خبرگزاری کار ایران

سرپرست تامین اجتماعی خراسان شمالی تشریح کرد:

مطالبات ۴۶ میلیاردی سازمان تامین اجتماعی خراسان شمالی از دستگاه‌های خدماتی

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۸۰۲

ساختمان شهرداری بجنورد به علت بدهی شهرداری از طرف سازمان تامین اجتماعی استان توقیف شده است.

سرپرست تامین اجتماعی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر میزان کل مطالبات سازمان تامین اجتماعی خراسان شمالی ۴۶میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بجنورد سید احمد سیدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در بجنورد، عمده‌ترین بدهکاران این سازمان را شهرداری بجنورد با ۸ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: دراین راستا نیزکارخانه قند شیروان با۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، کارخانه الیاف شیروان با ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و لوله گستر اسفراین با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بیشترین بدهکاران سازمان تامین اجتماعی استان هستند.

وی با اعلام اینکه شهرداری بجنورد بالا‌ترین بدهکاری این سازمان را به خود اختصاص داده است افزود: این بدهی شهرداری مربوط به سنوات سال ۹۱-۹۲ است و شهرداری بجنورد حق بیمه جاری کارکنان خود را در سال جاری تاکنون که به مبلغ ۲۷۰ میلیون تومان رسیده پرداخت نکرده است. این در حالی است که در صورت عدم پرداخت بدهی هرماهه شهرداری مبلغ ۳۰ میلیون تومان به جریمه آنان افزوده می‌شود.

سیدی در خصوص بدهی شهرداری به سازمان تامین اجتماعی متذکر شد: براین اساس ساختمان شهرداری بجنورد به علت بدهی شهرداری از طرف سازمان تامین اجتماعی استان توقیف شده است.

وی تاکید کرد: دراین خصوص شهرداری بجنورد موظف بود تا آخر مهرماه سال جاری تکلیف بدهی خود را باسازمان تامین اجتماعی وصول کند در غیر این صورت ساختمان شورای شهر بجنورد به مزایده گذاشته می‌شد.

برهمین اساس طی مصاحبه با سیدی سرپرست تامین اجتماعی خراسان شمالی درخصوص مزاید ساختمان شورای شهر بجنورد تا پایان مهر ماه به علت بدهی شهرداری به این سازمان گفت: باتوجه به اینکه شهرداری بجنورد ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از دانشگاه علوم پزشکی طلب دارد و دانشگاه علوم پزشکی به علت ارائه خدمات درمانی به تامین اجتماعی نیز یک میلیاردو۵۰۰ تومان از سازمان تامین اجتماعی طلبکار است که طی یک توافق نامه و تهاتور با شهرداری بجنورد مزایده ساختمان شورای شهر متوقف شد. شهرداری بجنورد طی توافق نامه موظف شده مابقی طلب خود را به سازمان تامین اجتماعی را در قالب چند هکتار ملک ساختمانی تحویل دهد.

وی وصول مطالبات را یکی از راه‌های رفع مشکلات سازمان تامین اجتماعی و ارائه خدمات بهینه به بیمه شدگان و بازنشستگان عنوان کرد و افزود: تاکنون ۷۰ درصد مطالبات تامین اجتماعی از کارفرمایان و دستگاه‌های اجرایی در سال ۹۱ به صورت تقسیط و نقدی دریافت شد.

سرپرست تامین اجتماعی خراسان شمالی در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص نحوه محاسبه جرائم و عدم ارسال لیست و تاخیر تادیه گفت: کارگاه‌هایی که ظرف مهلت مقرر از تنظیم و ارسال لیست صورت مزد و حقوق بیمه شدگان خودداری می‌کنند به این صورت است که در صورت تاخیر در ارسال لیست حقوق و دستمزد کارکنان در مهلت مقرر، جریمه نقدی به میزان ۱۰ درصد مبلغ حق بیمه‌‌ همان ماه محاسبه و وصول می‌شود.

این درحالی است که جریمه تاخیر تادیه به میزان ۲ درصد در ماه جهت بدهی‌های معوقه قطعی شده محاسبه و وصول می‌شود.

سیدی بابیان اینکه خدمات گسترده سازمان تامین اجتماعی به بیمه شدگان از طریق وصول حق بیمه ارائه می‌شود، افزود: عدم اطلاع کارفرمایان از قوانین و مقررات تامین اجتماعی و همچنین برخی موانع قانونی مهم‌ترین مشکلات و موانع برای وصول مطالبات هستند.

وی با اعلام اینکه حدود ۱۰۰ نفر از بیمه شدگان استان خراسان شمالی بازنشسته هستند و ۷۴۶ نفر هم دراین استان از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند متذکر می‌شود: مطالبات سازمان تامین اجتماعی بابت حق بیمه و خسارت تاخیر و جریمه‌های نقدی که ناشی از اجرای این قانون یا قوانین سابق بیمه‌های اجتماعی روستائیان باشد، همچنین هزینه‌های انجام شده طبق مواد ۹۶ و ۹۰ خسارات مذکور درماده ۹۸ و۱۰۰ این قانون در حکم مطالبات مستند به اسناد الاجرا بوده و طبق مقرارت مربوط به اجرای مفاد اسناد رسمی به وسیله مامورین اجرا سازمان قابل وصول است.

سرپرست تامین اجتماعی استان از اجر شیوه نامه بخشودگی جرایم بدهی حق بیمه در سال جاری خبر داد و گفت: کارفرمایان کارگاه‌های صنفی، کشاورزی و کارگری از مورخ ۱۹ تیرماه سال جاری تا ۱۹ دی ماه سال جاری مهلت دارند بدهی اصل حق بیمه خود را تسویه کنند تا از مزایای بخشودگی جرائم ۱۰۰ درصدی برخوردار ومعاف شوند.

سیدی بخشودگی جرایم کارفرمایان و وصول بیمه‌های را یکی از اقدامات مفید دولت عنوان کرد و افزود: تخصیص سرانه درمان به سازمان تامین اجتماعی هم گامی موثر در توسعه و بهبود خدمات درمانی در مراکز درمانی سازمان خواهد بود.

وی وصول حق بیمه و مطالبات سازمان را ضامن ارتقاء خدمات دانست و اجرای قانون بخشودگی جرائم را گامی در این جهت ارزیابی کرد.

سیدی معضل بیکاری را شرط ورود به صندوق تامین اجتماعی اشتغال نام برد و گفت: در حال حاضر باتوجه به تحریم‌های موجود ورودی‌های تامین اجتماعی کاهش یافته است بر این اساس درآمد بیمه شده پایین آمده و سن بیمه شدگان نیز در این استان افزایش یافته است.

وی با اعلام اینکه معضل فرار بیمه‌ای در استان خراسان شمالی رو به فزونی است افزود: چرا که اکثر کارفرمایان به صورت زیرزمینی و در حاشیه شهر‌ها فعالیت می‌کنند و از پرداخت حق بیمه و بیمه کردن کارگران و پرداخت دستمزد قانونی ممانعت می‌کنند.

وی به وضعیت اشتغال استان اشاره کرد و گفت: در این راستا ضریب اشتغال کاهش یافته چرا که سرانه درآمد استان پایین است و مردم تمایلی ندارند برای مطالبات به صندوق تامین اجتماعی مراجعه کنند.

سرپرست تامین اجتماعی خراسان شمالی بیمه گذاران را سرمایه اصلی سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد و گفت: تاکنون ۱۰۶ هزار و ۵۶۹ بیمه شده اصلی دراستان تحت پوشش این سازمان هستند.

سیدی صیانت از نیروی انسانی را هدف سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد و افزود: همگان موظف هستیم از حیثیت سازمان تامین اجتماعی دفاع کرده تا درمسیر خدمت به بیمه شدگان قرار گیرد.

وی ارائه خدمات بهینه و مطلوب به کلیه بیمه شدگان به ویژه بازنشستگان و مستمری بیگران را وظیفه اصلی خود وسازمان عنوان کرد.

سرپرست تامین اجتماعی خراسان شمالی به وجود برخی مشکلات قانونی که موجب سوء استفاده از منابع این سازمان می‌شود اشاره کرد و افزود: دراین راستا به عنوان نمونه موضوع بهره‌مندی فرزندان دختر مستمری بگیران بازمانده که به صورت صوری متارکه کرده و تنها براساس طلاق نامه از مستمری این سازمان بهره‌مند می‌شوند.

سیدی بااشاره به رشد ۲۰ درصدی منابع سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته خواستار روند افزایش منابع در سال جدید شد و اظهار داشت: رعایت حد مجاز مصارف، افزایش سهم بازار و سودآوری از برنامه‌های اصلی است که باید برای محقق شدن آن تلاش کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز