خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آسایشگاه معلولان شهید فیاض بخش:

معلولان از خدمات شهروندی عادی محروم هستند

مدیرعامل آسایشگاه معلولان شهید فیاض بخش با بیان اینکه معلولان از خدمات شهروندی عادی محروم هستند، گفت: هدف ما ایجاد زندگی عادی برای این افراد است.

به گزارش ایلنا، یوسف کامیار در نشست خبری که در آسایشگاه فیاض‌بخش برگزار شد، اظهار کرد: خبرنگاران به عنوان قشری که تآثیر زیادی بر افکار عمومی دارند، پل ارتباطی معلولان با خیرین وجامعه خبری باشند.

وی با اشاره به هفتمین دوره برگزاری بازارچه نیکوکاری بیان کرد: این بازارچه هر ساله به منظور معرفی توانمندی‌های معلولان جهت آشنایی مردم و همچنین خدماتی که در این مؤسسه به معلولان ارائه می‌شود، برگزار می‌شود.

حمید مستشاری، عضو هیات مدیره مؤسسه فیاض بخش خاطرنشان کرد: این مجموعه تنها یک خواسته دارد و آن هم رساندن ندای معلولان به جامعه است. نه تنها معلولان این مرکز بلکه معلولان کل کشور که یا در بدو تولد یا در سانحه‌ای دچار معلولیت شده‌اند، اکثریت آنها در خانه محبوس شده‌اند و تنها برخی از آن‌ها که شانس بیشتری داشتند و در آسایشگاه به سر می‌برند.

وی با بیان اینکه معلولان شهروندانی هستند که از خدمات شهروندی عادی محروم هستند، گفت: هدف ما ایجاد زندگی عادی برای این عزیزان از طریق القاء فرهنگ مناسب به جامعه است. با توجه به اینکه حد‌اقل 5 درصد مردم کشور با مسئله معلولیت مواجه هستند و در نتیجه خانواده‌های زیادی درگیر این جریان می‌شوند، مسئله مذکور دارای اهمیتی اساسی است که اکثریت جامعه از آن غافل هستند.

مستشاری با اشاره به اینکه هزینه زندگی و آموزش شخص معلول تقریبا 8 برابر یک فرد عادی است، اظهار کرد: با این وجود احقاق حقوق اشخاص معلول حق طبیعی آنهاست چرا که جامعه آنها را معلول بار آورده است.

عضو هیآت مدیره مؤسسه فیاض بخش ادامه داد: با توجه به اینکه 3 درصد دانش آموزان کشور یعنی حدود 360 هزار نفر، استثنائی و 270 هزار نفر از آن‌ها خانه نشین هستند و تعلیم نمی‌بینند، لذا قسمت عمده‌ای از مشکلات جامعه به این معضل برمی‌گردد. به عنوان مثال 24 درصد بودجه آموزش و پرورش باید صرف معلولان شود.

وی ضمن بیان اینکه مؤسسه دارای این توان است که روزانه در دو شیفت به حدود 160 نفر خدمات مربوط به دهان و دندان ارائه کند، تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی این است که معمولا دندان پزشکان حاضر به پذیرش معلولان نیستند و با وجود اینکه حدود 40 دندانپزشک به صورت افتخاری با مؤسسه همکاری می‌کنند اما باز هم به دلیل کمبود نیرو، قسمت دندانپزشکی مجموعه تنها می‌تواند روزانه حداکثر 25 نفر را مداوا کند.

مجتبی رحیلی‌خراسانی، معاون توانبخشی مؤسسه نیز گفت: مؤسسه به 589 معلول خدمات رسانی می کند که از این تعداد 488 نفر در داخل مجموعه سکونت دارند که 275 نفر آقا و مابقی خانم می باشند و 81 نفر نیز در منازل شخصی خود، از خدمات تیم ضایعه نخاعی بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه خدمات توانبخشی مجموعه در چهار محور پزشکی، آموزشی، حرفه ای و روانشناسی خلاصه می‌شود، تصریح کرد: یکی از مهمترین خدمات ارائه شده در مرکز، کاردرمانی است که به معلولان از بدو طفولیت به منظور پیشگیری ارائه می‌شود. آب درمانی نیز یکی از خدماتی است که با کیفیت بالا ارائه شده به شکلی که در کشور و حتی خاورمیانه بی‌نظیر است.

کد خبر : ۳۹۹۶۳۹