خبرگزاری کار ایران

دادیار شعبه ۶۳۰ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد:

گذشت شاکی در جرم خیانت در امانت موجب سقوط مجازات نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۱۸۳۴۶

دادیار شعبه 630 دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه شش مشهد گفت: خیانت در امانت جرمی با جنبه عمومی است و حتی با گذشت شاکی نیز مجازات مرتکب جرم اسقاط نمی‌شود .

به گزارش ایلنا،  قاضی نیره صفایی گفت: متاسفانه افرادی که به دلایل مختلف مرتکب جرم خیانت در امانت می‌شوند تصور می‌کنند با گذشت شاکی و اخذ رضایت می‌توانند از مجازات فرار کنند در حالی که بر اساس قانون مجازات اسلامی این جرم جنبه عمومی داشته و حتی بعد از گذشت شاکی مجازات حبس باز هم اعمال می‌شود .

وی با اشاره به اینکه به تازگی پرونده‌های خیانت در امانت افزایش یافته است، گفت : بر اساس ماده 674 قانون مجازات اسلامی هرگاه اموال منقول یا غیرمنقول یا نوشته‌هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیای مذکور مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیا نزد او بوده آن‌ها را به ضرر مالکین یا متصرفین آن‌ها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد .

وی گفت : متاسفانه به تازگی جرم خیانت در امانت افزایش داشته و زمانی که متهم را احضار کرده و از او بازجویی صورت می‌گیرد اظهار بی اطلاعی می‌کند و حتی در بسیاری از مواقع مدعی می شود نیت خیرخواهانه داشته و قصدش سود رسانی به بزه دیده بوده است .

قاضی صفایی ادامه داد: یکی از این نمونه ها، فروش مال امانی توسط امین است که متهم اظهار می‌کرد مشتری خوبی برای مال پیدا شده بوده و آن را به بالاتر از قیمت فروخته و وجه آن را به بزه دیده پرداخت کرده است در حالی که هدف افراد از سپردن اموال خود به امین، حفظ و نگهداری از آن مال است.

قاضی شعبه ۶۳۰ دادیاری دادسرای صدف تصریح کرد: به اجرا گذاشتن چک هایی که بابت حسن انجام کار صادر شده و دلیل کافی بر امانت سپردن آنها موجود است و عدم استرداد مدارکی که نزد کارفرما به امانت سپرده شده و دلیل کافی بر امانی بودن ید کارفرما وجود دارد از دیگر موارد خیانت در امانت است و این در حالی است که بزه دیدگانی که از سواد کافی برخوردار نیستند و آگاهی از حق قانونی خود ندارند دچار مشکلات فراوانی به همین علت می شوند.

صفایی اظهار داشت : از دیگر مواردی که شایع است رد و بدل چک های ضمانتی در بنگاه های معاملات املاک است . به عنوان مثال در قرارداد اجاره چک‌هایی به مبلغ کل عین مستأجره به صاحبان بنگاه ها تحویل می‌شود اما گاه در دسترس موجر قرار گرفته و به اجرا گذاشته می شود و توجیه آنها نیز این است که مستاجر خودش گفت هر زمان بخواهیم چک‌ها را به بانک ببریم یا اینکه قراردادی منعقد و چک‌ها رد و بدل می شوند اما قرارداد فسخ می گردد و در همین زمان فروشنده، چک ها را از بنگاه دریافت کرده و با ارائه به بانک نقد می کند بنابراین بنگاه‌داران که به عنوان امانت دار مشتریان خود محسوب می‌شوند باید خیلی نسبت به این امر دقیق باشند .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز