خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد خبر داد:

تولید روزانه 25 تن زباله عفونی در مشهد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد از تولید روزانه 25 تن زباله عفونی به صورت رسمی خبر داد.

به گزارش ایلنا، علی نجفی امروز 17 خرداد ماه در نشست خبری که در محل این سازمان برگزار شد، در خصوص زباله‌های عفونی بیمارستانی اظهار کرد: 25 تن زباله عفونی به طور رسمی و روزانه در مشهد جمع‌آوری و به صورت بهداشتی دفن می‌شود ولی این عدد تنها آمار رسمی بوده و میزان این زباله‌ها بیشتر است.

وی ادامه داد: بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی بر عهده تولیدکنندگان آن است و به رغم تلاش دانشگاه علوم پزشکی برای جمع آوری و بی خطرسازی این زباله‌ها، در عمل اتفاق خاصی نمی‌افتد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد تصریح کرد: دستگاه‌های اتوکلاو موجود در بیمارستان‌ها تنها به صورت موقت زباله‌های عفونی را بی خطر کرده و به صورت موقت برای زمان حمل زباله‌ها باید مورد استفاده قرار گیرد و زباله‌های عفونی باید به طور کامل در دستگاه‌های زباله‌سوز سوخته شود.

نجفی ادامه داد: از میان 32 بیمارستان موجود در مشهد، 26 دستگاه اتوکلاو فعال در این بیمارستان‌ها وجود دارد و از شش هزار پزشک فعال در مشهد تنها 117 پزشک برای جمع آوری و دفن بهداشتی زباله‌ها همکاری می‌کنند.

وی در خصوص اقدامات این سازمان برای هفته محیط زیست اظهار کرد: در جهت عدم استفاده از کیسه‌های پلاستیکی خرید در هفته جاری در تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهرداری، پنج هزار کیف خرید و با هدف احیای استفاده از کیف‌های خرید به صورت رایگان در اختیار شهروندان و خریداران قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد تصریح کرد: کارخانه تولید کود کمپوست زیرپوشش این سازمان با ظرفیت 400 تن در روز فعالیت می‌کرد که در سال گذشته با سرمایه گذاری یک میلیارد و 600 میلیون تومانی بخش خصوصی علاوه بر افزایش کیفیت کود تولیدی این ظرفیت به 750 تن افزایش یافت.

نجفی با اشاره به افزایش تولید زباله خانگی، تصریح کرد: در اردیبهشت ماه امسال روزانه 2300 تن زباله خانگی در مشهد جمع آوری شد در حالی که این رقم پیش از این به طور متوسط حداکثر روزانه بین 1800 تا 2 هزار تن بود.

وی اضافه کرد: این میزان افزایش زباله معادل اضافه شدن 400 هزار نفر به جمع تولید کنندگان زباله در مشهد است و احتمال می‌رود این مقدار زباله از خارج از محدوده خدماتی شهر به داخل شهر منتقل شده باشد که با توجه به این موضوعات این افزایش تولید در دست بررسی است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: در حال حاضر به علت ساخت قطعات ماشین‌آلاتی که در گذشته وارداتی بودند توسط نیروهای داخلی، به میزان 11 میلیارد تومان در هزینه‌ها صرفه‌جویی شده است.

نجفی با اشاره به بوی نامطبوع محور میامی اظهار کرد: این بو مربوط به دفن زباله‌های شهرداری نبوده ولی متاسفانه در این خصوص شهرداری متهم واقع شد این در حالیست که در آن قسمت، تصفیه خانه و کارگاه آلایش پوست چرم و تصویه خانه وجود دارد که باعث تولید بوی بد شدند.

وی با بیان این مطلب که سالانه به طور میانگین هشت هزار سگ از سطح شهر مشهد جمع‌آوری می‌شود، عنوان کرد: اگر بخواهیم این تعداد حیوانات را در یک پناهگاه جمع‌آوری کنیم، طرح مناسبی برای نگهداری آنان، جمع‌آوری فضولات، مسائل بهداشتی آن‌ها نداریم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا کنون هزار قلاده سگ توسط شهرداری از سطح شهر جمع‌آوری شده و هزینه معدوم‌سازی و جمع‌آوری آنان متفاوت بوده و به پیمانکاران آن بستگی دارد ولی به طور کلی هزینه معدوم سازی برای هر قلاده 30 هزار تومان است.

وی عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر در خصوص معدوم‌سازی سگ‌ها همه حملات به سمت شهرداری مشهد است، این در حالی است که شهرداری مشهد در خصوص کشتار سگ‌ها به صورت آرام نسبت به دیگر شهرها پیشتاز است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در ادامه گفت: سازمان پسماند حاضر است زمین محل نگهداری از این سگ‌ها و بودجه‌ای که صرف جمع‌آوری و معدوم‌سازی آنان می‌شود را در اختیار افرادی که برای این موضوع برنامه و طرح دارند قرار دهد.

نجفی افزود: این در حالی است که آمادگی داریم تا عملیات صفر تا صد گرفتن سگ‌ها و نگهداری از آنان را هم به خود افرادی که طرح را ارائه می‌دهند، بسپاریم، هر چند در این مسائل، کارگروه کنترل حیوانات  مخاطب قرار می‌گیرد و از فرد دستور نمی‌گیریم.

کد خبر : ۳۷۸۲۳۳