خبرگزاری کار ایران

نگاهی به انتخابات پرحاشیه هیات رئیسه اتاق اصناف مشهد

پس از برگزاری نخستین دوره انتخابات اتاق اصناف مشهد و مشخص شدن ترکیب هیئت رئیسه اتاق اصناف مشهد در قالب چهره‌هایی جوان و معتدل جریان رقیب که خود را بازنده انتخابات تلقی می‌کرد فعالیت‌های خود را با کارشکنی‌های بسیار زیادی آغاز کرد.

به گزارش ایلنا، طرح شکایت از سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان با استفاده از آیین نامه اجرایی که بعد‌ها توسط وزیر صنعت و معدن و تجارت اصلاح گردید توسط این جریان در شهر مشهد کلید خورد.

این آئین نامه اجرایی موجب شد تا رای دیوان در دو مرحله بدوی و تجدید نظر به نفع شاکی مبنی بر تجدید انتخابات اتاق اصناف مشهد صادر شود.

از مدت زمان برگزاری انتخابات و فعالیت هیات رئیسه جدید نزدیک به دو سال می‌گذرد، و در طی این مدت عملکرد هیات رئیسه جدید به هیچ عنوان با مدیریت‌های قبلی قابل قیاس نیست.

تحرک و پویایی و تحول و نوآوری دو رویکردی است که در هیات رئیسه جدید به صورت جدی دنبال شده و بسیاری از مسئولان استانی به این باور رسیده‌اند که اتاق اصناف مشهد می‌تواند در بسیاری از موضوعات ورود پیدا کرده و تاثیر گذاری مناسبی نیز از خود برجای گذاشته باشد.

هیئت رئیسه ایی که با انتخاب هوشمندانه روسای اتحادیه‌های صنفی ترکیبی از تجربه و جوانگرایی مناسبی برخوردار است، اصول علمی مدیریت را همواره مد نظر خود داشته و امتزاج نیروی پر توان جوانان تحصیل کرده بر آمده از دل اصناف، با تجربه سال‌ها خدمت صادقانه در بین بدنه اصناف ترکیبی اعجاز آمیزی از تحرک و پویایی توام با پختگی و دانش محوری را در کارنامه اتاق اصناف مشهد بوجود آورد.

حال با رای دیوان عدالت اداری آن هم بدلیل برگزاری ٧۵ روز زود‌تر از موعد انتخابات اتاق اصناف مشهد قرار است روسای اتحادیه‌ها در روز پنجشنبه دهم تیرماه پای صندوق رای بروند و هیئت رئیسه اتاق را برای چهار سال آینده انتخاب کنند.

هرچند پیش بینی می‌شود با توجه به شرایط موجود تغییر چندانی در هیات رئیسه جدید اتاق اصناف مشهد ایجاد نشود اما بررسی چند نکته در این خصوص خالی از لطف نیست.

در انتخابات اتاق اصناف مشهد دو لیست به رقابت خواهند پرداخت، یکی از این دو لیست را هیات رئیسه فعلی اتاق اصناف مشهد تشکیل می‌دهند.

محمود بنانژاد، ابولقاسم کاشفی، هادی مخملی، محسن خاوری هاشمی و محمد رضا سلیمانی فر با عنوان لیست تداوم خدمت در این انتخابات شرکت خواهند کرد. از مشخصات بارز این لیست امتزاج جوانگرایی تجربه پیشکسوتی و دانش محور بودن آن است.

لیست دیگری که متشکل از آقایان احمد فکری، عبدالله افشاری، حسن ماجدی، محسن خیرخواه و قاسمعلی اسلامی است، لیستی مرکب از مدیران و روسای سالهای بسیار دور اصناف می‌باشد که علی رغم کهولت سن و ضعف قوای جسمانی اکثر کاندیداهای آن، عزم خود را برای بدست آوردن مجدد سکان مدیریت اصناف جزم نموده‌اند.

از مشخصات بارز این لیست تجربه سالهای متمادی افراد آن در مناصب مختلف اصناف است هرچند که کهولت سن و بیماری‌های جسمی اغلب افراد این لیست و تحصیلات پایین از جمله مشخصات این لیست است.

مسلما با نگاهی به عملکرد دوسال گذشته اتاق اصناف مشهد باید اعتراف نمود که تحرک پویایی و توجه به اصول علمی از جمله مشخصات بارز این دوره بوده است حال که با شکایت رقیب و رقبای دیروز و امروز این هیئت رئیسه دیوان عدالت اداری رای به برگزاری مجدد انتخابات هیئت رئیسه اتاق مشهد داده است باید تا پنجشنبه صبر نمود تا ببینیم منتخبان اصناف چه کسانی خواهند بود.

آیا با توجه به تحرک و پرکاری و پویایی که در این دو سال شاهد آن بودیم لیست رقیب هیئت رئیسه فعلی که خود را پیشکسوتان اصناف می‌خوانند می‌توانند این سطح از انتظاراتی که در اثر پرکاری و تکیه بر اصول علمی بوجود آمده است را پاسخگو باشد؟ یا با سرکار آمدن لیست پیشکسوتان شاهد عقب گردی در درون اتاق اصناف خواهیم بود؟

آیا برای مردانی که جوانی خود را در اصناف به پیری رساندند و هم اکنون دوران کهولت خود را می‌گذرانند و با انواع بیماری‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند توانی برای دویدن آن هم در حد جوانان تحصیل کرده سکان دار فعلی اتاق اصناف باقی مانده است؟

این‌ها سوالات و چالش‌هایی است که گویا روسای اتحادیه‌های صنفی مشهد باید تا روز پنجشنبه پاسخی برای آن‌ها پیدا کنند.

کد خبر : ۳۸۵۴۵۸