خبرگزاری کار ایران

مسئول وقت کمیته هماهنگی با رسانه ملی جشنواره امام رضا؛

بحران نبود مقبولیت مردمی جشنواره امام رضا بزرگترین آفت این فعالیت است

مشاور مدیرکل اداره فرهنگ خراسان رضوی، جشنواره امام رضا را برنامه‌ای با هدف اشاعه فرهنگ رضوی دانست که به واسطه حضور کمرنگ مردم و ریخت و پاش‌های صورت گرفته در آن از اهداف خود دور مانده است.

حمید صابر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره جشنواره بین‌المللی امام رضا گفت: این جشنواره با بودجه میلیاردی خود وظیفه دارد بر دو بال فرهنگ و هنر، فرهنگ و سیره رضوی را در بین آحاد مردم گسترش دهد که در این راستا هنرمندان مختلف، چه از مسیر دل و یا به سودای جایزه در این جشنواره شرکت می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: آراء و دغدغه‌های فرهنگ عمومی مردم در هسته تصمیم‌سازی جشنواره امام‌رضا جایی ندارند. و آن دسته از هنرمندانی که به مدیران تصمیم ساز مشاوره می‌دهند گویی ارتباط زیادی با بدنه جامعه نداشته و بیشتر زینت‌المجالس هستند.

وی با بیان اینکه برنامه‌هایی مانند جشنواره امام رضا به دلایلی مثل متبرک بودن به نام حضرت رضا و اینکه منتسب به یک سازمانی دولتی هستند مشروعیت لازم را دارند ولی عیار وجود آنها بدون حضور و عدم مطالبه مردمی کم فروغ و چه بسا بی‌فروغ است افزود؛ حضور مردم در هر برنامه‌ای موجب مقبولیت آن خواهد شد که اتفاقات فرهنگی و هنری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از مرحله ایده تا تدوین و حتی شیوه اجرا اگر مردم در آن حرفی برای گفتن نداشته باشند آن اتفاق مانا و تاثیر گذار که ذات هنر چنین است نخواهد بود.

صابر با اشاره به اینکه 14 سال از برگزاری جشنواره می‌گذرد، ادامه داد: امسال به این دلیل که آثار تولیدی در سبد خانوار فرهنگی مردم جای گیرد و به قولی جشنواره مردمی‌تر برگزار شده و آثار ارسال شده به دبیرخانه دپو نشود به همت اداره کل ارشاد خراسان رضوی جشنواره کاروان آفتاب در قالب نمایشگاه آثار در کنار جشنواره امام رضا در سالن صبا برگزار می‌شود.

مشاور مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به مراسم اختتامیه جشنواره، اظهارکرد: تنها مسئولان و هنرمندانی که آثار آن‌ها در جشنواره برگزیده شده اجازه حضور در اختتامیه را دارند و از حضور مردم در این مراسم خبری نیست.شاید به همین علت است که امام‌جمعه مشهد پیشنهاد برگزاری اختتامیه را در صحن جامع رضوی می‌دهد.

صابر با اشاره به جای خالی مدیران کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای سیاست‌گذاری جشنواره گفت: مدیرکل ارشاد خراسان رضوی می‌تواند نماینده خوبی برای مدیران کل ارشاد کشور در این جشنواره باشد.

وی درباره بودجه جشنواره عنوان کرد: حدود 8 میلیارد و 600 میلیون تومان به عنوان بودجه جاری جشنواره امام رضا ترسیم شده است.

کد خبر : ۳۹۸۸۷۸