل شود و راهکار مناسبی نیز برای حمایت از واحد های تولیدی استان ارائه شود.

نیکدل در این زمینه اظهار کرد: نباید واحدهای تولیدی را که به دلایل مختلف دچار رکود می شوند تنها گذاشت بلکه بایستی از راههای مختلف کمک کرد تا واحدها فعال بمانند و چرخه کار و تولید در این استان تعطیل نشود.

وی با بیان اینکه همه واحدهای تولیدی و صنعتی استان با مشکلات چک برگشتی و مالیات مواجه هستند، گفت: براین اساس باید بانک ها پرداخت تسهیلات مشروط به تسویه بدهی‌های مالیاتی و یا چک‌های برگشتی را نداشته باشند.

نیکدل به مشکلات بی‌شمار واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: به هر حال برای جذب اعتبار و تسهیلات یارانه‌ای باید با همفکری یکدیگر به دنبال راهکار مناسب باشیم.

وی اظهار داشت: انتظار ما از انجمن‌های واحدهای تولیدی  این است طی بازدید از صنایع و واحدهای تولیدی، بررسی کنند کدام یک از آنها شرایط دریافت تسهیلات یارانه ای بانکی را دارند.

انتهای پیام/
فاطمه برزگر
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز